Fontys Hogescholen reikt Onderzoeksprijs 2020 uit

Fontys hecht grote waarde aan praktijkgericht onderzoek dat gericht is op- of ontwikkeld en uitgevoerd is met het werkveld. Om dergelijk onderzoek te stimuleren wordt jaarlijks de Fontys Onderzoeksprijs uitgereikt. Op 6 januari jl. nam Roderick Wondergem tijdens de nieuwsjaarsbijeenkomst van Fontys de Onderzoeksprijs 2020 in ontvangst voor zijn onderzoek naar beweeggedrag van mensen na een beroerte. Ook masterstudent Tess de Kok en bachelorstudent Alexander Warkus vielen in de prijzen.

"Een enorme eer, deze prijs”, reageert docent Roderick Wondergem van Fontys Paramedische Hogeschool in Eindhoven, winnaar in de categorie medewerkers. Hij vindt praktijkonderzoek belangrijk. “Ik wil als docent niet alleen met onderwijs bezig zijn, maar ook met onderzoek, samen met studenten en het werkveld. Daarom is dit project ideaal voor mij”, vertelt hij stralend. Hij ontving een prijs die bestaat uit een verblijf bij een buitenlandse zusterinstelling om verder te werken aan het onderzoek.

Maatschappelijke betekenis
Vijf jaar geleden startte Wondergem met zijn onderzoek waarin hij het beweeggedrag van mensen in kaart brengt die een Cerebro Vasculair Accident. Jaarlijks krijgen ongeveer 43.000 mensen een beroerte en een groot deel van hen heeft daarna problemen met bewegen. De jury was onder de indruk van dit onderzoek vanwege de omvang en grondige aanpak. Bovendien is vanwege de vergrijzing de maatschappelijke betekenis groot. Er werd goed samengewerkt in een sterk consortium met veel betrokken stakeholders, zoals het UMC Utrecht en Maxima Medisch Centrum. Ook betrok Wondergem de studenten goed bij zijn onderzoek.

Bachelor- en masterscriptie
Naast een medewerker, krijgen elk jaar ook een master- en bachelorstudent een prijs, die bestaat uit een bedrag van 1000 euro. Die ging dit jaar naar masterstudent Tess de Kok van Fontys Sporthogeschool in Eindhoven en bachelorstudent Alexander Warkus, van Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek in Venlo.

Tess de Kok onderzocht voor haar masterscriptie in hoeverre een leerkracht invloed heeft op de ontwikkeling van motorische vaardigheden bij kinderen tussen de 7 en 11 jaar. Er deden meer dan duizend kinderen van vijf basisscholen in Eindhoven en vijf in Maastricht mee aan het onderzoek.

Alexander Warkus deed onderzoek waardoor oogstrobots beter kunnen worden ingezet. Daarvoor bekeek hij hoe beelden van rijpe paprika’s geautomatiseerd kunnen worden verwerkt in het systeem. Daardoor kan de oogstrobot op tijd gaan oogsten en is de boer niet langer ‘afhankelijk van voorspellingen aan de hand van het weer’.

Jury
De jury stond onder voorzitterschap van Henk Garretsen, emeritus hoogleraar Health care policy, Tilburg University. Juryleden waren: instituutsdirecteur Bram ten Kate, lector Janienke Sturm, directeur dienst O&O Margo Brouns en Frank van der Zwan, senior beleidsmedewerker onderzoek bij de Vereniging Hogescholen. Bij het beoordelen van de studentonderzoeken waren ook studenten betrokken. Dit jaar waren er in totaal dertien inzendingen: er waren masterscripties, onderzoek vanuit lectoraten of centres of expertise en een promotieonderzoek.

Eervolle vermelding
Een eervolle vermelding was er nog voor Bart Wernaart van Fontys Hogeschool Economie en Communicatie, in de categorie medewerkers. ‘Met het Moral Lab legt hij een fundament onder de ‘opvoeding’ van algoritmes zodat die ethische afwegingen gaan maken op een manier die wij als samenleving belangrijk vinden’, aldus de jury.

(Bron en fotografie: Fontys Hogescholen)

Kennisinstellingen worden steeds belangrijker bij de aanpak van maatschappelijke problemen op regionaal, landelijk en Europees niveau. Hogescholen en hun Centres of Expertise zijn bij uitstek geëquipeerd om met praktijkgericht onderzoek bij te dragen aan de aanpak van deze vraagstukken. Lees verder