co-creatie onderwijs en praktijk

Innofest uitgeroepen tot meest innovatieve idee van Europa

Img 0751 570x400 c default

Waar kun je een innovatief idee beter testen dan op een festival met duizenden bezoekers? Met dit verrassende concept mogen de initiatiefnemers van Innofest zich vanaf nu ‘bedenkers van het meest ondernemende idee van heel Europa’ noemen. In Tallinn ontving directeur Anna van Nunen de prestigieuze European Enterprise Promotion Award, een initiatief van de Europese Commissie.

Innofest geeft start-ups, bedrijven en studenten met innovatieve ideeën de ruimte om op festivals hun innovatie te testen. Zo stonden diverse ondernemers deze zomer op festivals als Oerol, Eurosonic Noorderslag en Into the Great Wide Open, om via living labs het festivalpubliek kennis te laten maken met hun vernieuwende producten of diensten. Feedback wordt vervolgens gebruikt om het product verder te ontwikkelen.

Het idee voor Innofest ontstond bij Anna van Nunen. In co-creatie met studenten van Stenden en NHL Hogeschool gaf zij vorm aan het plan om creatieve innovaties te testen in de praktijk. De jury was unaniem lovend over het concept. “Innofest is de absolute winnaar. Zo’n innovatief en effectief initiatief hebben we nog nooit gezien.”

Ideeën testen in de praktijk; het is de basis waarop de NHL en Stenden hun onderwijs vormgeven. Studenten werken in ateliers als de Frisian Design Factory en het X-Lab van de NHL aan uitdagende vraagstukken uit de praktijk. Een goed voorbeeld van een innovatief idee dat hieruit voortkwam, is het Beehive Hotel. Drie studenten van de minor Go Creatie van de NHL testten op het festival Welcome to the Village hun idee om stapelbare slaapcabines te maken. Het model is op dit moment te bewonderen in het X-Lab.

Studenten van beide hogescholen spelen een specifieke rol in de Innofest-projecten, waar ze zelf creaties bedenken of bedrijven en organisaties ondersteunen bij de uitvoer van innovatieve ideeën. Innofest helpt op deze manier jaarlijks dertig innovaties sneller en beter naar de markt. Directeur Anna van Nunen is trots op de onderscheiding. “Na twee jaar heel hard werken voor iets waar mensen in het begin hun twijfels bij hadden, is dit een enorme pluim voor ons werk. Dit is een grote steun vanuit de EU”.

Europese award voor ondernemerschap
De Europese award voor ondernemerschap is een initiatief van de Europese Commissie om kleine en midden-kleine ondernemingen te steunen. De Nederlandse voorrondes werden georganiseerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Op basis van de voorrondes werden in heel Europa 56 ondernemingen geselecteerd, waarvan uiteindelijk twaalf door mochten naar de finale.

Om excellent hoger onderwijs te garanderen, zijn forse investeringen nodig

Hoger onderwijs is goed voor het hele land, stellen Alex Tess Rutten (studentenbond LSVb), Kees Gillesse (studentenbond ISO), Maurice Limmen (Vereniging Hogescholen) en Pieter Duisenberg (VSNU).  Samen schreven zij hier vandaag een opiniestuk in Trouw over.

5 onderwijsvernieuwers ontvangen de SURF Onderwijsaward 2019

Tijdens de SURF Onderwijsdagen zijn vijf onderwijsvernieuwers geëerd met een SURF Onderwijsaward: Henk Hagoort (Hogeschool Windesheim), Bert-Jan Klaren (Hanzehogeschool), Silvester Draaijer (VU Amsterdam), Marina Brinkman-Staneva (Breda University of Applied Sciences) en Fake Zijl (Hogeschool Windesheim).

Aantal inschrijvingen hbo stabiliseert

Er hebben zich in het studiejaar 2019 - 2020 0,3% meer studenten aangemeld voor een hbo - bachelor of associate degree - opleiding dan een jaar geleden. Daarmee stabiliseert de groei van de inschrijvingen in het hbo ten opzichte van het aantal inschrijvingen van vorig jaar. Er is met name bij de Associate degree een stijging te zien van maar liefst 21,9%. “De grootste absolute stijging bij de bacheloropleidingen zien we bij de verpleegkunde-opleiding (12,3%). Dat is goed nieuws op termijn voor de ziekenhuizen en verpleeghuizen die zitten te springen om extra personeel”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.