vereniginghogescholen.nl/sectordashboard

Kerncijfers hbo overzichtelijk gepresenteerd in sectordashboard

De Vereniging Hogescholen introduceert vandaag het sectordashboard met een uitgebreide reeks kerncijfers over het hbo. De gebruiker kan daarmee op verscheidene niveaus helder vormgegeven rapportages maken. Bijvoorbeeld over het hbo of een hbo-sector. Ook is het mogelijk om een hogeschool te vergelijken met een of meerdere andere hogescholen. Daarnaast is er informatie beschikbaar per opleiding. Per detailniveau zijn de meest relevante kerncijfers uit verschillende bronnen op één pagina te raadplegen.

De Vereniging Hogescholen hecht zeer aan transparantie over de hbo-sector en bood daarom al via haar website een groot aantal kerncijfers over het hbo. “Nieuw is dat we daarin uit een breed scala van bronnen de kerncijfers over het hbo combineren. Met het sectordashboard is het voor de gebruikers bovendien nog gemakkelijker om zelf met deze cijfers aan de slag te gaan”, aldus Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen. Het sectordashboard is toegankelijk voor een brede groep gebruikers, zoals medezeggenschapsleden, journalisten, onderwijsgevenden en onderzoekers, ministeries en andere partijen.

De Vereniging Hogescholen zal het sectordashboard de komende maanden verder ontwikkelen. Parallel aan en in samenhang met het sectordashboard is de uitgave ‘Kerncijfers hbo’ geactualiseerd voor 2019.

Sectordashboard en sectorakkoord
Met het sectordashboard vertaalt de Vereniging Hogescholen concreet de afspraken die de vereniging daarover met het ministerie van OCW heeft gemaakt in het sectorakkoord hbo. Daarin hebben beide partijen de kwaliteitsafspraken hoger onderwijs, de wijze van profilering van de hogescholen en de gedeelde prioriteiten voor de periode 2019-2022 vastgelegd. Het sectorakkoord benoemt een aantal randvoorwaarden, waaronder transparantie.

Principeakkoord cao hbo 2020 in Coronatijd

De Vereniging Hogescholen en de vakorganisaties in het onderwijs – Aob, FNV, UNIENFTO en CNV Onderwijs – zijn er in geslaagd om ondanks de crisis als gevolg van de Corona pandemie een nieuwe cao HBO 2020 overeen te komen. De lonen worden op 1 juli structureel met 2,75% verhoogd. Daarnaast zal aan de werknemers in het hbo in de maand juni ook een eenmalige uitkering van € 880 bruto worden toegekend. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ‘Het is een manier om onze waardering tot uitdrukking te laten komen voor al die docenten en medewerkers in het hbo die al maandenlang alles op alles zetten om het onderwijs aan onze ruim 450 duizend studenten door te laten gaan.’

Koning Willem-Alexander laat zich bijpraten over situatie in hbo

Op woensdagochtend 13 mei heeft Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander zich laten bijpraten door voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen over de impact van het coronavirus op het hoger beroepsonderwijs. Limmen: “De Koning heeft uitvoerig geïnformeerd naar de manier waarop het hbo razendsnel is overgestapt op onderwijs op afstand. Zo worden bijvoorbeeld bij conservatoria honderden audities online afgenomen. De Koning complimenteerde de studenten en medewerkers in het hbo met hun flexibiliteit en vindingrijkheid.”

Hogescholen stellen bindend studieadvies uit vanwege coronavirus

Het ministerie van OCW heeft hogescholen gevraagd het bindend studieadvies (BSA) uit te stellen tot het volgende studiejaar. Hogescholen stellen het geven van een bsa in principe uit tot het eind van het tweede studiejaar (collegejaar 2020/2021), op instellingsniveau zal hier verder vorm aan worden gegeven. Zo helpen de hogescholen studenten die mogelijk studievertraging oplopen door de uitbraak van het coronavirus.