Face the Unexpected - In debat over onderzoek en beroep

Onder de titel 'Face the unexpected' organiseert de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen van 10 tot en met 14 december een film- en debatweek op de campus in beide steden. Aansluitend op elke film verkennen studenten samen met een docentonderzoeker of lector wat de film voor een beroep betekent.

Klimaat
Maandag 10 december: Lector Aart-Jan de Graaf gaat na de film 'Ozone Hole, How We Saved the Planet' in gesprek met de zaal. De klimaatcrisis houdt iedereen bezig. Zijn we te laat om het tij te keren? Haal je hart op tijdens deze film over hoe in de jaren 80 de meest onwaarschijnlijke leiders opstonden om het gat in de ozonlaag te dichten. Een onwaarschijnlijk verhaal over hoe Thatcher en Reagan de wereld redden. Trailer

Onderzoekend handelen
Dinsdag 11 december: Een Oostenrijkse designer in New York hoopt gelukkiger te worden. Docent-onderzoeker Chris Kroeze gaat na 'The Happy Film' over een hilarisch en mindblowing zelfonderzoek in gesprek met de zaal. Wat is onderzoekend handelen eigenlijk? Trailer

Robotisering
Woensdag 12 december: De film 'More Human than Human' roept vragen op als wat betekent de toenemende robotisering voor de mens? En voor de zorg voor mensen? Associate lector Erik Jansen en onderzoeker Maurice Magnee gaan na de film het gesprek met het publiek aan. Trailer

Economisch systeem
Donderdag 13 december: Wie betaalt welke prijs voor de kleding die we dragen? Daarover gaat de film 'The True Cost'. Docent Frank Croes zet je na de film aan het denken over de houdbaarheid van ons economische systeem. Trailer

Betere wereld
Vrijdag 14 december: Zes studenten van over de hele wereld zoeken oplossingen voor een betere wereld. De film 'Inventing Tomorrow' doet er verslag van. Deze film won vele prijzen, waaronder de InScience Student Award InScience 2018. Trailer

Jaarcongres Vereniging Hogescholen 2019: #hbofutureproof
De Vereniging Hogescholen organiseert op 9 mei 2019 het jaarcongres #hbofutureproof. De inhoud wordt gegroepeerd rondom de vier O's van het hbo: Onderwijs van morgen, Onderzoek van morgen, Omgeving van morgen, en Organisatie van morgen. Hierin maken we zichtbaar welke veranderingen op ons af komen zowel vanuit de overheid als vanuit ons werkveld en welke invloed dat heeft op de rol van ons onderwijs, de uitwerking van praktijkgericht onderzoek en de wijze waarop we dat als hogeschool moeten organiseren. Lees meer

Meer dan 25 workshops met ruim 40 presentatoren op jaarcongres Vereniging Hogescholen - 9 april 2020

Update 16 maart 2020: dit congres is verplaatst naar 25 november 2020 - Helden van het hbo', onder die titel organiseert de Vereniging Hogescholen op 9 april a.s. het jaarcongres. Met in de middag meer dan 25 workshops verzorgd door ruim 40 presentatoren van 11 hogescholen, de Vereniging Hogescholen, Hobéon, ROA Universiteit Maastricht, andere organisaties en sponsoren.

Verbinding van onderwijs en onderzoek voor een betere kwaliteit

Vandaag is het advies ‘Slimme Verbindingen’ gepresenteerd aan minister Slob en minister Van Engelshoven (OCW). Dit advies is een vervolg op de ontwikkelagenda ‘Lerend onderwijs voor een lerend Nederland: naar een versterkte kennisinfrastructuur voor het onderwijs’ die eerder dit jaar door alle onderwijskoepels is opgesteld. De aanleiding om een sterke kennisinfrastructuur te ontwikkelen is duidelijk: ons onderwijs staat voor grote vraagstukken, zoals het realiseren van passend onderwijs, het zorgen voor gelijke kansen, het recht doen aan verschillen en het gebruik van nieuwe technologische ontwikkelingen voor betere leerprocessen.

Om excellent hoger onderwijs te garanderen, zijn forse investeringen nodig

Hoger onderwijs is goed voor het hele land, stellen Alex Tess Rutten (studentenbond LSVb), Kees Gillesse (studentenbond ISO), Maurice Limmen (Vereniging Hogescholen) en Pieter Duisenberg (VSNU).  Samen schreven zij hier vandaag een opiniestuk in Trouw over.