vereniginghogescholen.nl/sectordashboard

Kerncijfers hbo overzichtelijk gepresenteerd in sectordashboard

De Vereniging Hogescholen introduceert vandaag het sectordashboard met een uitgebreide reeks kerncijfers over het hbo. De gebruiker kan daarmee op verscheidene niveaus helder vormgegeven rapportages maken. Bijvoorbeeld over het hbo of een hbo-sector. Ook is het mogelijk om een hogeschool te vergelijken met een of meerdere andere hogescholen. Daarnaast is er informatie beschikbaar per opleiding. Per detailniveau zijn de meest relevante kerncijfers uit verschillende bronnen op één pagina te raadplegen.

De Vereniging Hogescholen hecht zeer aan transparantie over de hbo-sector en bood daarom al via haar website een groot aantal kerncijfers over het hbo. “Nieuw is dat we daarin uit een breed scala van bronnen de kerncijfers over het hbo combineren. Met het sectordashboard is het voor de gebruikers bovendien nog gemakkelijker om zelf met deze cijfers aan de slag te gaan”, aldus Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen. Het sectordashboard is toegankelijk voor een brede groep gebruikers, zoals medezeggenschapsleden, journalisten, onderwijsgevenden en onderzoekers, ministeries en andere partijen.

De Vereniging Hogescholen zal het sectordashboard de komende maanden verder ontwikkelen. Parallel aan en in samenhang met het sectordashboard is de uitgave ‘Kerncijfers hbo’ geactualiseerd voor 2019.

Sectordashboard en sectorakkoord
Met het sectordashboard vertaalt de Vereniging Hogescholen concreet de afspraken die de vereniging daarover met het ministerie van OCW heeft gemaakt in het sectorakkoord hbo. Daarin hebben beide partijen de kwaliteitsafspraken hoger onderwijs, de wijze van profilering van de hogescholen en de gedeelde prioriteiten voor de periode 2019-2022 vastgelegd. Het sectorakkoord benoemt een aantal randvoorwaarden, waaronder transparantie.

Pabo en verpleegkunde favoriet bij nieuwe hbo-studenten

Beroepen in de publieke sector met flinke personeelstekorten zijn populair bij eerstejaars hbo-studenten. Het aantal aanmeldingen voor de opleiding tot leraar in het basisonderwijs steeg met 33,5% van 5243 vorig jaar tot 7000 in 2020. Ook verpleegkunde is populair: daar is de toename ten opzichte van vorig jaar 16,7%: van 5896 aanmeldingen vorig jaar tot 6878 dit jaar. Dit blijkt uit de aanmeldcijfers in het hbo tot en met 5 oktober 2020, die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Definitieve instroomcijfers volgen later dit studiejaar.

Mbo-scholen, hogescholen en universiteiten: Leven lang ontwikkelen door persoonlijk leerrecht per jaar

Iedere werkende Nederlander vanaf 27 jaar moet het basisrecht van één week scholing per jaar krijgen. Dat is de kern van het plan ‘Een leven lang ontwikkelen voor iedereen’ van de MBO Raad, Vereniging Hogescholen (VH) en Vereniging van Universiteiten (VSNU). Dit plan is vandaag overhandigd aan minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Vereniging Hogescholen zet in op vergroten dynamiek beroepsbevolking

De Vereniging Hogescholen (VH) – de belangenbehartiger van de 36 hogescholen in ons land – constateert dat het kabinet met de presentatie van de rijksbegroting 2021 kiest voor stabiliteit in het hoger beroepsonderwijs. Voorzitter Maurice Limmen van de VH: “Wij constateren dat het hbo verder moet doorgaan op de routes die we al hebben ingezet, namelijk ervoor zorgen dat studenten zich tijdens en na hun hbo-opleiding kunnen ontplooien in de beroepspraktijk. Nederland heeft hun kennis en creativiteit in de komende jaren hard nodig om uit de crisis te komen.”