Actualiteit

Hogeronderwijspremie voor HvA, HU en Windesheim

De eerste prijs van de Hogeronderwijspremie voor de hogescholenteams gaat naar LeerLevels van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en voor de universiteitsteams naar TU Eindhoven innovation Space. De tweede prijs bij de hogescholen is voor de Hogeschool Utrecht (HU), de derde prijs voor Windesheim. Minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap reikte de prijzen op 1 maart jl. voor het eerst uit tijdens het jaarlijkse (online) ComeniusFestival.

Eerste prijs
LeerLevels van de HvA, een adaptieve web-app die gebruikt maakt van kunstmatige intelligentie, maakt het mogelijk dat studenten op basis van hun voorkennis nieuwe stappen zetten in hun kennis. Hierdoor wordt persoonlijke begeleiding voor alle studenten toegankelijk ongeacht hun achtergrond. De beoordelingscommissie ziet – net als het onderwijsteam – de enorme potentie van LeerLevels om aan gelijke kansen voor studenten te werken.

Tweede en derde prijs
De tweede en derde prijs voor de hogescholenteams gaan respectievelijk naar het Open-ICT team van de HU en Team Value Creators van Windesheim. Het Open-ICT Team vanwege hun werkwijze die ervoor zorgt dat studenten direct op hun eerste dag kennis kunnen maken met bestaande projecten uit het échte bedrijfsleven. Team Value Creators leert studenten samenwerken aan een complex maatschappelijk onderwerp met als doel hen klaar te stomen voor een internationale carrière.

Universiteitsteams
De tweede en derde prijs voor de universiteitsteams gaat naar respectievelijk Urban Futures Studio van de Universiteit Utrecht en RASL-minor, Erasmus Universiteit, i.s.m. Willem de Kooning Academie Hogeschool Rotterdam en Codarts.

Hogeronderwijspremie
In totaal is er jaarlijks 5 miljoen euro te verdelen. 2½ miljoen euro voor de teams van de hogescholen en hetzelfde bedrag voor de teams van de universiteiten. De winnende teams ontvangen 1,2 miljoen euro (1e prijs), 800.000 euro (2e prijs) of 500.000 euro (3e prijs). 

Door de premie toe te kennen aan zes verschillende docententeams in plaats van één winnaar te kiezen of individuele docenten te laten winnen, wil de minister ook samenwerking en innovaties in het onderwijs waarderen en stimuleren. Teams mogen het gewonnen geldbedrag gebruiken om met een buitengewoon project een bijzondere bijdrage te leveren aan de vernieuwing en/of verbetering van het hoger onderwijs.

Foto:  Winnaar Youssef El Bouhassani van Leerlevels HvA neemt de Hogeronderwijspremie in ontvangst (foto door Inge Hoogland)

Gerelateerd

Doe mee aan het onderzoek: Drijfveren van onderzoekers en docenten

Article

Het Rathenau Instituut Rathenau houdt een enquête over drijfveren van onderzoekers en docenten. Hiermee willen het instituut inzicht krijgen in uw ervaringen als docent en/of onderzoeker aan een universiteit, umc, #hogeschool of kennisinstituut. 

Lees meer

Hbo-studenten positief over opleiding

Article

Tweederde van de studenten die studeren aan een hogeschool is tevreden of zeer tevreden over zijn of haar opleiding. Dat blijkt uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) die vandaag door Studiekeuze123 zijn gepubliceerd. Studenten in het hbo zijn vooral tevreden over de sfeer en over de inhoud van de opleiding. Ook over de verworven vaardigheden, de docenten en de mate waarin het onderwijs uitdagend is, zijn studenten goed te spreken. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het is mooi om te zien dat studenten, ondanks een zwaar coronajaar met veel online onderwijs, toch positief zijn over hun opleiding. Daar is door hogescholen heel hard aan gewerkt en daar mogen we best trots op zijn.”

Lees meer

Gezocht: Innovatiefste hbo-student van Nederland

Article

Een (start)kapitaal en een inspirerende reis naar het epicentrum van innovatie: Sillicon Valley (VS). Samen vormen zij de hoofdprijs van de verkiezing 'Innovatiefste Student van Nederland', georganiseerd door Innovate in samenwerking met de tijdschriften Quest en Quote. Studeer jij aan een hogeschool? En heb jij een idee waarmee je de wereld eerlijker, gezonder en/of duurzamer kan maken? Stuur jouw initiatief dan in vóór 14 juni via www.innovate.community .

Lees meer