Hogeronderwijspremie voor HvA, HU en Windesheim

De eerste prijs van de Hogeronderwijspremie voor de hogescholenteams gaat naar LeerLevels van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en voor de universiteitsteams naar TU Eindhoven innovation Space. De tweede prijs bij de hogescholen is voor de Hogeschool Utrecht (HU), de derde prijs voor Windesheim. Minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap reikte de prijzen op 1 maart jl. voor het eerst uit tijdens het jaarlijkse (online) ComeniusFestival.

Eerste prijs
LeerLevels van de HvA, een adaptieve web-app die gebruikt maakt van kunstmatige intelligentie, maakt het mogelijk dat studenten op basis van hun voorkennis nieuwe stappen zetten in hun kennis. Hierdoor wordt persoonlijke begeleiding voor alle studenten toegankelijk ongeacht hun achtergrond. De beoordelingscommissie ziet – net als het onderwijsteam – de enorme potentie van LeerLevels om aan gelijke kansen voor studenten te werken.

Tweede en derde prijs
De tweede en derde prijs voor de hogescholenteams gaan respectievelijk naar het Open-ICT team van de HU en Team Value Creators van Windesheim. Het Open-ICT Team vanwege hun werkwijze die ervoor zorgt dat studenten direct op hun eerste dag kennis kunnen maken met bestaande projecten uit het échte bedrijfsleven. Team Value Creators leert studenten samenwerken aan een complex maatschappelijk onderwerp met als doel hen klaar te stomen voor een internationale carrière.

Universiteitsteams
De tweede en derde prijs voor de universiteitsteams gaat naar respectievelijk Urban Futures Studio van de Universiteit Utrecht en RASL-minor, Erasmus Universiteit, i.s.m. Willem de Kooning Academie Hogeschool Rotterdam en Codarts.

Hogeronderwijspremie
In totaal is er jaarlijks 5 miljoen euro te verdelen. 2½ miljoen euro voor de teams van de hogescholen en hetzelfde bedrag voor de teams van de universiteiten. De winnende teams ontvangen 1,2 miljoen euro (1e prijs), 800.000 euro (2e prijs) of 500.000 euro (3e prijs).

Door de premie toe te kennen aan zes verschillende docententeams in plaats van één winnaar te kiezen of individuele docenten te laten winnen, wil de minister ook samenwerking en innovaties in het onderwijs waarderen en stimuleren. Teams mogen het gewonnen geldbedrag gebruiken om met een buitengewoon project een bijzondere bijdrage te leveren aan de vernieuwing en/of verbetering van het hoger onderwijs.

Foto:  Winnaar Youssef El Bouhassani van Leerlevels HvA neemt de Hogeronderwijspremie in ontvangst (foto door Inge Hoogland)

Inspectie: uitval en studiewissel hbo-studenten daalt

Benut de energie en de investeringen waarmee de gevolgen van corona worden hersteld. En herstel de onderliggende oorzaken van de teruglopende basisvaardigheden en kansenongelijkheid in het onderwijs. Die oproep doet de Inspectie van het Onderwijs in haar jaarlijkse rapport de Staat van het Onderwijs 2021. Voor het hoger beroepsonderwijs toont het rapport dat het aantal studenten fors is toegenomen, onder andere doordat het aantal gediplomeerden in het voortgezet onderwijs groter is en scholieren vaker direct, zonder tussenjaar, zijn doorgestroomd naar het hbo. De uitval onder studenten met een niet-westerse migratieachtergrond van de tweede generatie is sterker afgenomen dan de uitval onder andere groepen studenten. Beide groepen verschillen, anders dan in eerdere jaren, nog nauwelijks van elkaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De verschillen in studieprestaties van studenten zijn kleiner dan ooit, dat toont de emancipatoire kracht van het hbo.”

Hbo-studenten behalen sneller diploma en vallen minder uit

Van alle hbo-studenten die in 2015 met hun studie zijn gestart, heeft na 5 jaar 51,9% hun diploma behaald. Dat is 1,6% meer dan het jaar ervoor. De uitval van eerstejaarsstudenten daalde van circa 15% in 2019 naar 11,3% in 2020. Ook het aantal studenten dat van opleiding wisselt daalde: van 18,6% in 2019 naar 15,7% in 2020. Deze ontwikkelingen zijn grotendeels te verklaren door het opschorten van het bindend studieadvies (bsa) en het voorwaardelijke doorstromen van hbo-propedeuse-studenten naar het wo. Ook namen minder studenten een tussenjaar. De cijfers geven nog geen beeld van eventuele studievertraging die studenten door de coronamaatregelen hebben opgelopen tijdens hun opleiding.

Welkome steun in rug voor alle studenten en docenten in het hbo

Vandaag presenteerden de demissionaire onderwijsministers Van Engelshoven en Slob hun ‘Nationaal Programma Onderwijs’. Het programma is gericht op het herstellen van de effecten die de coronamaatregelen hebben op het onderwijs, van de basisschool tot het hoger onderwijs, en geldt voor de jaren 2021 en 2022. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, spreekt waardering uit over het plan: "Met dit omvangrijke steunpakket geeft het kabinet perspectief aan álle studenten in het hbo. Door studenten nu meer tijd en begeleiding te geven, kunnen zij straks hopelijk terugkijken op een waardevolle studieperiode in een vormende fase van hun leven."