Hogescholen maken bewuste keuzes voor internationalisering

Internationalisering heeft waarde voor onderwijs, onderzoek en ondernemend Nederland. Dat beaamt ook de minister van OCW in haar brief naar de Tweede Kamer vandaag. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: ”We zijn blij dat er een evenwichtig pakket aan maatregelen wordt voorgesteld dat in lijn is met onze internationaliseringsagenda. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid een capaciteitsbeperking (numerus fixus) in te stellen bij anderstalige trajecten. Hogescholen kunnen de afweging voor een numerus fixus prima zelf maken, echter vooraf toestemming geven is onnodige bureaucratie.”

Meer beurzen voor Nederlandse studenten
Om de balans tussen instromende internationale studenten en Nederlandse studenten die naar het buitenland willen meer in evenwicht te brengen is het goed dat de minister de door ons voorgestelde verhoging van het aantal beurzen overneemt. Hiermee bevorderen we dat iedere student gelijke kansen krijgt om in het buitenland te studeren.

Internationalisering loont
Het Centraal Planbureau heeft de kosten en baten van buitenlandse studenten voor de schatkist berekend. Per saldo levert internationalisering geld op, ook na aftrek van de kosten van Nederlandse studenten die in het buitenland studeren. Maar het belang van internationalisering voor Nederland gaat veel verder dan alleen de economische effecten van het binnenhalen van buitenlandse studenten. De arbeidsmarkt vraagt om oplossingen voor tekortsectoren. De studenten van nu groeien op in een globaliserende wereld waarbij ze moeten worden voorbereid op een internationaal werkveld. Het opdoen van interculturele vaardigheden tijdens de opleiding draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling van studenten.

De Vereniging Hogescholen blijft zich actief inzetten voor inclusief en internationaal gericht onderwijs en onderzoek.

Arbeidsmarkt bovenaan agenda hogescholen

Voor hogescholen zal de arbeidsmarkt de focus zijn van de strategische koers voor de komende jaren. Dat staat in de strategische agenda Professionals voor morgen die Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen, op 2 september heeft aangeboden aan minister Van Engelshoven van OCW. Hogescholen leiden met hun hoger beroepsonderwijs een half miljoen mensen op voor de arbeidsmarkt. Een arbeidsmarkt die razendsnel verandert, waardoor beroepen verdwijnen, veranderen en worden gecreëerd. Limmen: “Hogescholen voelen een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid om studenten zo goed mogelijk begeleiden naar een dynamische arbeidsmarkt. Daarbij gaat het ons niet alleen om jonge studenten aan het begin van hun loopbaan, maar ook om mensen die al aan het werk zijn en die moeten worden bijgeschoold”. Minister Ingrid van Engelshoven die de agenda in ontvangst nam bij Hogeschool Rotterdam benadrukte de belangrijke positie die de hogescholen innemen in het hoger onderwijs. Van Engelshoven: “De combinatie van praktijkgerichte beroepsopleidingen en kennisontwikkeling is essentieel voor een gezonde en sterke arbeidsmarkt.”

Transparante en goede studievoorlichting van cruciaal belang voor NSE 2020

OCW heeft een voorstel gedaan voor de uitvoering van de NSE 2020, na gesprekken met studentenbonden, VSNU, VH en enkele hoger onderwijsinstellingen. De hogescholen zijn voorstander van transparante en goede studievoorlichting en kwaliteitszorg. De hogescholen zien echter onvoldoende garanties voor een goede uitvoering van het voorstel van OCW in 2020. “De resultaten van de NSE worden gebruikt door aankomende studenten bij de bepaling van hun studiekeuze. Er mag geen enkele discussie zijn over de vergelijkbaarheid van de resultaten met andere jaren”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Nederland kennisland moet volop inzetten op Europa

In de toekomst worden we gemiddeld 100 jaar oud en liefst in goede gezondheid. We gebruiken een enorme hoeveelheid slimme technologie, terwijl onze privacy beschermd is. Niemand leeft onder de armoedegrens, onze voeten blijven droog, onze lucht is schoon, onze leefomgeving is veilig en er is genoeg voedsel voor iedereen. Wat is de route naar al dit moois? Die heet ‘kennis en innovatie’. Voortzetting en uitbreiding van Europese samenwerking op dit terrein is daarom noodzakelijk.