Jaarcongres SIA praktijkgericht onderzoek

Impressie 'Durf te verbinden!'

Onder de titel 'Durf te verbinden!' organiseerde het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA vandaag hèt jaarlijkse congres op het gebied van praktijkgericht onderzoek. Congreslocatie was de Fokker Terminal in Den Haag. De focus van het congres lag op de inspirerende onderzoeksomgeving, met aandacht voor onderwijs, onderzoek, praktijk en ondernemerschap. Door de handen ineen te slaan kunnen we er met elkaar voor zorgen dat het onderzoek van hogescholen op een hoger plan wordt gebracht, en resultaten van het onderzoek optimaal bijdragen aan de maatschappelijke uitdagingen.

RAAK-award 2016
Aan het slot van het congres werden de RAAK-award voor het beste praktijkgericht onderzoek bij hogescholen uitgereikt:

De publieksprijs t.w.v. € 2.500,- ging naar Microbiële olie op maat, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Bekijk hier de impressie van het congres:

Hbo-studenten helpen het mkb te innoveren

Hogescholen en het midden- en kleinbedrijf (mkb) gaan nog veel beter samenwerken om het innovatief vermogen van het mkb te vergroten. Dat gebeurt door middel van het vandaag officieel gelanceerde innovatietraineeship. Daarbij krijgen studenten van hogescholen na een stage als onderzoeker, ook een dienstverband als onderzoeker in een bedrijf.

Hogescholen ondertekenen intentieverklaring I-Partnerschap met Rijksoverheid

De Rijksoverheid, hogescholen en universiteiten gaan structureel samenwerken op het gebied van onderzoek en onderwijs om slimme oplossingen te vinden voor digitale vraagstukken. Staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Maurice Limmen (voorzitter VH) en Pieter Duisenberg (voorzitter VSNU) hebben vandaag voor dit I-Partnerschap via een drone een intentieverklaring ondertekend. Daarin staan concrete afspraken hoe de samenwerking vorm krijgt. ‘In het hbo worden studenten opgeleid voor een steeds sneller veranderende arbeidsmarkt. Digitalisering en IT hebben daar een wezenlijke invloed op. Met deze samenwerking kunnen we studenten nog beter voorbereiden op de toekomstige beroepspraktijk,' aldus Maurice Limmen.

Verbinding van onderwijs en onderzoek voor een betere kwaliteit

Vandaag is het advies ‘Slimme Verbindingen’ gepresenteerd aan minister Slob en minister Van Engelshoven (OCW). Dit advies is een vervolg op de ontwikkelagenda ‘Lerend onderwijs voor een lerend Nederland: naar een versterkte kennisinfrastructuur voor het onderwijs’ die eerder dit jaar door alle onderwijskoepels is opgesteld. De aanleiding om een sterke kennisinfrastructuur te ontwikkelen is duidelijk: ons onderwijs staat voor grote vraagstukken, zoals het realiseren van passend onderwijs, het zorgen voor gelijke kansen, het recht doen aan verschillen en het gebruik van nieuwe technologische ontwikkelingen voor betere leerprocessen.