co-creatie onderwijs en praktijk

Innofest uitgeroepen tot meest innovatieve idee van Europa

Waar kun je een innovatief idee beter testen dan op een festival met duizenden bezoekers? Met dit verrassende concept mogen de initiatiefnemers van Innofest zich vanaf nu ‘bedenkers van het meest ondernemende idee van heel Europa’ noemen. In Tallinn ontving directeur Anna van Nunen de prestigieuze European Enterprise Promotion Award, een initiatief van de Europese Commissie.

Innofest geeft start-ups, bedrijven en studenten met innovatieve ideeën de ruimte om op festivals hun innovatie te testen. Zo stonden diverse ondernemers deze zomer op festivals als Oerol, Eurosonic Noorderslag en Into the Great Wide Open, om via living labs het festivalpubliek kennis te laten maken met hun vernieuwende producten of diensten. Feedback wordt vervolgens gebruikt om het product verder te ontwikkelen.

Het idee voor Innofest ontstond bij Anna van Nunen. In co-creatie met studenten van Stenden en NHL Hogeschool gaf zij vorm aan het plan om creatieve innovaties te testen in de praktijk. De jury was unaniem lovend over het concept. “Innofest is de absolute winnaar. Zo’n innovatief en effectief initiatief hebben we nog nooit gezien.”

Ideeën testen in de praktijk; het is de basis waarop de NHL en Stenden hun onderwijs vormgeven. Studenten werken in ateliers als de Frisian Design Factory en het X-Lab van de NHL aan uitdagende vraagstukken uit de praktijk. Een goed voorbeeld van een innovatief idee dat hieruit voortkwam, is het Beehive Hotel. Drie studenten van de minor Go Creatie van de NHL testten op het festival Welcome to the Village hun idee om stapelbare slaapcabines te maken. Het model is op dit moment te bewonderen in het X-Lab.

Studenten van beide hogescholen spelen een specifieke rol in de Innofest-projecten, waar ze zelf creaties bedenken of bedrijven en organisaties ondersteunen bij de uitvoer van innovatieve ideeën. Innofest helpt op deze manier jaarlijks dertig innovaties sneller en beter naar de markt. Directeur Anna van Nunen is trots op de onderscheiding. “Na twee jaar heel hard werken voor iets waar mensen in het begin hun twijfels bij hadden, is dit een enorme pluim voor ons werk. Dit is een grote steun vanuit de EU”.

Europese award voor ondernemerschap
De Europese award voor ondernemerschap is een initiatief van de Europese Commissie om kleine en midden-kleine ondernemingen te steunen. De Nederlandse voorrondes werden georganiseerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Op basis van de voorrondes werden in heel Europa 56 ondernemingen geselecteerd, waarvan uiteindelijk twaalf door mochten naar de finale.

Hbo-studenten helpen het mkb te innoveren

Hogescholen en het midden- en kleinbedrijf (mkb) gaan nog veel beter samenwerken om het innovatief vermogen van het mkb te vergroten. Dat gebeurt door middel van het vandaag officieel gelanceerde innovatietraineeship. Daarbij krijgen studenten van hogescholen na een stage als onderzoeker, ook een dienstverband als onderzoeker in een bedrijf.

Vereniging Hogescholen zet in op vergroten dynamiek beroepsbevolking

De Vereniging Hogescholen (VH) – de belangenbehartiger van de 36 hogescholen in ons land – constateert dat het kabinet met de presentatie van de rijksbegroting 2021 kiest voor stabiliteit in het hoger beroepsonderwijs. Voorzitter Maurice Limmen van de VH: “Wij constateren dat het hbo verder moet doorgaan op de routes die we al hebben ingezet, namelijk ervoor zorgen dat studenten zich tijdens en na hun hbo-opleiding kunnen ontplooien in de beroepspraktijk. Nederland heeft hun kennis en creativiteit in de komende jaren hard nodig om uit de crisis te komen.”

Voorzitter Maurice Limmen wenst studenten en docenten hbo een succesvol nieuw studiejaar

Voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen wenst in dit filmpje de studenten en docenten van het hbo een succesvol nieuw studiejaar. “Het afgelopen jaar hebben we veel geleerd op het gebied van online leren. Ondanks dat alle hogescholen hun gebouwen hun deuren moesten sluiten, hebben studenten hun studiepunten gehaald en zijn er diploma’s uitgereikt. Ik heb er vertrouwen in dat we net als afgelopen jaar mooie resultaten zullen boeken”.