Hogescholen maken bewuste keuzes voor internationalisering

Internationalisering heeft waarde voor onderwijs, onderzoek en ondernemend Nederland. Dat beaamt ook de minister van OCW in haar brief naar de Tweede Kamer vandaag. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: ”We zijn blij dat er een evenwichtig pakket aan maatregelen wordt voorgesteld dat in lijn is met onze internationaliseringsagenda. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid een capaciteitsbeperking (numerus fixus) in te stellen bij anderstalige trajecten. Hogescholen kunnen de afweging voor een numerus fixus prima zelf maken, echter vooraf toestemming geven is onnodige bureaucratie.”

Meer beurzen voor Nederlandse studenten
Om de balans tussen instromende internationale studenten en Nederlandse studenten die naar het buitenland willen meer in evenwicht te brengen is het goed dat de minister de door ons voorgestelde verhoging van het aantal beurzen overneemt. Hiermee bevorderen we dat iedere student gelijke kansen krijgt om in het buitenland te studeren.

Internationalisering loont
Het Centraal Planbureau heeft de kosten en baten van buitenlandse studenten voor de schatkist berekend. Per saldo levert internationalisering geld op, ook na aftrek van de kosten van Nederlandse studenten die in het buitenland studeren. Maar het belang van internationalisering voor Nederland gaat veel verder dan alleen de economische effecten van het binnenhalen van buitenlandse studenten. De arbeidsmarkt vraagt om oplossingen voor tekortsectoren. De studenten van nu groeien op in een globaliserende wereld waarbij ze moeten worden voorbereid op een internationaal werkveld. Het opdoen van interculturele vaardigheden tijdens de opleiding draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling van studenten.

De Vereniging Hogescholen blijft zich actief inzetten voor inclusief en internationaal gericht onderwijs en onderzoek.

Om excellent hoger onderwijs te garanderen, zijn forse investeringen nodig

Hoger onderwijs is goed voor het hele land, stellen Alex Tess Rutten (studentenbond LSVb), Kees Gillesse (studentenbond ISO), Maurice Limmen (Vereniging Hogescholen) en Pieter Duisenberg (VSNU).  Samen schreven zij hier vandaag een opiniestuk in Trouw over.

5 onderwijsvernieuwers ontvangen de SURF Onderwijsaward 2019

Tijdens de SURF Onderwijsdagen zijn vijf onderwijsvernieuwers geëerd met een SURF Onderwijsaward: Henk Hagoort (Hogeschool Windesheim), Bert-Jan Klaren (Hanzehogeschool), Silvester Draaijer (VU Amsterdam), Marina Brinkman-Staneva (Breda University of Applied Sciences) en Fake Zijl (Hogeschool Windesheim).

Aantal inschrijvingen hbo stabiliseert

Er hebben zich in het studiejaar 2019 - 2020 0,3% meer studenten aangemeld voor een hbo - bachelor of associate degree - opleiding dan een jaar geleden. Daarmee stabiliseert de groei van de inschrijvingen in het hbo ten opzichte van het aantal inschrijvingen van vorig jaar. Er is met name bij de Associate degree een stijging te zien van maar liefst 21,9%. “De grootste absolute stijging bij de bacheloropleidingen zien we bij de verpleegkunde-opleiding (12,3%). Dat is goed nieuws op termijn voor de ziekenhuizen en verpleeghuizen die zitten te springen om extra personeel”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.