Instroom hbo gegroeid met 5,1% ten opzichte van het vorig studiejaar

De instroom in het hbo is in het studiejaar 2016-17 gegroeid met 5,1% ten opzichte van 2015-16. Daarmee is het niveau van de instroom nog steeds lager dan in de jaren voor invoering van het studievoorschot. Het gedeeltelijke herstel van de instroom doet zich voor bij alle sectoren behalve bij sociale studies. “De groei blijft helaas nog achter op de forse krimp van vorig jaar”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “Vooral de tegenvallende directe doorstroom als ook de blijvende daling van de VWO-instroom lijken hiervan de oorzaak te zijn”.

Naast de instroom is ook het totaal aantal ingeschreven studenten aan de hogescholen licht gegroeid met 0,9% en is daarmee terug op het niveau van 2014. Het aantal afgegeven diploma’s steeg met 2,1% naar 71.094. In het hbo is zowel het aantal autochtonen als het aantal allochtone eerstejaars gestegen. De stijging is echter het sterkst bij de studenten met een Nederlandse nationaliteit.

Instroom Associate degree opleidingen groeit met 23,4%
De aandacht voor Associate degree opleidingen en het toenemende aanbod daarvan leidt tot een stevige groei van de instroom van 23,4%. Dit is ruim 8% van de totale groei van het aantal hbo-studenten. Thom de Graaf: “De zelfstandige status die door de minister wordt voorgesteld aan de 2-jarige Associate degree opleiding te geven zal de belangstelling voor deze opleidingen alleen maar laten toenemen.”

Trend afname vwo-instroom zorgelijk
De instroom van vwo-studenten in het hbo neemt sinds 2013 af en herstelt zich niet in tegenstelling tot de instroom vanuit havo of mbo. “Een zorgelijke ontwikkeling”, aldus Thom de Graaf.

Pabo-instroom herstelt zich gedeeltelijk
De instroom op de pabo heeft zich in 2016 gedeeltelijk hersteld. Na de krimp van 32% van vorig jaar, door de invoering van de nieuwe instroomeisen, neemt de instroom dit jaar toe met 8,2%. De instroom is echter nog steeds slechts 50% van de instroom in 2006 in deze opleiding. Dit jaar startten 4.200 studenten met de Pabo-opleiding, tegen vorig jaar 3.900 studenten.

Voor meer cijfers  zie de bijlage's of kijk op ons cijferportaal

Vereniging Hogescholen: zorgen over motie buitenlandse studenten

De Vereniging Hogescholen is teleurgesteld dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen die oproept om ervoor te zorgen dat het actief werven van buitenlandse studenten stopt, totdat de minister met nieuwe maatregelen komt over internationalisering. Ook buitenlandse studenten kunnen immers hard nodig zijn voor de krappe Nederlandse arbeidsmarkt. De Vereniging Hogescholen wil met minister Dijkgraaf in gesprek over de uitvoering van de motie.

Hogescholen zien aantal nieuwe studenten afnemen

Het aantal nieuwe studenten in het hoger beroepsonderwijs is in dit studiejaar ’22-’23 ten opzichte van vorig jaar met 5,5 % afgenomen. De verminderde instroom doet zich voor in alle sectoren. Dat blijkt uit de voorlopige instroomcijfers van de Vereniging Hogescholen. Uitzondering zijn de opleidingen Associate degree (Ad), waar – geheel in lijn met de afgelopen jaren – een flinke toename is te zien met 9,2%. “De voortdurende en gestage groei van onze Ad-opleidingen laat zien dat de Ad is uitgegroeid tot een volwaardig onderdeel van het hoger beroepsonderwijs”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Goede perspectieven voor hbo’ers op de arbeidsmarkt

Hbo-afgestudeerden doen het in de regel nog steeds goed op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit de jaarlijkse HBO-Monitor van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Maastricht University. Belangrijkste conclusie uit de monitor: hbo-opgeleiden van de lichting 2019/2020 hebben bijna allemaal werk; vier van de vijf werken op het hbo-niveau waarvoor ze zijn opgeleid en 60 procent heeft al een vaste baan. “Het is mooi om te zien dat mensen na het voltooien van een hbo-opleiding meestal goed hun weg vinden. Het toont ook aan dat Nederland zit te springen om de professionals die op onze hogescholen worden opgeleid”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.