Hogescholen spreken hun afschuw uit over zuivering Turks onderwijsstelsel

Hogescholen volgen geschokt de ontwikkelingen in Turkije  die ertoe hebben geleid dat bij universiteiten, scholen en het ministerie van onderwijs tienduizenden mensen zijn geschorst. Ook op het reisverbod van academici en de oproep aan Turkse medewerkers en studenten in Nederland om terug te keren naar Turkije wordt met afschuw gereageerd.

De Vereniging Hogescholen spreekt haar steun uit aan de Turkse studenten en docenten en universiteiten waarmee de hogescholen via het Erasmusnetwerk verbonden zijn. Ook schaart de Vereniging Hogescholen zich achter de verklaring van de European University Association (EUA). “De internationaal gedeelde waarden van academische vrijheid en vrijheid van meningsuiting staan in ernstige mate onder druk”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Turkije maakt deel uit van het Erasmusnetwerk van universiteiten en hogescholen in Europa en aangrenzende landen. Het doel van het Erasmus netwerk is om uitwisselingen van studenten (voor studie of stage) en docenten en staf te bevorderen. Turkse studenten kunnen met een Erasmus+ beurs een periode in Nederland studeren en Nederlandse studenten in Turkije. De hogescholen houden nauw contact met de uitwisselingsstudenten die zich momenteel in Turkije bevinden en ook met de Turkse studenten die momenteel in Nederland studeren of stage lopen. In het afgelopen studiejaar volgden zo’n 100 Turkse studenten een opleiding aan een Nederlandse hogeschool. Een vergelijkbaar aantal Nederlandse studenten studeerde in dezelfde periode in Turkije.

Zie ook:

Hogescholen zien aantal nieuwe studenten afnemen

Het aantal nieuwe studenten in het hoger beroepsonderwijs is in dit studiejaar ’22-’23 ten opzichte van vorig jaar met 5,5 % afgenomen. De verminderde instroom doet zich voor in alle sectoren. Dat blijkt uit de voorlopige instroomcijfers van de Vereniging Hogescholen. Uitzondering zijn de opleidingen Associate degree (Ad), waar – geheel in lijn met de afgelopen jaren – een flinke toename is te zien met 9,2%. “De voortdurende en gestage groei van onze Ad-opleidingen laat zien dat de Ad is uitgegroeid tot een volwaardig onderdeel van het hoger beroepsonderwijs”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Manifest tegen stagediscriminatie in hoger onderwijs ondertekend

Voor sommige studenten in het hoger onderwijs is stagediscriminatie de dagelijkse realiteit. Ze kunnen moeilijk een stageplaats bemachtigen of krijgen te maken met discriminatie tijdens een stage. Hogescholen, universiteiten, de ministeries van OCW en SWZ, studentenorganisaties en werkgevers hebben vandaag een manifest ondertekend om stagediscriminatie aan te pakken. Studenten moeten onder meer op zo’n manier worden begeleid dat iedereen een gelijke kans heeft op een stageplek.

Staat van het Onderwijs: kwaliteit hoger onderwijs op peil gebleven

De Inspectie van het Onderwijs publiceerde vandaag haar jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van het hoger onderwijs in coronatijd op peil is gebleven. De pandemie heeft bovendien weinig impact gehad op de studievoortgang van studenten. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het inspectierapport geeft aan dat hogescholen in crisistijd goed werk hebben geleverd, daar mogen we trots op zijn”.