Hanzedocent Loes Damhof verkozen tot hoger onderwijs docent van het jaar

Loes Damhof, docent aan de Hanzehogeschool Groningen, is door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) verkozen tot hoger onderwijs docent van het jaar 2016. Dit werd vandaag bekend gemaakt door Jet Bussemaker, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.

Loes Damhof is docent bij de opleiding Communication & Multimedia Design en werd voorgedragen door studenten. Ze wordt onder andere geroemd om haar betrokkenheid, passie en innovatieve lesmethoden.

Comeniusbeurs
Damhof ontving uit handen van minister Bussemaker de eerste Comeniusbeurs. Het Comeniusprogramma is een prestigieus beurzenprogramma voor docenten en onderwijsleiders in het hoger onderwijs, gericht op onderwijsverbetering en -vernieuwing. Het gaat om een bedrag van 50.000 euro.

Genomineerden
De genomineerden voor de docent van het jaar 2016 verkiezing waren: Loes Damhof (Hanzehogeschool), Max Bogers (Fontys Hogescholen), Meindert Flikkema (VU), Aswin van Oijen (Tilburg Universiteit) en Erwin Hans (Technische Universiteit Twente).

Jury
De jury bestond dit jaar uit Alexandru Iosup (winnaar vorig jaar), Monique Vogelzang (Inspecteur-generaal Onderwijsinspectie), Henriëtte Maassen van den Brink (voorzitter Onderwijsraad), Noël Vergunst (voorzitter EHON) en Simon Theeuwes (bestuurslid ISO).

De Docent van het Jaar 2016 trofee is ontworpen door kunstenaar Willem de Haan, studerend aan ArtEZ hogeschool voor de kunsten.

Voorkom nieuwe bezuinigingen in het onderwijs

In aanloop naar de Voorjaarsnota 2019 roept de Stichting van het Onderwijs het Kabinet met klem op nieuwe bezuinigingen in het onderwijs te voorkomen en te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de ingevoerde ‘doelmatigheidskorting’ te schrappen. Deze oproep doet de Stichting van het Onderwijs in een brief aan de ministers Van Engelshoven en Slob.

Banken, verzekeraars en onderwijs helpen werknemers overstappen naar het onderwijs

Werknemers van banken en verzekeraars die een (gedeeltelijke) overstap naar het onderwijs overwegen, kunnen rekenen op hulp van hun werkgevers en het onderwijs. De Nederlandse Vereniging van Banken, het Verbond van Verzekeraars, de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, Vereniging Hogescholen, Vereniging van Universiteiten (VSNU) en het ministerie van OCW tekenden vandaag het convenant ‘Aan de slag voor de klas’. Daarmee dragen ze bij aan het oplossen van het lerarentekort. “Het hbo biedt een breed scala aan flexibele lerarenopleidingen voor iedereen die leraar wil worden. Het zou mooi zijn als we mensen uit de verzekerings- en financiële sector zo een nieuwe kans kunnen geven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

ISO organiseert Docent van het Jaarverkiezing 2019

Na vier zeer succesvolle edities van de ‘Docent van het jaar verkiezing’ organiseert het Interstedelijk Studenten Overleg dit jaar wederom een verkiezing. Deze zal plaatsvinden op 13 april 2019 te Utrecht. Deze verkiezing organiseren we omdat we goede docenten als spil van het onderwijs zien en om hen de waardering te gunnen die hen toekomt. Daarom nodigen wij u ook van harte uit om dit jaar uit een docent voor de verkiezing aan te dragen!