Gezocht: Innovatiefste hbo-student van Nederland

Een (start)kapitaal en een inspirerende reis naar het epicentrum van innovatie: Sillicon Valley (VS). Samen vormen zij de hoofdprijs van de verkiezing 'Innovatiefste Student van Nederland', georganiseerd door Innovate in samenwerking met de tijdschriften Quest en Quote. Studeer jij aan een hogeschool? En heb jij een idee waarmee je de wereld eerlijker, gezonder en/of duurzamer kan maken? Stuur jouw initiatief dan in vóór 14 juni via www.innovate.community .

Na een selectie door een gerenomeerde vakjury en een publieke stemronde blijven er 10 student-initiatieven in de race voor de titel. Ze doorlopen een Bootcamp in een gevecht om de hoofdprijs. Ieder initiatief ondergaat een intensieve training waarin om het concept te finetunen tot levensvatbaar bedrijfsplan of waar al bestaande bedrijfsplannen verder worden uitgewerkt: klaar om real world problems aan te pakken. Tijdens de grote finale op 2 oktober wordt live bepaald wie uit het beste hout gesneden is en zichzelf de innovatiefste student van Nederland mag noemen.

Innovate organiseert ook Innovate Meetups. Afgelopen jaar presenteerden bijvoorbeeld studenten van de HAN University of Applied Sciences er een nieuwe warmtepomp. Daarnaast besteedt Innovate aandacht aan initiatieven die het gat tussen studie en werk dichten, zoals de opleiding Semiconductor Packaging van de HAN over het stapelen en verpakken van computerchips, zonder dat ze stuk gaan.
Innovate is een initiatief van Stichting Innovatiefabriek Arnhem en wordt gesteund door Provincie Gelderland, Gemeente Arnhem, Rabobank Arnhem en omstreken en stichting Citymarketing Arnhem.

Vijf workshops over verduurzaming & maatschappelijke opgaven op VH-congres

Op maandag 13 juni organiseren we in Den Bosch weer een fysiek VH-congres: hét kennis- en netwerkevent voor iedereen die werkt of studeert in het hbo. Vanuit het thema ‘Helden van het hbo’ laten we zien dat het hbo een cruciale en onmisbare rol heeft in onze samenleving. 'Verduurzaming & maatschappelijke opgaven' is een van de vier thema's van het middagprogramma. Nog niet aangemeld voor het VH-congres? Doe dat dan direct.

Staat van het Onderwijs: kwaliteit hoger onderwijs op peil gebleven

De Inspectie van het Onderwijs publiceerde vandaag haar jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van het hoger onderwijs in coronatijd op peil is gebleven. De pandemie heeft bovendien weinig impact gehad op de studievoortgang van studenten. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het inspectierapport geeft aan dat hogescholen in crisistijd goed werk hebben geleverd, daar mogen we trots op zijn”.

Hogescholen schorten ook dit jaar bsa op voor eerstejaars studenten

Net als in de afgelopen twee jaar krijgen eerstejaars studenten in het hoger beroepsonderwijs een jaar extra tijd om hun verplichte studiepunten te behalen. “Het opschorten van het bindend studieadvies geeft onze studenten extra lucht. Dat is nodig omdat ze ook dit studiejaar weer veel hinder hebben ondervonden van de coronamaatregelen”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.