Face the Unexpected - In debat over onderzoek en beroep

Onder de titel 'Face the unexpected' organiseert de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen van 10 tot en met 14 december een film- en debatweek op de campus in beide steden. Aansluitend op elke film verkennen studenten samen met een docentonderzoeker of lector wat de film voor een beroep betekent.

Klimaat
Maandag 10 december: Lector Aart-Jan de Graaf gaat na de film 'Ozone Hole, How We Saved the Planet' in gesprek met de zaal. De klimaatcrisis houdt iedereen bezig. Zijn we te laat om het tij te keren? Haal je hart op tijdens deze film over hoe in de jaren 80 de meest onwaarschijnlijke leiders opstonden om het gat in de ozonlaag te dichten. Een onwaarschijnlijk verhaal over hoe Thatcher en Reagan de wereld redden. Trailer

Onderzoekend handelen
Dinsdag 11 december: Een Oostenrijkse designer in New York hoopt gelukkiger te worden. Docent-onderzoeker Chris Kroeze gaat na 'The Happy Film' over een hilarisch en mindblowing zelfonderzoek in gesprek met de zaal. Wat is onderzoekend handelen eigenlijk? Trailer

Robotisering
Woensdag 12 december: De film 'More Human than Human' roept vragen op als wat betekent de toenemende robotisering voor de mens? En voor de zorg voor mensen? Associate lector Erik Jansen en onderzoeker Maurice Magnee gaan na de film het gesprek met het publiek aan. Trailer

Economisch systeem
Donderdag 13 december: Wie betaalt welke prijs voor de kleding die we dragen? Daarover gaat de film 'The True Cost'. Docent Frank Croes zet je na de film aan het denken over de houdbaarheid van ons economische systeem. Trailer

Betere wereld
Vrijdag 14 december: Zes studenten van over de hele wereld zoeken oplossingen voor een betere wereld. De film 'Inventing Tomorrow' doet er verslag van. Deze film won vele prijzen, waaronder de InScience Student Award InScience 2018. Trailer

Jaarcongres Vereniging Hogescholen 2019: #hbofutureproof
De Vereniging Hogescholen organiseert op 9 mei 2019 het jaarcongres #hbofutureproof. De inhoud wordt gegroepeerd rondom de vier O's van het hbo: Onderwijs van morgen, Onderzoek van morgen, Omgeving van morgen, en Organisatie van morgen. Hierin maken we zichtbaar welke veranderingen op ons af komen zowel vanuit de overheid als vanuit ons werkveld en welke invloed dat heeft op de rol van ons onderwijs, de uitwerking van praktijkgericht onderzoek en de wijze waarop we dat als hogeschool moeten organiseren. Lees meer

Hogescholen verheugen zich op 'normale' start studiejaar

Hogescholen mogen het studiejaar op 30 augustus starten zonder dat er 1,5 meter afstand hoeft te worden gehouden. Dat betekent dat zo'n half miljoen hbo-studenten weer volledig fysiek onderwijs kunnen volgen. Dat heeft het kabinet vandaag besloten na overleg over de versoepeling van de coronamaatregelen. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen is verheugd met dat besluit: “We kijken er erg naar uit om onze studenten weer te verwelkomen op de campus. We kunnen starten met een ‘normaal’ studiejaar en dat is voor studenten van essentieel belang. Want leren doe je samen, met elkaar en van elkaar.” Ook voor docenten en medewerkers is het belangrijk dat ze nu eindelijk weten waar ze aan toe zijn en weer fysiek onderwijs kunnen geven. Limmen benadrukt dat er ook voorzichtigheid geboden is: “We blijven communiceren dat zelftesten en hygiëne-maatregelen belangrijk zijn voor de veiligheid van jezelf en anderen. En natuurlijk als je gaat studeren, laat je vaccineren.”

Doe mee aan het onderzoek: Drijfveren van onderzoekers en docenten

Het Rathenau Instituut Rathenau houdt een enquête over drijfveren van onderzoekers en docenten. Hiermee willen het instituut inzicht krijgen in uw ervaringen als docent en/of onderzoeker aan een universiteit, umc, #hogeschool of kennisinstituut.

Hbo-studenten positief over opleiding

Tweederde van de studenten die studeren aan een hogeschool is tevreden of zeer tevreden over zijn of haar opleiding. Dat blijkt uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) die vandaag door Studiekeuze123 zijn gepubliceerd. Studenten in het hbo zijn vooral tevreden over de sfeer en over de inhoud van de opleiding. Ook over de verworven vaardigheden, de docenten en de mate waarin het onderwijs uitdagend is, zijn studenten goed te spreken. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het is mooi om te zien dat studenten, ondanks een zwaar coronajaar met veel online onderwijs, toch positief zijn over hun opleiding. Daar is door hogescholen heel hard aan gewerkt en daar mogen we best trots op zijn.”