Gezocht: Innovatiefste hbo-student van Nederland

Een (start)kapitaal en een inspirerende reis naar het epicentrum van innovatie: Sillicon Valley (VS). Samen vormen zij de hoofdprijs van de verkiezing 'Innovatiefste Student van Nederland', georganiseerd door Innovate in samenwerking met de tijdschriften Quest en Quote. Studeer jij aan een hogeschool? En heb jij een idee waarmee je de wereld eerlijker, gezonder en/of duurzamer kan maken? Stuur jouw initiatief dan in vóór 14 juni via www.innovate.community .

Na een selectie door een gerenomeerde vakjury en een publieke stemronde blijven er 10 student-initiatieven in de race voor de titel. Ze doorlopen een Bootcamp in een gevecht om de hoofdprijs. Ieder initiatief ondergaat een intensieve training waarin om het concept te finetunen tot levensvatbaar bedrijfsplan of waar al bestaande bedrijfsplannen verder worden uitgewerkt: klaar om real world problems aan te pakken. Tijdens de grote finale op 2 oktober wordt live bepaald wie uit het beste hout gesneden is en zichzelf de innovatiefste student van Nederland mag noemen.

Innovate organiseert ook Innovate Meetups. Afgelopen jaar presenteerden bijvoorbeeld studenten van de HAN University of Applied Sciences er een nieuwe warmtepomp. Daarnaast besteedt Innovate aandacht aan initiatieven die het gat tussen studie en werk dichten, zoals de opleiding Semiconductor Packaging van de HAN over het stapelen en verpakken van computerchips, zonder dat ze stuk gaan.
Innovate is een initiatief van Stichting Innovatiefabriek Arnhem en wordt gesteund door Provincie Gelderland, Gemeente Arnhem, Rabobank Arnhem en omstreken en stichting Citymarketing Arnhem.

Studenten en docenten weer terug op de campus

Studenten en docenten zetten vanaf deze week weer hun voetstappen in de gebouwen van de hogescholen. Voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen: “We zijn uiteraard zeer opgelucht dat onze studenten weer de ruimte krijgen ‘live’ onderwijs te volgen. Fysiek onderwijs is essentieel belangrijk voor het welzijn en de persoonlijke ontwikkeling van onze studenten.”

Hbo versterkt onderzoeksamenwerking met Indonesië

Tijdens de tweede WINNER-conferentie (van 26 tot en met 28 oktober 2021), kwamen de vele facetten van onderwijs- en onderzoekssamenwerking tussen Nederland en Indonesië aan bod. Vooral op het gebied van toerisme, watermanagement en landbouw werkt het Nederlandse hbo samen met Indonesische partners. Of het om ‘living labs’ of ‘pressure cookers’ gaat, de lokale vraag ligt steeds aan de basis van praktijkgericht onderzoek.

Hogescholen verheugen zich op 'normale' start studiejaar

Hogescholen mogen het studiejaar op 30 augustus starten zonder dat er 1,5 meter afstand hoeft te worden gehouden. Dat betekent dat zo'n half miljoen hbo-studenten weer volledig fysiek onderwijs kunnen volgen. Dat heeft het kabinet vandaag besloten na overleg over de versoepeling van de coronamaatregelen. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen is verheugd met dat besluit: “We kijken er erg naar uit om onze studenten weer te verwelkomen op de campus. We kunnen starten met een ‘normaal’ studiejaar en dat is voor studenten van essentieel belang. Want leren doe je samen, met elkaar en van elkaar.” Ook voor docenten en medewerkers is het belangrijk dat ze nu eindelijk weten waar ze aan toe zijn en weer fysiek onderwijs kunnen geven. Limmen benadrukt dat er ook voorzichtigheid geboden is: “We blijven communiceren dat zelftesten en hygiëne-maatregelen belangrijk zijn voor de veiligheid van jezelf en anderen. En natuurlijk als je gaat studeren, laat je vaccineren.”