Hogescholen blijven zich inzetten voor beheersbare en verantwoorde groei bij Verpleegkunde

Gezondheidszorg 5

Hogescholen zagen de afgelopen jaren een stijging van de instroom van het aantal studenten in het zorgonderwijs bij hbo-verpleegkunde, van ruim 4.600 in 2014 naar maar liefst 6900 studenten in 2017. Vanwege de groeiende vraag naar arbeidskrachten in de zorg, hebben de ministeries van VWS en OCW eerder al  met werkgevers en hogescholen afgesproken dat ze zich gezamenlijk inzetten voor maximale verantwoorde groei van het aantal studenten verpleegkunde. "De kwaliteit van ons onderwijs staat voorop en daarom kunnen we alleen verantwoord groeien als er voldoende stageplekken beschikbaar zijn", zei Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, in eerdere berichtgeving hierover.

Kwalitatief hoogwaardige verpleegkundigen door maximaal beheerste groei
Hogescholen en werkgevers delen een hoge ambitie om te voldoen aan de grote vraag naar kwalitatief hoogwaardige verpleegkundigen. Zij hebben daarom uitgesproken zich gezamenlijk in te zetten voor maximale verantwoorde groei van het aantal studenten. Met een extra groeicapaciteit van circa 2.000 voltijd studenten voor dit studiejaar (2017-2018) maakten hogescholen met werkgevers al een enorme sprong vooruit. Dit leidde vervolgens tot een instroomgroei in de sector gezondheidszorg van maar liefst 9%. In het studiejaar 2017-2018 starten ruim 6900 studenten (nieuwe studenten en wisselaars) bij de verpleegkunde opleidingen. Om voor het komend studiejaar 2018-2019 een maximale beheerste groei van het aantal studenten mogelijk te maken, hebben 10 van de 17 hogescholen een numerus fixus gehanteerd. Daarmee maken de hogescholen wel de groei mogelijk maar blijft deze beheersbaar en daardoor verantwoord.

Uitdaging: genoeg stage plaatsen
Extra groei vraagt een enorme inzet van hogescholen om te zorgen voor kwalitatief goed onderwijs, o.a. als het gaat om de hoeveelheid beschikbare praktijkruimtes en voldoende gekwalificeerde docenten om de studenten op te leiden. Deze uitdaging geldt ook voor werkgevers waar het gaat om het bieden van goede en aantrekkelijke stages. Bij voldoende beschikbare stageplekken is er geen reden om een fixus aan te vragen. Zo besloot Fontys dit jaar haar numerus fixus terug te trekken omdat zij voldoende stageplekken hadden kunnen regelen. In het blad Nursing zeiden zij hierover: ‘De enige reden dat we een numerus fixus hadden voor verpleegkunde, was de beschikbaarheid van stageplaatsen’, zegt faculteitsdirectrice Karen Cox. Fontys ziet dat zorgorganisaties meer stageplaatsen aanbieden en daarmee is de noodzaak voor een studentenstop voor de hogeschool weg.

Groei aantal inschrijvingen per 1 oktober hbo: 2,8% meer studenten

Er hebben zich in het studiejaar 2018 - 2019 landelijk 2,8 % meer studenten aangemeld voor een hbo-opleiding dan een jaar geleden. Daarmee zet de verbetering in de groei van het aantal inschrijvingen van vorig jaar zich door. Het aantal aanmeldingen voor de Associate degree, een relatief nieuw aanbod van de hogescholen, is wederom gestegen met maar liefst met 34,8% en het aantal inschrijvingen voor deeltijd- en duale opleidingen is met respectievelijk 5,7% (deeltijd) en 18,2% (duaal) gestegen. “De grote stijging van 10% bij de Pabo is bijzonder goed nieuws voor een sector waar het arbeidsmarkttekort groot is”, aldus Huib de Jong, waarnemend voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Lerarenopleidingen bieden maatwerk in de regio

Pabo’s en de hbo-lerarenopleidingen werken in de regio’s met scholen en andere partners samen om maatwerk te kunnen bieden vanwege het lerarentekort, landelijk delen ze best practices en worden knelpunten besproken. Hogescholen steunen met deze aanpak de extra acties van de ministers Slob en Van Engelhoven om het lerarentekort aan te pakken[1]. Hogescholen zetten met name in op: werkenden omscholen tot leraar, het aanbieden van meer flexibele opleidingen en de begeleiding van startende leraren.

Flexibilisering in hbo trekt meer studenten

Na jaren van gestage terugloop van het aantal deeltijdstudenten is vanaf 2014 de weg omhoog ingeslagen. Vanaf 2016 zien we zelfs een extra sterk herstel. Begonnen in 2014 nog 8.993 studenten aan een hbo opleiding in deeltijd, in 2017 waren dat er al 10.445. De voorlopige cijfers voor 2018 geven zelfs een groei aan van 9,3% ten opzichte van 2017. Ter voorbereiding op het Algemeen Overleg Leven Lang Leren op 9 oktober a.s. in de Tweede Kamer, brengen we de ontwikkelingen van het deeltijdonderwijs van de hogescholen in dit position paper graag onder uw aandacht.