Actualiteit

Hogescholen en universiteiten presenteren gezamenlijke toekomstvisie internationalisering

Het moet voor buitenlandse talentvolle studenten aantrekkelijker worden om in Nederland te komen studeren. Een nationaal beurzenprogramma is daarvoor een belangrijke aanjager. Voor de kwaliteit van het hoger onderwijs, dat steeds internationaler wordt, is het van groot belang dat er meer buitenlandse studenten naar ons land komen. Omgekeerd is het belangrijk dat meer Nederlandse studenten (een deel van) hun studie in het buitenland volgen. Deze boodschap staat in de gezamenlijke ‘Visie Internationaal’ van de Vereniging Hogescholen en de Vereniging van Universiteiten (VSNU) die vandaag aan minister Bussemaker van Onderwijs is overhandigd.

Het hebben van een stevig beurzenprogramma, als visitekaartje van het Nederlands hoger onderwijs, biedt een sterk competitief voordeel. In Nederland is in 2012 het succesvolle Huygensbeurzen-programma stopgezet. Ondertussen investeren landen als Groot-Brittannië, Duitsland, Denemarken, Zweden en Finland wel in beurzenprogramma’s om buitenlands talent aan te trekken. De grootste talenten laten hun keuze om elders te gaan studeren mede afhangen van de financiële mogelijkheden die hen wordt geboden. Zonder een nieuw generiek beurzenprogramma prijst Nederland zichzelf uit de markt. Het hoger onderwijs roept de minister op om hier werk van te maken.

Branding van unieke karakter Nederlandse hoger onderwijs
Een beurzenprogramma alleen is niet voldoende om buitenlandse studenten over de streep te trekken. Deze groep moet ook via actieve branding van het unieke karakter van het Nederlandse hoger onderwijs en onderzoek overtuigd worden. Het gaat dan onder meer over het brede onderwijsaanbod: van korte arbeidsmarktgerichte Associate Degrees tot gespecialiseerde masters, over de sterke verwevenheid tussen onderwijs en onderzoek, over het brede pallet aan Engelstalige opleidingen en over de nauwe samenwerking tussen het hoger onderwijs en het bedrijfsleven.  Het actief uitdragen van de goede reputatie van het Nederlandse hoger onderwijs en onderzoek is nodig om ook op termijn voldoende studenten en docenten te interesseren om hier te komen studeren of te werken. Een belangrijk podium voor de branding zijn Nederlandse handels- en kennismissies waaraan het hoger onderwijs actief wil deelnemen.

Buitenlands talent goed voor (kennis)economie
Internationale studenten en docenten leveren een belangrijke bijdrage aan het versterken van de Nederlandse kenniseconomie. Een internationale mix van studenten en docenten verstevigt allereerst de kwaliteit van het Nederlandse hoger onderwijs en onderzoek. Talentvolle afgestudeerde buitenlandse studenten zijn verder belangrijk voor Nederland, omdat hun kennis ten goede komt aan onze innovatie- en concurrentiekracht, zeker wanneer zij na hun studie in Nederland blijven werken. Om de instroom van buitenlands talent te verhogen wordt, naast het pleidooi voor een beurzenprogramma, ook gewerkt aan de verdere uitbouw van het systeem van de ‘international classroom’, waarbij studenten uit het binnen- en buitenland in dezelfde klas zitten. Ook willen universiteiten en hogescholen meer investeren in digitalisering van het onderwijs en in de Engelse taalvaardigheid van onderwijs- en onderzoekspersoneel. 

Nederlandse studenten naar het buitenland
Internationalisering gaat ook om ‘uitgaande mobiliteit’ van studenten, aldus de ‘visie Internationaal’. Het Nederlandse hoger onderwijs wil zich meer inspannen om het aantal studenten dat (een deel van) hun studie in het buitenland volgt, te vergroten. Buitenlandervaring biedt een kwalitatieve verdieping van de studie en vergroot bovendien de kansen op de arbeidsmarkt. Om het aantal uitgaande studenten te verhogen, willen universiteiten en hogescholen meer werk maken van gerichte samenwerkingsverbanden met onderwijsinstellingen in het buitenland. Door met die instellingen afspraken te maken over het erkennen van elkaars studiepunten, wordt de drempel voor Nederlandse studenten minder hoog om naar het buitenland te gaan.

De VSNU en Vereniging Hogescholen roepen de minister op om de gezamenlijke internationaliseringsvisie nauw te betrekken bij haar eigen visie over de internationalisering van het onderwijs, die ze naar verwachting nog voor de zomer naar de Tweede Kamer zal sturen.

Gerelateerd

Koning Willem-Alexander laat zich bijpraten over situatie in hbo

Article

Op woensdagochtend 13 mei heeft Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander zich laten bijpraten door voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen over de impact van het coronavirus op het hoger beroepsonderwijs. Limmen: “De Koning heeft uitvoerig geïnformeerd naar de manier waarop het hbo razendsnel is overgestapt op onderwijs op afstand. Zo worden bijvoorbeeld bij conservatoria honderden audities online afgenomen. De Koning complimenteerde de studenten en medewerkers in het hbo met hun flexibiliteit en vindingrijkheid.” 

Lees meer

Hogescholen stellen bindend studieadvies uit vanwege coronavirus 

Article

Het ministerie van OCW heeft hogescholen gevraagd het bindend studieadvies (BSA) uit te stellen tot het volgende studiejaar. Hogescholen stellen het geven van een bsa in principe uit tot het eind van het tweede studiejaar (collegejaar 2020/2021), op instellingsniveau zal hier verder vorm aan worden gegeven. Zo helpen de hogescholen studenten die mogelijk studievertraging oplopen door de uitbraak van het coronavirus. 

Lees meer

Meer flexibilisering en maatwerk in lerarenopleidingen

Article

Werken aan meer differentiatie en specialisatie, waardoor een leraar meer mogelijkheden heeft en er meer onderwijs op maat wordt aangeboden. Dat is één van de uitgangspunten van de strategische agenda  “Samen toekomstbestendige leraren opleiden” die vandaag is aangeboden aan de minister van OCW, Ingrid van Engelshoven.

Lees meer