Hogescholen spreken hun afschuw uit over zuivering Turks onderwijsstelsel

Hogescholen volgen geschokt de ontwikkelingen in Turkije  die ertoe hebben geleid dat bij universiteiten, scholen en het ministerie van onderwijs tienduizenden mensen zijn geschorst. Ook op het reisverbod van academici en de oproep aan Turkse medewerkers en studenten in Nederland om terug te keren naar Turkije wordt met afschuw gereageerd.

De Vereniging Hogescholen spreekt haar steun uit aan de Turkse studenten en docenten en universiteiten waarmee de hogescholen via het Erasmusnetwerk verbonden zijn. Ook schaart de Vereniging Hogescholen zich achter de verklaring van de European University Association (EUA). “De internationaal gedeelde waarden van academische vrijheid en vrijheid van meningsuiting staan in ernstige mate onder druk”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Turkije maakt deel uit van het Erasmusnetwerk van universiteiten en hogescholen in Europa en aangrenzende landen. Het doel van het Erasmus netwerk is om uitwisselingen van studenten (voor studie of stage) en docenten en staf te bevorderen. Turkse studenten kunnen met een Erasmus+ beurs een periode in Nederland studeren en Nederlandse studenten in Turkije. De hogescholen houden nauw contact met de uitwisselingsstudenten die zich momenteel in Turkije bevinden en ook met de Turkse studenten die momenteel in Nederland studeren of stage lopen. In het afgelopen studiejaar volgden zo’n 100 Turkse studenten een opleiding aan een Nederlandse hogeschool. Een vergelijkbaar aantal Nederlandse studenten studeerde in dezelfde periode in Turkije.

Zie ook:

Studenten en docenten weer terug op de campus

Studenten en docenten zetten vanaf deze week weer hun voetstappen in de gebouwen van de hogescholen. Voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen: “We zijn uiteraard zeer opgelucht dat onze studenten weer de ruimte krijgen ‘live’ onderwijs te volgen. Fysiek onderwijs is essentieel belangrijk voor het welzijn en de persoonlijke ontwikkeling van onze studenten.”

Ambitieuze plannen maar nog weinig houvast voor hbo

“De coalitiepartijen hebben ambitieuze plannen gepresenteerd die passen bij de uitdagingen waar we als Nederland voor staan.” Dat is de eerste reactie van Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen op het vandaag gepubliceerde coalitieakkoord. Limmen: “Maar voor het hbo biedt het coalitieakkoord nog weinig houvast. Er moet nog veel worden uitgewerkt en onderbouwd. Zo is  onduidelijk wat de precieze investeringsambities zijn op het gebied van praktijkgericht onderzoek in het hbo. Voor wat betreft om- en bijscholing lijken deze ambities in ieder geval beperkt. Hierover gaan we graag snel in gesprek met de nieuwe bewindspersonen.”

Hbo versterkt onderzoeksamenwerking met Indonesië

Tijdens de tweede WINNER-conferentie (van 26 tot en met 28 oktober 2021), kwamen de vele facetten van onderwijs- en onderzoekssamenwerking tussen Nederland en Indonesië aan bod. Vooral op het gebied van toerisme, watermanagement en landbouw werkt het Nederlandse hbo samen met Indonesische partners. Of het om ‘living labs’ of ‘pressure cookers’ gaat, de lokale vraag ligt steeds aan de basis van praktijkgericht onderzoek.