Actualiteit

Fontys draait pilots voor hybride docenten in techniekonderwijs

De voorzitter van het College van Bestuur van Fontys, Nienke Meijer reageert vanochtend verheugd op het nieuws dat zoveel werknemers – 40 procent – best voor de klas zouden willen staan. “Het is fijn dat zoveel mensen dit willen, daar moeten we gebruik van maken.” Fontys heeft verschillende pilots om juist deze groep binnen te halen, aldus Meijer. Deze pilots worden vanmiddag gepresenteerd aan onderwijsministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob.

Uit onderzoek van het Platform Bèta Techniek (PBT) – dat vandaag naar buiten kwam – blijkt dat 40 procent van de werkenden, die niet in het onderwijs werken of daarvoor een opleiding volgen, best les zouden willen geven. Alleen hoe het docentschap er nu uitziet, bevalt hen minder. De hele week voor de klas en weinig doorgroeimogelijkheden, dat is voor velen weinig aanlokkelijk. Het onderwijs zou veel flexibeler moeten zijn, vinden ondervraagden.

Meijer herkent de wens om voor de klas staan én in een bedrijf werken: “Heel veel mensen willen een hybride samenhang. Dat is voor beide werelden goed. Zo komen ze bij elkaar.” Zo zijn docenten uit het bedrijfsleven goed op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Dat houdt ook de onderwijsprogramma’s up-to-date.

Flexibeler
Meijer zegt dat Fontys deze groep ‘welwillenden’ graag naar het onderwijs wil trekken. Daarvoor lopen verschillende pilots. “We willen het voor hen bijvoorbeeld makkelijker maken om in kortere tijd hun lesbevoegdheid te halen, door hen de mogelijkheid te geven hun ervaring uit te praktijk mee te nemen.” Fontys kan daarvoor bijvoorbeeld studiepunten geven.

Deze pilots worden vanmiddag gepresenteerd aan onderwijsministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob. Het evenement ‘Circulaire Carrières: lessen en ambities’ vindt plaats op Strijp-S in Eindhoven. Daar krijgen de ministers uit handen van Meijer en Doekle Terpstra (aanjager Techniekpact) ook een aanpak voor het lerarentekort uitgereikt.

Fontys heeft lerarenopleidingen in Tilburg en Sittard en pabo’s in Eindhoven, Sittard en ’s-Hertogenbosch.

Bron: BRON (Fontys Hogescholen)

Gerelateerd

Banken, verzekeraars en onderwijs helpen werknemers overstappen naar het onderwijs

Actualiteit

Werknemers van banken en verzekeraars die een (gedeeltelijke) overstap naar het onderwijs overwegen, kunnen rekenen op hulp van hun werkgevers en het onderwijs. De Nederlandse Vereniging van Banken, het Verbond van Verzekeraars, de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, Vereniging Hogescholen, Vereniging van Universiteiten (VSNU) en het ministerie van OCW tekenden vandaag het convenant ‘Aan de slag voor de klas’. Daarmee dragen ze bij aan het oplossen van het lerarentekort. “Het hbo biedt een breed scala aan flexibele lerarenopleidingen voor iedereen die leraar wil worden. Het zou mooi zijn als we mensen uit de verzekerings- en financiële sector zo een nieuwe kans kunnen geven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Lees meer

Hoogste instroom in hbo ooit

Actualiteit

De instroom in het hbo is dit studiejaar 2018-2019 toegenomen met 3,4% tot 110.307 eerstejaars. De groei is zichtbaar in bijna alle sectoren van het hbo en bij elk opleidingstype (associate degree, bachelor en master) en elke opleidingsvorm (voltijd, deeltijd en duaal). Het gaat om de hoogste instroom in het hbo ooit. “Steeds meer mensen vanuit verschillende achtergronden in Nederland vinden de weg naar onze hogescholen. De aandacht die het hbo de afgelopen jaren heeft besteed aan differentiatie van het opleidingsaanbod werpt zijn vruchten af ”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Lees meer

Specialisatie Jonge kind en Oude kind op de Pabo werpt vruchten af

Actualiteit

Afgelopen jaren hebben de pabo’s een impuls gegeven aan de specialisaties jonge kind en oude kind. De Vereniging Hogescholen is tevreden dat het recente onderzoek van ResearchNed laat zien dat dit vruchten afwerpt. Het onderzoek toont aan dat huidige vierdejaars met de specialisatie Jonge Kind redelijk tot goed te spreken zijn over hun voorbereiding op lesgeven in de onderbouw. Tevens geeft het onderzoek aan dat bij de tweedegraads lerarenopleidingen de specialisaties voor het avo (algemeen vormend onderwijs in het voortgezet onderwijs), vmbo en mbo in gang zijn gezet en de afstudeerrichtingen hierin worden verstevigd. De Vereniging Hogescholen benadrukt dat de lerarenopleidingen continu in ontwikkeling zijn en voortdurend kijken hoe ze het onderwijsaanbod aantrekkelijker kunnen maken en meer leraren kunnen opleiden.

Lees meer