vereniginghogescholen.nl/sectordashboard

Kerncijfers hbo overzichtelijk gepresenteerd in sectordashboard

Sectordashboard

De Vereniging Hogescholen introduceert vandaag het sectordashboard met een uitgebreide reeks kerncijfers over het hbo. De gebruiker kan daarmee op verscheidene niveaus helder vormgegeven rapportages maken. Bijvoorbeeld over het hbo of een hbo-sector. Ook is het mogelijk om een hogeschool te vergelijken met een of meerdere andere hogescholen. Daarnaast is er informatie beschikbaar per opleiding. Per detailniveau zijn de meest relevante kerncijfers uit verschillende bronnen op één pagina te raadplegen.

De Vereniging Hogescholen hecht zeer aan transparantie over de hbo-sector en bood daarom al via haar website een groot aantal kerncijfers over het hbo. “Nieuw is dat we daarin uit een breed scala van bronnen de kerncijfers over het hbo combineren. Met het sectordashboard is het voor de gebruikers bovendien nog gemakkelijker om zelf met deze cijfers aan de slag te gaan”, aldus Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen. Het sectordashboard is toegankelijk voor een brede groep gebruikers, zoals medezeggenschapsleden, journalisten, onderwijsgevenden en onderzoekers, ministeries en andere partijen.

De Vereniging Hogescholen zal het sectordashboard de komende maanden verder ontwikkelen. Parallel aan en in samenhang met het sectordashboard is de uitgave ‘Kerncijfers hbo’ geactualiseerd voor 2019.

Sectordashboard en sectorakkoord
Met het sectordashboard vertaalt de Vereniging Hogescholen concreet de afspraken die de vereniging daarover met het ministerie van OCW heeft gemaakt in het sectorakkoord hbo. Daarin hebben beide partijen de kwaliteitsafspraken hoger onderwijs, de wijze van profilering van de hogescholen en de gedeelde prioriteiten voor de periode 2019-2022 vastgelegd. Het sectorakkoord benoemt een aantal randvoorwaarden, waaronder transparantie.

Investeren in professionals voor morgen blijft uit

“Het kabinet spreekt over een investeringsfonds maar boekt tegelijkertijd een harde bezuiniging in op hogescholen”, zo reageert Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, in reactie op de vandaag gepresenteerde begroting 2020 van het ministerie van OCW. Limmen vraagt het kabinet om met een oplossing te komen, want dit mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs.

Herverdelen niet de oplossing

Vandaag heeft de commissie Van Rijn het advies 'Wissels om - Naar een transparante en evenwichtige bekostiging, en meer samenwerking in hoger onderwijs en onderzoek' aangeboden aan de minister van OCW, Van Engelshoven. De Vereniging Hogescholen maakt zich ernstig zorgen over de gesuggereerde herverdeling van middelen in het hbo binnen de bestaande budgetten.

Toekomst hbo ligt bij leven lang ontwikkelen

Is het hbo klaar voor de toekomst? Die vraag staat vandaag centraal op het 15e jaarcongres van het hbo. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, benadrukte dat wat hem betreft de veranderende arbeidsmarkt niet onderschat moet worden. “Er zullen banen gaan verdwijnen en de arbeidsmarkt zal ingrijpend gaan veranderen. Hogescholen kunnen ervoor zorgen dat mensen kunnen omscholen of bijscholen in hun eigen tempo. Daar ligt een enorme publieke verantwoordelijkheid, en daar hoort ook extra publieke bekostiging bij”, aldus Limmen. Een leven lang leren is een van de Sustainable Development Goals (SDGs). Op het jaarcongres ondertekenden alle 36 hogescholen in Nederland het SDG-Charter en onderstreepten daarmee hun ambitie om samen met studenten en docenten zich in te zetten voor grote maatschappelijke uitdagingen die in de toekomst op ons afkomen.