Eerste Kamer stemt in met ‘Wet verlaagd wettelijk collegegeld’

Alle nieuwe studenten aan hogescholen en universiteiten betalen vanaf komend collegejaar (2018-2019) de helft minder collegegeld. Dat komt neer op een korting van ruim 1000 euro die gaat gelden voor bachelor- en associate degree-opleidingen. De Eerste Kamer stemde vandaag in met deze ‘Wet verlaagd wettelijk collegegeld’ van minister Van Engelshoven (Onderwijs).

Bij lerarenopleidingen krijgen studenten twee jaar halvering van het collegegeld. Het kabinet wil zo meer studenten interesseren voor het beroep van leraar. De korting geldt voor studenten die vanaf studiejaar 2018-2019 voor het eerst beginnen met een opleiding in het hoger onderwijs .

Zie ook:

De Onderwijsraad opent een zeer welkome dialoog

‘De Onderwijsraad opent met het advies “Ruim baan voor leraren” een zeer welkome dialoog die inzet op de kwalitatieve ontwikkeling van het leraarschap voor de lange termijn. Het is een belangrijk advies dat aanzet tot actie en al lopende discussies kan versnellen.’ Dat is de reactie van Nienke Meijer, portefeuillehouder Lerarenopleidingen in het bestuur van de Vereniging Hogescholen en tevens voorzitter van Fontys hogescholen.

Tevreden met pabo

In de arbeidsmarktanalyse primair onderwijs is dit jaar voor het eerst specifieke aandacht voor de tevredenheid van de pabostudenten over hun opleiding. In 2018 is bijna 72 procent tevreden, vooral over de sfeer, de groepsgrootte en de voorbereiding op de beroepsloopbaan. Het minst tevreden zijn ze over de studielast (38 procent is tevreden) en de informatievoorziening. Het Arbeidsmarktplatform PO publiceerde gisteren de ‘Arbeidsmarktanalyse primair onderwijs 2018. De arbeidsmarkt in beeld’. Dit is een  jaarlijkse analyse met cijfers en belangrijke trends in het werken in het primair onderwijs. Daarin komt ook de invloed van demografische, economische, politieke en technologische ontwikkelingen aan bod.

Groei aantal inschrijvingen per 1 oktober hbo: 2,8% meer studenten

Er hebben zich in het studiejaar 2018 - 2019 landelijk 2,8 % meer studenten aangemeld voor een hbo-opleiding dan een jaar geleden. Daarmee zet de verbetering in de groei van het aantal inschrijvingen van vorig jaar zich door. Het aantal aanmeldingen voor de Associate degree, een relatief nieuw aanbod van de hogescholen, is wederom gestegen met maar liefst met 34,8% en het aantal inschrijvingen voor deeltijd- en duale opleidingen is met respectievelijk 5,7% (deeltijd) en 18,2% (duaal) gestegen. “De grote stijging van 10% bij de Pabo is bijzonder goed nieuws voor een sector waar het arbeidsmarkttekort groot is”, aldus Huib de Jong, waarnemend voorzitter van de Vereniging Hogescholen.