Voorlopige inschrijvingen hbo-opleidingen 2018 - 2019

Groei aantal inschrijvingen per 1 oktober hbo: 2,8% meer studenten

Er hebben zich in het studiejaar 2018 - 2019 landelijk 2,8 % meer studenten aangemeld voor een hbo-opleiding dan een jaar geleden. Daarmee zet de verbetering in de groei van het aantal inschrijvingen van vorig jaar zich door. Het aantal aanmeldingen voor de Associate degree, een relatief nieuw aanbod van de hogescholen, is wederom gestegen met maar liefst met 34,8% en het aantal inschrijvingen voor deeltijd- en duale opleidingen is met respectievelijk 5,7% (deeltijd) en 18,2% (duaal) gestegen. “De grote stijging van 10% bij de Pabo is bijzonder goed nieuws voor een sector waar het arbeidsmarkttekort groot is”, aldus Huib de Jong, waarnemend voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Hij baseert zich op de voorlopige instroomgegevens voor het studiejaar 2018 - 2019 die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. In de sectoren Economie is de groei het hoogst, met 4,7%. Bij de sectoren onderwijs en techniek is sprake van een lichte stijging van rond de 1%. Landbouw en natuurlijke omgeving is de enige sector die het aantal inschrijvingen ziet dalen ten opzichte van vorig jaar. Het gaat om een daling van bijna 5%.

Meer belangstelling voor Pabo
Hogescholen slagen erin meer belangstelling te genereren voor de opleiding tot leraar in het basisonderwijs. Het beeld bij de pabo is positief, het aantal inschrijvingen bij de pabo ligt ruim 10% hoger dan vorig jaar. De groei is het grootst bij de duale variant maar in absolute aantallen gaat het nog altijd om een kleine groep (128 inschrijvingen). Bij de voltijd- en deeltijd variant van de pabo is de groei respectievelijk 7,6% en 11,5%. Bovendien neemt het aantal zij-instromers in de pabo toe. Deze inschrijvingen verlopen niet via Studielink, maar het Landelijk Overleg Lerarenopleiding Basisonderwijs (LOBO) houdt een overzicht bij. Dit jaar bedraagt het aantal zij-instromers tot nu toe ruim 400 en een groot aantal geschiktheidsonderzoeken loopt nog.

Het aantal inschrijvingen bij de tweedegraads lerarenopleidingen is daarentegen gedaald ten opzichte van vorig jaar (-6,5%), waarbij overigens de verschillen tussen opleidingen groot zijn. Het aantal inschrijvingen bij de tekortvakken Duits, Scheikunde en Techniek is nagenoeg hetzelfde gebleven.

Instroom Associate degree weer met bijna 35% gestegen
Het aantal aanmeldingen voor de Associate degree (Ad) is maar liefst met 34,8% gestegen. Dit toont de groeiende bekendheid van en belangstelling voor deze relatief nieuwe tweejarige hbo-opleiding. Het aantal inschrijvingen bij bacheloropleidingen ligt ruim 4% hoger dan vorig jaar. “Dit is voor het tweede jaar op rij een forse groei. Het bevestigt dat de belangstelling voor de tweejarige Ad-opleiding onder werkenden en mbo-4 studenten steeds meer toeneemt en dat we daarmee voldoen aan een belangrijke vraag op de arbeidsmarkt”, aldus De Jong.

Grote stijging bij professionele masters
Het aantal inschrijvingen bij masteropleidingen is met 14,9% flink gestegen. De inschrijvingen bij de masteropleidingen in de  sectoren  landbouw, economie en techniek zijn het meest gestegen. Opvallend is ook de stijging in het aantal aanmeldingen voor duale opleidingen (18,2%). Bij de deeltijdopleidingen is de stijging 5,7%. Het aantal aanmeldingen voor voltijd-opleidingen is met 2,2% gestegen.

Achtergrond
De genoemde cijfers zijn gebaseerd op het aantal inschrijvingen van studenten voor associate degree, hbo-bachelor en masteropleidingen via Studielink. Voor alle hogescholen geldt dat studenten zich voor 1 mei moeten aanmelden en uiterlijk 1 oktober aan alle inschrijfvoorwaarden moeten voldoen. Verzoeken tot inschrijving die nog niet zijn verwerkt op 1 oktober zijn niet meegeteld. Hogescholen kunnen nog tot 1 december wijzigingen doorgeven aan DUO, waarna begin 2019 de definitieve instroomcijfers beschikbaar komen. Deze kunnen afwijken van de nu gepresenteerde cijfers. Op basis van die gegevens kunnen er gedetailleerdere analyses worden gedaan.
(Informatie over vooropleiding is helaas nog niet beschikbaar.)

Hogescholen organiseren online open dagen

Het kabinet heeft de coronamaatregelen verlengd tot en met 28 april. Dat betekent dat ook alle hogescholen geen fysiek onderwijs zullen aanbieden op hun locaties tot en met 28 april. Daardoor zullen studiekiezers die nog geen definitieve keuze hadden gemaakt, zich nu vooral online op hun studie moeten oriënteren. Daarom bieden hogescholen online open dagen aan. We werken dit overzicht bij zodra ook andere hogescholen de data van hun online open dagen op de websites bekend maken.

Hogescholen stellen bindend studieadvies uit vanwege coronavirus

Het ministerie van OCW heeft hogescholen gevraagd het bindend studieadvies (BSA) uit te stellen tot het volgende studiejaar. Hogescholen stellen het geven van een bsa in principe uit tot het eind van het tweede studiejaar (collegejaar 2020/2021), op instellingsniveau zal hier verder vorm aan worden gegeven. Zo helpen de hogescholen studenten die mogelijk studievertraging oplopen door de uitbraak van het coronavirus.

Opnieuw meer studenten pabo en verpleegkunde

Het aantal studenten dat kiest voor een lerarenopleiding in het basisonderwijs is opnieuw toegenomen. In collegejaar 2019/2020 startten 452 studenten meer in bij de pabo dan het jaar ervoor, een toename van 9,5%. Opvallend is dat het aantal mannen harder stijgt dan het aantal vrouwen. Ook bij verpleegkunde is de toename fors met 8% meer instroom dan in 2018. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Geen leraar voor de klas, een tekort aan verpleegkundigen in ziekenhuizen, de krapte op de arbeidsmarkt raakt ons allemaal. Hogescholen voelen zich verantwoordelijk om ook bij te dragen aan een oplossing daarvoor. Ik ben blij dat we dat nu terugzien in de cijfers.”

Flexibilisering in hbo trekt meer studenten

Standpunt

Na jaren van gestage terugloop van het aantal deeltijdstudenten is vanaf 2014 de weg omhoog ingeslagen. Vanaf 2016 zien we zelfs een extra sterk herstel. Begonnen in 2014 nog 8.993 studenten aan een hbo opleiding in deeltijd, in 2017 waren dat er al 10.445. De voorlopige cijfers voor 2018 geven zelfs een groei aan van 9,3% ten opzichte van 2017.