Hogescholen maken bewuste keuzes voor internationalisering

Internationalisering heeft waarde voor onderwijs, onderzoek en ondernemend Nederland. Dat beaamt ook de minister van OCW in haar brief naar de Tweede Kamer vandaag. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: ”We zijn blij dat er een evenwichtig pakket aan maatregelen wordt voorgesteld dat in lijn is met onze internationaliseringsagenda. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid een capaciteitsbeperking (numerus fixus) in te stellen bij anderstalige trajecten. Hogescholen kunnen de afweging voor een numerus fixus prima zelf maken, echter vooraf toestemming geven is onnodige bureaucratie.”

Meer beurzen voor Nederlandse studenten
Om de balans tussen instromende internationale studenten en Nederlandse studenten die naar het buitenland willen meer in evenwicht te brengen is het goed dat de minister de door ons voorgestelde verhoging van het aantal beurzen overneemt. Hiermee bevorderen we dat iedere student gelijke kansen krijgt om in het buitenland te studeren.

Internationalisering loont
Het Centraal Planbureau heeft de kosten en baten van buitenlandse studenten voor de schatkist berekend. Per saldo levert internationalisering geld op, ook na aftrek van de kosten van Nederlandse studenten die in het buitenland studeren. Maar het belang van internationalisering voor Nederland gaat veel verder dan alleen de economische effecten van het binnenhalen van buitenlandse studenten. De arbeidsmarkt vraagt om oplossingen voor tekortsectoren. De studenten van nu groeien op in een globaliserende wereld waarbij ze moeten worden voorbereid op een internationaal werkveld. Het opdoen van interculturele vaardigheden tijdens de opleiding draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling van studenten.

De Vereniging Hogescholen blijft zich actief inzetten voor inclusief en internationaal gericht onderwijs en onderzoek.

Krimp in het hbo is een probleem van heel Nederland

“Een vierdaagse schoolweek vanwege het lerarentekort, patiënten die naar België moeten vanwege een tekort aan zorgpersoneel, het aantal ICT-ers is niet aan te slepen. Hogescholen doen er alles aan om juist die studies aantrekkelijk te maken, maar kampt daarbij met een ander groeiend probleem: de bevolkingskrimp. En dat is niet alleen een probleem van het hbo, maar van het hele land”, dat zei Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, vandaag in zijn nieuwjaarstoespraak in de Glazen Zaal in Den Haag. In aanwezigheid van minister Van Engelshoven (OCW) riep Limmen het kabinet op om bij de investeringen in kennis en innovatie het hbo te koesteren. “Laten we samen ervoor zorgen dat we de toegankelijkheid van juist het hbo, zowel initieel als post-initieel, als emancipatiemotor bewaken. Hogescholen zijn met hun regionale vertakking en hun banden met het mkb in de regio ook vanuit dat perspectief onmisbaar”.

Om excellent hoger onderwijs te garanderen, zijn forse investeringen nodig

Hoger onderwijs is goed voor het hele land, stellen Alex Tess Rutten (studentenbond LSVb), Kees Gillesse (studentenbond ISO), Maurice Limmen (Vereniging Hogescholen) en Pieter Duisenberg (VSNU).  Samen schreven zij hier vandaag een opiniestuk in Trouw over.

5 onderwijsvernieuwers ontvangen de SURF Onderwijsaward 2019

Tijdens de SURF Onderwijsdagen zijn vijf onderwijsvernieuwers geëerd met een SURF Onderwijsaward: Henk Hagoort (Hogeschool Windesheim), Bert-Jan Klaren (Hanzehogeschool), Silvester Draaijer (VU Amsterdam), Marina Brinkman-Staneva (Breda University of Applied Sciences) en Fake Zijl (Hogeschool Windesheim).