Instroom hbo gegroeid met 5,1% ten opzichte van het vorig studiejaar

De instroom in het hbo is in het studiejaar 2016-17 gegroeid met 5,1% ten opzichte van 2015-16. Daarmee is het niveau van de instroom nog steeds lager dan in de jaren voor invoering van het studievoorschot. Het gedeeltelijke herstel van de instroom doet zich voor bij alle sectoren behalve bij sociale studies. “De groei blijft helaas nog achter op de forse krimp van vorig jaar”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “Vooral de tegenvallende directe doorstroom als ook de blijvende daling van de VWO-instroom lijken hiervan de oorzaak te zijn”.

Naast de instroom is ook het totaal aantal ingeschreven studenten aan de hogescholen licht gegroeid met 0,9% en is daarmee terug op het niveau van 2014. Het aantal afgegeven diploma’s steeg met 2,1% naar 71.094. In het hbo is zowel het aantal autochtonen als het aantal allochtone eerstejaars gestegen. De stijging is echter het sterkst bij de studenten met een Nederlandse nationaliteit.

Instroom Associate degree opleidingen groeit met 23,4%
De aandacht voor Associate degree opleidingen en het toenemende aanbod daarvan leidt tot een stevige groei van de instroom van 23,4%. Dit is ruim 8% van de totale groei van het aantal hbo-studenten. Thom de Graaf: “De zelfstandige status die door de minister wordt voorgesteld aan de 2-jarige Associate degree opleiding te geven zal de belangstelling voor deze opleidingen alleen maar laten toenemen.”

Trend afname vwo-instroom zorgelijk
De instroom van vwo-studenten in het hbo neemt sinds 2013 af en herstelt zich niet in tegenstelling tot de instroom vanuit havo of mbo. “Een zorgelijke ontwikkeling”, aldus Thom de Graaf.

Pabo-instroom herstelt zich gedeeltelijk
De instroom op de pabo heeft zich in 2016 gedeeltelijk hersteld. Na de krimp van 32% van vorig jaar, door de invoering van de nieuwe instroomeisen, neemt de instroom dit jaar toe met 8,2%. De instroom is echter nog steeds slechts 50% van de instroom in 2006 in deze opleiding. Dit jaar startten 4.200 studenten met de Pabo-opleiding, tegen vorig jaar 3.900 studenten.

Voor meer cijfers  zie de bijlage's of kijk op ons cijferportaal

Kerncijfers hbo overzichtelijk gepresenteerd in sectordashboard

De Vereniging Hogescholen introduceert vandaag het sectordashboard met een uitgebreide reeks kerncijfers over het hbo. De gebruiker kan daarmee op verscheidene niveaus helder vormgegeven rapportages maken. Bijvoorbeeld over het hbo of een hbo-sector. Ook is het mogelijk om een hogeschool te vergelijken met een of meerdere andere hogescholen. Daarnaast is er informatie beschikbaar per opleiding. Per detailniveau zijn de meest relevante kerncijfers uit verschillende bronnen op één pagina te raadplegen.

Herverdelen niet de oplossing

Vandaag heeft de commissie Van Rijn het advies 'Wissels om - Naar een transparante en evenwichtige bekostiging, en meer samenwerking in hoger onderwijs en onderzoek' aangeboden aan de minister van OCW, Van Engelshoven. De Vereniging Hogescholen maakt zich ernstig zorgen over de gesuggereerde herverdeling van middelen in het hbo binnen de bestaande budgetten.

Voorlopige aanmeldcijfers mei 2019

Het totaal aantal voorlopige aanmeldingen voor hbo-opleidingen is ongeveer gelijk aan het aantal aanmeldingen van vorig jaar. Er is een forse toename in de aanmeldingen te zien voor associate degree opleidingen (+31,6%). Het aantal aanmeldingen voor bacheloropleidingen neemt 1% af.