Face the Unexpected - In debat over onderzoek en beroep

Onder de titel 'Face the unexpected' organiseert de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen van 10 tot en met 14 december een film- en debatweek op de campus in beide steden. Aansluitend op elke film verkennen studenten samen met een docentonderzoeker of lector wat de film voor een beroep betekent.

Klimaat
Maandag 10 december: Lector Aart-Jan de Graaf gaat na de film 'Ozone Hole, How We Saved the Planet' in gesprek met de zaal. De klimaatcrisis houdt iedereen bezig. Zijn we te laat om het tij te keren? Haal je hart op tijdens deze film over hoe in de jaren 80 de meest onwaarschijnlijke leiders opstonden om het gat in de ozonlaag te dichten. Een onwaarschijnlijk verhaal over hoe Thatcher en Reagan de wereld redden. Trailer

Onderzoekend handelen
Dinsdag 11 december: Een Oostenrijkse designer in New York hoopt gelukkiger te worden. Docent-onderzoeker Chris Kroeze gaat na 'The Happy Film' over een hilarisch en mindblowing zelfonderzoek in gesprek met de zaal. Wat is onderzoekend handelen eigenlijk? Trailer

Robotisering
Woensdag 12 december: De film 'More Human than Human' roept vragen op als wat betekent de toenemende robotisering voor de mens? En voor de zorg voor mensen? Associate lector Erik Jansen en onderzoeker Maurice Magnee gaan na de film het gesprek met het publiek aan. Trailer

Economisch systeem
Donderdag 13 december: Wie betaalt welke prijs voor de kleding die we dragen? Daarover gaat de film 'The True Cost'. Docent Frank Croes zet je na de film aan het denken over de houdbaarheid van ons economische systeem. Trailer

Betere wereld
Vrijdag 14 december: Zes studenten van over de hele wereld zoeken oplossingen voor een betere wereld. De film 'Inventing Tomorrow' doet er verslag van. Deze film won vele prijzen, waaronder de InScience Student Award InScience 2018. Trailer

Jaarcongres Vereniging Hogescholen 2019: #hbofutureproof
De Vereniging Hogescholen organiseert op 9 mei 2019 het jaarcongres #hbofutureproof. De inhoud wordt gegroepeerd rondom de vier O's van het hbo: Onderwijs van morgen, Onderzoek van morgen, Omgeving van morgen, en Organisatie van morgen. Hierin maken we zichtbaar welke veranderingen op ons af komen zowel vanuit de overheid als vanuit ons werkveld en welke invloed dat heeft op de rol van ons onderwijs, de uitwerking van praktijkgericht onderzoek en de wijze waarop we dat als hogeschool moeten organiseren. Lees meer

Vereniging Hogescholen zet in op vergroten dynamiek beroepsbevolking

De Vereniging Hogescholen (VH) – de belangenbehartiger van de 36 hogescholen in ons land – constateert dat het kabinet met de presentatie van de rijksbegroting 2021 kiest voor stabiliteit in het hoger beroepsonderwijs. Voorzitter Maurice Limmen van de VH: “Wij constateren dat het hbo verder moet doorgaan op de routes die we al hebben ingezet, namelijk ervoor zorgen dat studenten zich tijdens en na hun hbo-opleiding kunnen ontplooien in de beroepspraktijk. Nederland heeft hun kennis en creativiteit in de komende jaren hard nodig om uit de crisis te komen.”

Voorzitter Maurice Limmen wenst studenten en docenten hbo een succesvol nieuw studiejaar

Voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen wenst in dit filmpje de studenten en docenten van het hbo een succesvol nieuw studiejaar. “Het afgelopen jaar hebben we veel geleerd op het gebied van online leren. Ondanks dat alle hogescholen hun gebouwen hun deuren moesten sluiten, hebben studenten hun studiepunten gehaald en zijn er diploma’s uitgereikt. Ik heb er vertrouwen in dat we net als afgelopen jaar mooie resultaten zullen boeken”.

Hogescholen ondertekenen intentieverklaring I-Partnerschap met Rijksoverheid

De Rijksoverheid, hogescholen en universiteiten gaan structureel samenwerken op het gebied van onderzoek en onderwijs om slimme oplossingen te vinden voor digitale vraagstukken. Staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Maurice Limmen (voorzitter VH) en Pieter Duisenberg (voorzitter VSNU) hebben vandaag voor dit I-Partnerschap via een drone een intentieverklaring ondertekend. Daarin staan concrete afspraken hoe de samenwerking vorm krijgt. ‘In het hbo worden studenten opgeleid voor een steeds sneller veranderende arbeidsmarkt. Digitalisering en IT hebben daar een wezenlijke invloed op. Met deze samenwerking kunnen we studenten nog beter voorbereiden op de toekomstige beroepspraktijk,' aldus Maurice Limmen.