Hogescholen spreken hun afschuw uit over zuivering Turks onderwijsstelsel

Arbeidsmarkt hbo liggend

Hogescholen volgen geschokt de ontwikkelingen in Turkije  die ertoe hebben geleid dat bij universiteiten, scholen en het ministerie van onderwijs tienduizenden mensen zijn geschorst. Ook op het reisverbod van academici en de oproep aan Turkse medewerkers en studenten in Nederland om terug te keren naar Turkije wordt met afschuw gereageerd.

De Vereniging Hogescholen spreekt haar steun uit aan de Turkse studenten en docenten en universiteiten waarmee de hogescholen via het Erasmusnetwerk verbonden zijn. Ook schaart de Vereniging Hogescholen zich achter de verklaring van de European University Association (EUA). “De internationaal gedeelde waarden van academische vrijheid en vrijheid van meningsuiting staan in ernstige mate onder druk”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Turkije maakt deel uit van het Erasmusnetwerk van universiteiten en hogescholen in Europa en aangrenzende landen. Het doel van het Erasmus netwerk is om uitwisselingen van studenten (voor studie of stage) en docenten en staf te bevorderen. Turkse studenten kunnen met een Erasmus+ beurs een periode in Nederland studeren en Nederlandse studenten in Turkije. De hogescholen houden nauw contact met de uitwisselingsstudenten die zich momenteel in Turkije bevinden en ook met de Turkse studenten die momenteel in Nederland studeren of stage lopen. In het afgelopen studiejaar volgden zo’n 100 Turkse studenten een opleiding aan een Nederlandse hogeschool. Een vergelijkbaar aantal Nederlandse studenten studeerde in dezelfde periode in Turkije.

Zie ook:

Aantal inschrijvingen hbo stabiliseert

Er hebben zich in het studiejaar 2019 - 2020 0,3% meer studenten aangemeld voor een hbo - bachelor of associate degree - opleiding dan een jaar geleden. Daarmee stabiliseert de groei van de inschrijvingen in het hbo ten opzichte van het aantal inschrijvingen van vorig jaar. Er is met name bij de Associate degree een stijging te zien van maar liefst 21,9%. “De grootste absolute stijging bij de bacheloropleidingen zien we bij de verpleegkunde-opleiding (12,3%). Dat is goed nieuws op termijn voor de ziekenhuizen en verpleeghuizen die zitten te springen om extra personeel”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Samenwerken in Centres of expertise voor onderzoek en onderwijs

Centres of expertise zijn meestal gericht op een opleidingsdomein (54%) of juist een zeer divers palet op opleidingen (42%). Het belangrijkste motief van marktpartijen om aan deze Centres deel te nemen is de toegang tot praktijkgericht onderzoek door hogescholen. In het hbo ligt de nadruk bij de inhoudelijke focus van de samenwerking vooral op het verbeteren van het onderwijs en het ontwikkelen van nieuwe kennis. Dit blijkt uit een impactmeting 2019 van Katapult, een netwerk van meer dan 300 samenwerkingsverbanden tussen beroepsonderwijs, bedrijfsleven, onderzoek en overheid.

Investeren in professionals voor morgen blijft uit

“Het kabinet spreekt over een investeringsfonds maar boekt tegelijkertijd een harde bezuiniging in op hogescholen”, zo reageert Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, in reactie op de vandaag gepresenteerde begroting 2020 van het ministerie van OCW. Limmen vraagt het kabinet om met een oplossing te komen, want dit mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs.