Meeste hbo’ers na vijf jaar op hun plek

Goede vooruitzichten voor afgestudeerde hbo'ers!

Maatschappij rechthoek

De vooruitzichten voor afgestudeerde hbo’ers zijn goed. Dat blijkt uit de HBO-Monitor die in 2015 voor het eerst afgestudeerden niet alleen anderhalf jaar, maar ook vijf jaar na diplomering ondervroeg over hun ervaringen. Deze lange-termijn-gegevens zijn uniek voor de hbo-sector en maken het mogelijk individuele loopbaantrajecten in kaart te brengen. Tachtig procent van de Nederlandse hogescholen werkte mee aan dit onderzoek van ROA, het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt van de Universiteit Maastricht. De conclusie van het rapport: de arbeidsmarktpositie van hbo’ers is vijf jaar na diplomering nog sterker dan kort na diplomering.

Van somber naar positief
Van alle afgestudeerden die in 2011 somber waren over hun carrièreperspectieven is in 2015 de helft veel positiever. En niet onterecht, want 75% van de afgestudeerden die in 2011 geen zicht hadden op een vaste aanstelling werkte in 2015 in vaste dienst. Dit kan deels worden verklaard door de aantrekkende economie, maar ook door de groeiende competenties van afgestudeerden. Zo is het aandeel afgestudeerden dat leiding geeft aan medewerkers in de onderzochte periode met bijna 10% gestegen.

Passende baan
Uit het onderzoek blijkt verder dat het overgrote deel van de afgestudeerden dat een jaar na afronding van de hbo-opleiding werkloos was, vijf jaar na het afstuderen werk heeft gevonden. Meer dan de helft van deze groep heeft bovendien werk op hbo-niveau. De slechte starters hebben dus een mooie 'inhaalslag' gemaakt. Van de mensen die al direct een baan in de eigen vakrichting én op hbo-niveau vinden, heeft 89% na vier jaar nog steeds een baan in de eigen richting en 92% ook nog steeds op hbo-niveau. Slechts 2% is werkloos.

Starterbaantjes onder niveau
Iemand die een jaar na afstuderen nog steeds werkzaam is bij zijn of haar studentenbaantje in de kroeg of het callcenter omdat hij of zij maar geen geschikte baan weet te vinden is na 5 jaar grotendeels aan het werk. Uit het onderzoek blijkt dat de helft van deze groep (53%) 5 jaar na afstuderen een baan op hbo-niveau heeft. Daarnaast heeft 15% van deze groep weliswaar geen baan op hbo-niveau, maar wel een baan binnen de studierichting.

Zelfstandig
Het aantal zelfstandigen onder afgestudeerden uit de sectoren Taal & Cultuur is tussen 2011 en 2015 fors afgenomen, van ongeveer zes op de tien naar vier op de tien. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de forse bezuinigingen in de cultuursector vanaf 2013, onder andere door afbouw van subsidies. Die maakten (voortzetting van) eigen initiatieven van kunstenaars moeilijker. In de sector Landbouw is het aantal zelfstandigen in dezelfde periode juist toegenomen. Een mogelijke verklaring daarvoor is dat landbouwers eerst ervaring opdoen bij een ander bedrijf voordat zij het familiebedrijf overnemen.

Verbazing over adviesrapport AWTI

De Vereniging Hogescholen heeft met verbazing kennis genomen van het advies ‘Het stelsel op scherp gezet’ van de Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie (AWTI) over de toekomst van het Nederlands stelsel van Hoger onderwijs. Het rapport stelt terecht dat het hoger onderwijs van hoge kwaliteit is en grijpt terug op bekende voorstellen om de kwaliteit verder te verbeteren. Daarbij wordt onvoldoende rekening gehouden met recente besluiten (sectorakkoorden), initiatieven die in de beginfase van uitvoering zijn (Wetenschapsagenda) en lopende gesprekken (zoals die tussen de VH en de VSNU). De aanbevelingen berusten vervolgens op centralistische planvorming, waarvan is aangetoond dat dit niet werkt.

Voorlopige aanmeldcijfers mei 2019

Het totaal aantal voorlopige aanmeldingen voor hbo-opleidingen is ongeveer gelijk aan het aantal aanmeldingen van vorig jaar. Er is een forse toename in de aanmeldingen te zien voor associate degree opleidingen (+31,6%). Het aantal aanmeldingen voor bacheloropleidingen neemt 1% af.

Is ons onderwijs klaar voor de toekomst?

Dat is de vraag die gesteld wordt in de jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’ die de Onderwijsinspectie vandaag heeft uitgebracht. De inspectie stelt terecht dat studenten zekerheid willen over de waarde van hun diploma en hun toekomst. Studenten verwachten dat het onderwijs hen goed voorbereidt op een complexe en onzekere toekomst. “Het hbo staat er goed voor volgens de Onderwijsinspectie maar dat neemt niet weg dat we ons zeer bewust zijn van de maatschappelijke opdracht die het hbo heeft als voorbereider voor de uitdagingen van de arbeidsmarkt. Omdat beroepen en functies razendsnel veranderen stelt dat hoge eisen aan de flexibiliteit van onze onderwijsprogramma’s, de vernieuwing daarvan en de continue afstemming tussen opleidingen en het bedrijfsleven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Juiste student naar juiste studie voor juiste baan

Standpunt

Een studie en loopbaan vallen van te voren nooit geheel te plannen. Desalniettemin werken hogescholen er hard aan om een goede match tussen student en opleiding te creëren waarbij studenten een realistische verwachting krijgen van de “banen van morgen” waarvoor ze worden opgeleid. Hogescholen staan voor toegankelijkheid van het hbo, zetten in op eerlijke voorlichting bij de studiekeuze van studenten en zijn bij uitzondering voor selectie aan de poort.