Kansen voor onderzoekstalent hbo met postdocprogramma van Regieorgaan SIA

Hogescholen hebben de ambitie om praktijkgericht onderzoek uit te bouwen. Tegelijkertijd hebben zij de maatschappelijke opdracht om kwalitatief hoogwaardig beroepsonderwijs te verzorgen. Inzet van meer gepromoveerde docent-onderzoekers draagt bij aan de versterking van de kwaliteit van zowel het praktijkgericht onderzoek als het onderwijs van hogescholen. Carrièreperspectief voor gepromoveerden binnen het hbo kan daarbij een sleutelrol spelen. Daarom introduceert Regieorgaan SIA het hbo-postdocprogramma. Het programma biedt hogescholen de kans meer gepromoveerden aan te trekken en deze ook te behouden.

Kwaliteitsimpuls voor onderzoek en onderwijs

Hogescholen en het ministerie van OCW delen een ambitie als het gaat om gepromoveerde hbo-docenten. In de Talentbrief (januari 2017) van de minister van OCW staat: “[…] streef ik ernaar om zoveel mogelijk gepromoveerde hbo-docenten te behouden voor het hbo. Daarnaast zou het goed zijn als er méér gepromoveerden aan de hogeschool aan de slag zouden gaan, als docent en als onderzoeker.” Om het hbo de gewenste kwaliteitsimpuls te geven, is de rol van gepromoveerde docenten en onderzoekers cruciaal. Op dit moment zijn de mogelijkheden om onderwijs en onderzoek met elkaar te combineren voor gepromoveerden binnen het hbo gering.

Carrièreperspectief

OCW stelt daarom eenmalig € 6 miljoen in 2018 en daarna structureel € 2 miljoen per jaar beschikbaar zodat Regieorgaan SIA een hbo-postdocprogramma kan uitvoeren. Het programma biedt docent-onderzoekers carrièreperspectief en maakt het aantrekkelijk voor hen om binnen het hbo te werken. Bovendien geeft het hogescholen de kans om promovendi van buiten het hbo aan te trekken. In de opzet van het programma is gekozen voor postdocplaatsen van 0,5 fte voor 2 jaar. De andere 0,5 fte is de hbo-postdoc in het onderwijs werkzaam. Dit zorgt voor een grote bijdrage aan de verwevenheid van onderwijs en praktijkgericht onderzoek. De onderzoeksplannen van de hbo-postdoc sluiten aan bij een lectoraat of onderzoeksprogramma van een hogeschool, zijn goed ingebed in de regio en gericht op de praktijk.

Call maart 2018

Regieorgaan SIA opent de call in maart 2018. De call staat open tot het eind van het jaar en kent verschillende momenten waarop binnengekomen aanvragen worden beoordeeld door een beoordelingscommissie. Om de landelijke spreiding te bevorderen kunnen hogescholen op basis van omvang van de hogeschool vanuit het programma een aantal postdocposities invullen. Na evaluatie van het programma wordt in 2019 een tweede call geopend.

Het hbo-postdocprogramma is opgezet in samenwerking met de Vereniging Hogescholen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ligaya Butalid, programmamanager Regieorgaan SIA.

Lectoren voordragen voor Deltapremie 2021

De voordracht voor de Deltapremie 2021 is geopend. Voorzitters van het College van Bestuur van een door de overheid bekostigde hogeschool kunnen een lector van hun hogeschool voordragen. De Deltapremie heeft als doel om de zichtbaarheid en de doorwerking van praktijkgericht onderzoek te vergroten. Daarnaast stimuleert de premie dat lectoren zich ontwikkelen tot ambassadeurs van het praktijkgericht onderzoek. De Deltapremie wordt elke twee jaar uitgereikt aan twee lectoren. De Deltapremie is een gezamenlijke initiatief van de Vereniging Hogescholen en Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA (Regieorgaan SIA).

Van het gas af met praktijkgericht onderzoek

In de serie De Koplopers, geproduceerd door De Balie uit Amsterdam, staan de grootste maatschappelijke vraagstukken centraal die we in Nederland de komende jaren samen het hoofd moeten bieden. De aflevering van vanavond, getiteld 'Van het gas af', gaat over de kansen die grondwarmte biedt voor het maken van vers voedsel in de kans en het verwarmen van woningen. Te gast zijn onder meer Mieke Oostra (lector Nieuwe Energie in de Stad Hogeschool Utrecht) en Paul Das (projectleider bij Bos Groep B.V. en afgestudeerd bouwkundige Hogeschool Utrecht).

Ruggensteun ontwikkeling lectoraten

Hogescholen liggen goed op koers met de ontwikkeling van hun lectoraten. Minister Ingrid van Engelshoven van OCW schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat ze de ontwikkeling van lectoraten zal blijven faciliteren en stimuleren. “Dat betekent dat lectoraten in de komende jaren verder kunnen uitgroeien als  volwaardig onderdeel van het kennissysteem in ons land”, reageert voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen. “Het is een goed teken dat de minister ziet dat praktijkgericht onderzoek zich in de afgelopen decennia heeft ontwikkeld tot een onmisbare vorm van kennis binnen de Nederlandse kennisinfrastructuur”.