co-creatie onderwijs en praktijk

Innofest uitgeroepen tot meest innovatieve idee van Europa

Img 0751 570x400 c default

Waar kun je een innovatief idee beter testen dan op een festival met duizenden bezoekers? Met dit verrassende concept mogen de initiatiefnemers van Innofest zich vanaf nu ‘bedenkers van het meest ondernemende idee van heel Europa’ noemen. In Tallinn ontving directeur Anna van Nunen de prestigieuze European Enterprise Promotion Award, een initiatief van de Europese Commissie.

Innofest geeft start-ups, bedrijven en studenten met innovatieve ideeën de ruimte om op festivals hun innovatie te testen. Zo stonden diverse ondernemers deze zomer op festivals als Oerol, Eurosonic Noorderslag en Into the Great Wide Open, om via living labs het festivalpubliek kennis te laten maken met hun vernieuwende producten of diensten. Feedback wordt vervolgens gebruikt om het product verder te ontwikkelen.

Het idee voor Innofest ontstond bij Anna van Nunen. In co-creatie met studenten van Stenden en NHL Hogeschool gaf zij vorm aan het plan om creatieve innovaties te testen in de praktijk. De jury was unaniem lovend over het concept. “Innofest is de absolute winnaar. Zo’n innovatief en effectief initiatief hebben we nog nooit gezien.”

Ideeën testen in de praktijk; het is de basis waarop de NHL en Stenden hun onderwijs vormgeven. Studenten werken in ateliers als de Frisian Design Factory en het X-Lab van de NHL aan uitdagende vraagstukken uit de praktijk. Een goed voorbeeld van een innovatief idee dat hieruit voortkwam, is het Beehive Hotel. Drie studenten van de minor Go Creatie van de NHL testten op het festival Welcome to the Village hun idee om stapelbare slaapcabines te maken. Het model is op dit moment te bewonderen in het X-Lab.

Studenten van beide hogescholen spelen een specifieke rol in de Innofest-projecten, waar ze zelf creaties bedenken of bedrijven en organisaties ondersteunen bij de uitvoer van innovatieve ideeën. Innofest helpt op deze manier jaarlijks dertig innovaties sneller en beter naar de markt. Directeur Anna van Nunen is trots op de onderscheiding. “Na twee jaar heel hard werken voor iets waar mensen in het begin hun twijfels bij hadden, is dit een enorme pluim voor ons werk. Dit is een grote steun vanuit de EU”.

Europese award voor ondernemerschap
De Europese award voor ondernemerschap is een initiatief van de Europese Commissie om kleine en midden-kleine ondernemingen te steunen. De Nederlandse voorrondes werden georganiseerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Op basis van de voorrondes werden in heel Europa 56 ondernemingen geselecteerd, waarvan uiteindelijk twaalf door mochten naar de finale.

Hogescholen maken bewuste keuzes voor internationalisering

Internationalisering heeft waarde voor onderwijs, onderzoek en ondernemend Nederland. Dat beaamt ook de minister van OCW in haar brief naar de Tweede Kamer vandaag. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: ”We zijn blij dat er een evenwichtig pakket aan maatregelen wordt voorgesteld dat in lijn is met onze internationaliseringsagenda. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid een capaciteitsbeperking (numerus fixus) in te stellen bij anderstalige trajecten. Hogescholen kunnen de afweging voor een numerus fixus prima zelf maken, echter vooraf toestemming geven is onnodige bureaucratie.”

Transparante en goede studievoorlichting van cruciaal belang voor NSE 2020

OCW heeft een voorstel gedaan voor de uitvoering van de NSE 2020, na gesprekken met studentenbonden, VSNU, VH en enkele hoger onderwijsinstellingen. De hogescholen zijn voorstander van transparante en goede studievoorlichting en kwaliteitszorg. De hogescholen zien echter onvoldoende garanties voor een goede uitvoering van het voorstel van OCW in 2020. “De resultaten van de NSE worden gebruikt door aankomende studenten bij de bepaling van hun studiekeuze. Er mag geen enkele discussie zijn over de vergelijkbaarheid van de resultaten met andere jaren”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Voorlopige aanmeldcijfers mei 2019

Het totaal aantal voorlopige aanmeldingen voor hbo-opleidingen is ongeveer gelijk aan het aantal aanmeldingen van vorig jaar. Er is een forse toename in de aanmeldingen te zien voor associate degree opleidingen (+31,6%). Het aantal aanmeldingen voor bacheloropleidingen neemt 1% af.