Duidelijkheid over inzet ZPP'er noodzakelijk

De Vereniging Hogescholen maakt zich zorgen dat de aanpak van schijnzelfstandigheid door de Belastingdienst ten koste gaat van echte zelfstandigen die incidenteel les geven in het hbo. De Vereniging is daarover met de Belastingdienst in overleg. 'Het is nu lastig te weten welke kant het opgaat. De urgentie is er wel. Er is al heel veel gaande de laatste jaren. We willen gewoon helderheid, wat kunnen we doen en wat mogen we doen', aldus Harmen van Wijnen, bestuurslid Vereniging Hogescholen en CvB-voorzitter Christelijke Hogeschool Ede vanochtend in ZZP Café van BNR.

Inhoud
Van Wijnen: 'Dit is een groot probleem in hbo-land, met name in de kunstsector waar heel veel zelfstandigen werkzaam zijn. Als Vereniging Hogescholen proberen we de belangen te behartigen van de aangesloten hogescholen en dat is onder andere met de Belastingdienst gesprekken voeren, om te laten zien dat zij wel erg in de uitvoering en handhaving zitten.' De Belastingdienst geeft aan dat de politiek het beleid maakt, en de dienst dit vervolgens moet uitvoeren. Van Wijnen heeft daar begrip voor. 'Maar als je je niet verdiept in de kern van hoger onderwijs, ook in zijn breedte en diversiteit, kan het soms lastig worden.'

Grote onzekerheid
Bridget Kievits van het College van Bestuur van de Amsterdamse Hogeschool van de Kunsten, onderstreepte in de uitzending de woorden van Van Wijnen. 'Voor ons kunstonderwijs zijn we ongelooflijk afhankelijk van gastdocenten die in de beroepspraktijk werken. We lopen aan tegen het feit dat het vanaf 1 januari aanstaande misschien niet meer mogelijk is deze gastdocenten in te zetten. De onzekerheid die dat oplevert voor onze docenten zelf maar ook voor de directeuren van onze academies en voor iedereen die met ons onderwijs te maken heeft, is echt heel erg groot.' Kievits wees tevens op de noodzaak om dit nijpende probleem in gezamenlijk overleg goed op te lossen.

Uitzending terugluisteren:

Zzp'er in het hbo

Standpunt

De Vereniging Hogescholen maakt zich ernstig zorgen dat de terechte aanpak van schijnzelfstandigheid door de Belastingdienst ten koste gaat van echte zelfstandigen die incidenteel les geven in het hbo.