Face the Unexpected - In debat over onderzoek en beroep

Onder de titel 'Face the unexpected' organiseert de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen van 10 tot en met 14 december een film- en debatweek op de campus in beide steden. Aansluitend op elke film verkennen studenten samen met een docentonderzoeker of lector wat de film voor een beroep betekent.

Klimaat
Maandag 10 december: Lector Aart-Jan de Graaf gaat na de film 'Ozone Hole, How We Saved the Planet' in gesprek met de zaal. De klimaatcrisis houdt iedereen bezig. Zijn we te laat om het tij te keren? Haal je hart op tijdens deze film over hoe in de jaren 80 de meest onwaarschijnlijke leiders opstonden om het gat in de ozonlaag te dichten. Een onwaarschijnlijk verhaal over hoe Thatcher en Reagan de wereld redden. Trailer

Onderzoekend handelen
Dinsdag 11 december: Een Oostenrijkse designer in New York hoopt gelukkiger te worden. Docent-onderzoeker Chris Kroeze gaat na 'The Happy Film' over een hilarisch en mindblowing zelfonderzoek in gesprek met de zaal. Wat is onderzoekend handelen eigenlijk? Trailer

Robotisering
Woensdag 12 december: De film 'More Human than Human' roept vragen op als wat betekent de toenemende robotisering voor de mens? En voor de zorg voor mensen? Associate lector Erik Jansen en onderzoeker Maurice Magnee gaan na de film het gesprek met het publiek aan. Trailer

Economisch systeem
Donderdag 13 december: Wie betaalt welke prijs voor de kleding die we dragen? Daarover gaat de film 'The True Cost'. Docent Frank Croes zet je na de film aan het denken over de houdbaarheid van ons economische systeem. Trailer

Betere wereld
Vrijdag 14 december: Zes studenten van over de hele wereld zoeken oplossingen voor een betere wereld. De film 'Inventing Tomorrow' doet er verslag van. Deze film won vele prijzen, waaronder de InScience Student Award InScience 2018. Trailer

Jaarcongres Vereniging Hogescholen 2019: #hbofutureproof
De Vereniging Hogescholen organiseert op 9 mei 2019 het jaarcongres #hbofutureproof. De inhoud wordt gegroepeerd rondom de vier O's van het hbo: Onderwijs van morgen, Onderzoek van morgen, Omgeving van morgen, en Organisatie van morgen. Hierin maken we zichtbaar welke veranderingen op ons af komen zowel vanuit de overheid als vanuit ons werkveld en welke invloed dat heeft op de rol van ons onderwijs, de uitwerking van praktijkgericht onderzoek en de wijze waarop we dat als hogeschool moeten organiseren. Lees meer

Studentenorganisaties zoeken nieuw bestuur: reageer uiterlijk 1-2 (LSVb) of 8-2 (ISO)

Het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) en de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) zoeken nieuwe bestuursleden. Deze twee organisaties behartigen de belangen van alle Nederlandse studenten. De Vereniging Hogescholen werkt veel met hen samen, daarom brengen wij deze oproep graag extra onder de aandacht.

Fontys ontwikkelt op verzoek VNO-NCW kennisplatform big data en mkb

Ondernemingsorganisatie VNO-NCW heeft Fontys gevraagd een kennisplatform over big data op te zetten, speciaal voor het midden- en kleinbedrijf. Deze groep maakt namelijk nog weinig gebruik van big data en laat daarmee kansen liggen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft uitgerekend dat de ‘first movers’, de eerste mkb-bedrijven die met big data aan de slag zijn gegaan, een omzetstijging van 100 procent hebben geboekt.

Lancering website medezeggenschap

Vandaag lanceren de Vereniging Hogescholen (VH), de Vereniging van Universiteiten (VSNU), de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) de website van het medezeggenschapsloket tijdens het evenement ‘de medezeggenschap in zijn kracht’ via www.kwaliteitsafspraken.nl. In 2015 is de basisbeurs afgeschaft. Het geld dat hierdoor vrijkomt moet worden geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs. In april is afgesproken dat studenten hierin een belangrijke stem krijgen via de medezeggenschap. Om ervoor te zorgen dat zij dit goed kunnen doen hebben de 4 partijen afgesproken dat er een loket moet komen dat onafhankelijk kan informeren en adviseren aan de medezeggenschap.