Face the Unexpected - In debat over onderzoek en beroep

Onder de titel 'Face the unexpected' organiseert de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen van 10 tot en met 14 december een film- en debatweek op de campus in beide steden. Aansluitend op elke film verkennen studenten samen met een docentonderzoeker of lector wat de film voor een beroep betekent.

Klimaat
Maandag 10 december: Lector Aart-Jan de Graaf gaat na de film 'Ozone Hole, How We Saved the Planet' in gesprek met de zaal. De klimaatcrisis houdt iedereen bezig. Zijn we te laat om het tij te keren? Haal je hart op tijdens deze film over hoe in de jaren 80 de meest onwaarschijnlijke leiders opstonden om het gat in de ozonlaag te dichten. Een onwaarschijnlijk verhaal over hoe Thatcher en Reagan de wereld redden. Trailer

Onderzoekend handelen
Dinsdag 11 december: Een Oostenrijkse designer in New York hoopt gelukkiger te worden. Docent-onderzoeker Chris Kroeze gaat na 'The Happy Film' over een hilarisch en mindblowing zelfonderzoek in gesprek met de zaal. Wat is onderzoekend handelen eigenlijk? Trailer

Robotisering
Woensdag 12 december: De film 'More Human than Human' roept vragen op als wat betekent de toenemende robotisering voor de mens? En voor de zorg voor mensen? Associate lector Erik Jansen en onderzoeker Maurice Magnee gaan na de film het gesprek met het publiek aan. Trailer

Economisch systeem
Donderdag 13 december: Wie betaalt welke prijs voor de kleding die we dragen? Daarover gaat de film 'The True Cost'. Docent Frank Croes zet je na de film aan het denken over de houdbaarheid van ons economische systeem. Trailer

Betere wereld
Vrijdag 14 december: Zes studenten van over de hele wereld zoeken oplossingen voor een betere wereld. De film 'Inventing Tomorrow' doet er verslag van. Deze film won vele prijzen, waaronder de InScience Student Award InScience 2018. Trailer

Jaarcongres Vereniging Hogescholen 2019: #hbofutureproof
De Vereniging Hogescholen organiseert op 9 mei 2019 het jaarcongres #hbofutureproof. De inhoud wordt gegroepeerd rondom de vier O's van het hbo: Onderwijs van morgen, Onderzoek van morgen, Omgeving van morgen, en Organisatie van morgen. Hierin maken we zichtbaar welke veranderingen op ons af komen zowel vanuit de overheid als vanuit ons werkveld en welke invloed dat heeft op de rol van ons onderwijs, de uitwerking van praktijkgericht onderzoek en de wijze waarop we dat als hogeschool moeten organiseren. Lees meer

Voorlopige aanmeldcijfers mei 2019

Het totaal aantal voorlopige aanmeldingen voor hbo-opleidingen is ongeveer gelijk aan het aantal aanmeldingen van vorig jaar. Er is een forse toename in de aanmeldingen te zien voor associate degree opleidingen (+31,6%). Het aantal aanmeldingen voor bacheloropleidingen neemt 1% af.

Is ons onderwijs klaar voor de toekomst?

Dat is de vraag die gesteld wordt in de jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’ die de Onderwijsinspectie vandaag heeft uitgebracht. De inspectie stelt terecht dat studenten zekerheid willen over de waarde van hun diploma en hun toekomst. Studenten verwachten dat het onderwijs hen goed voorbereidt op een complexe en onzekere toekomst. “Het hbo staat er goed voor volgens de Onderwijsinspectie maar dat neemt niet weg dat we ons zeer bewust zijn van de maatschappelijke opdracht die het hbo heeft als voorbereider voor de uitdagingen van de arbeidsmarkt. Omdat beroepen en functies razendsnel veranderen stelt dat hoge eisen aan de flexibiliteit van onze onderwijsprogramma’s, de vernieuwing daarvan en de continue afstemming tussen opleidingen en het bedrijfsleven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Voorkom nieuwe bezuinigingen in het onderwijs

In aanloop naar de Voorjaarsnota 2019 roept de Stichting van het Onderwijs het Kabinet met klem op nieuwe bezuinigingen in het onderwijs te voorkomen en te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de ingevoerde ‘doelmatigheidskorting’ te schrappen. Deze oproep doet de Stichting van het Onderwijs in een brief aan de ministers Van Engelshoven en Slob.