Drie bijeenkomsten in juli over Comeniusprogramma 2020

Afbeeldingsresultaat voor Comeniusprogramma 2020Vorige week was de aftrap van de voorlichtingsbijeenkomsten die het NRO over het Comeniusprogramma 2020 organiseert. De eerste bijeenkomsten in Venlo, Zwolle en Groningen zijn succesvol verlopen.

NRO organiseert de bijeenkomsten voor docenten van hogescholen en universiteiten die overwegen een aanvraag in te dienen voor de Comeniusbeurzen van 2020. Op verzoek van de instellingen vinden de voorlichtingsbijeenkomsten dit jaar bij de instellingen zelf plaats, zodat docenten in het hoger onderwijs zoveel mogelijk kans krijgen een bijeenkomst bij te wonen. Naast algemene informatie over het Comeniusprogramma wordt tijdens de bijeenkomst een workshop gegeven over het schrijven van een aanvraag, iets waar door de eerste deelnemers heel positief op gereageerd werd.

Inschrijven
Begin juli organiseert het NRO nog drie voorlichtingsbijeenkomsten over het Comeniusprogramma. Naast docenten zijn ook medewerkers van (centrale) beleidsafdelingen die zich, bijvoorbeeld, met subsidie-advies en/of HR-beleid bezighouden, van harte welkom. Het is nog mogelijk om je voor deze bijeenkomsten in te schrijven:

• 1 juli op de Campus van De Haagse Hogeschool (Innovation Playground), Johanna Westerdijkplein 75, Den Haag >> Inschrijven
  • 2 juli bij de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (Reinwardt Academie). Hortusplantsoen 2, Amsterdam >> Inschrijven
  • 8 juli op de Campus van de Hogeschool Utrecht >> Inschrijven

Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) werkt aan verbetering en vernieuwing van het onderwijs. Dat doet het NRO door onderwijsonderzoek te coördineren en te financieren, en door de verbinding tussen praktijk en onderzoek te verbeteren.

Comeniusbeurzen 2020: tweedaagse schrijfsessies voor aanvragers

Op verschillende data in juni en juli organiseerde het NRO voorlichtingsbijeenkomsten over het Comeniusprogramma. De deelnemers kregen er onder meer een voorproefje van de schrijfsessies die in augustus en september 2019 zullen plaatsvinden. De schrijfsessies bieden expliciete schrijftijd en handvatten voor het schrijven van een aanvraag. De inschrijving is vanaf nu open. Aanvragers van hbo-instellingen hebben voorrang.

Ministers Van Engelshoven en Slob feliciteren pabo-afgestudeerden met diploma

Op 11 juli jl. hebben de ministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob afstuderende pabo-studenten in het zonnetje gezet. Beide ministers waren bij een diploma-uitreiking aanwezig en spraken de aankomende docenten toe over het mooie vak dat ze hebben gekozen. Minister Van Engelshoven sprak de afgestudeerden toe bij Hogeschool Inholland. Minister Slob woonde de diploma-uitreiking bij aan De Haagse Hogeschool, waarbij hij ook vertelde over zijn eigen ervaringen als docent geschiedenis en maatschappijleer.

Voorkom nieuwe bezuinigingen in het onderwijs

In aanloop naar de Voorjaarsnota 2019 roept de Stichting van het Onderwijs het Kabinet met klem op nieuwe bezuinigingen in het onderwijs te voorkomen en te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de ingevoerde ‘doelmatigheidskorting’ te schrappen. Deze oproep doet de Stichting van het Onderwijs in een brief aan de ministers Van Engelshoven en Slob.