Doorstroomprogramma mbo-pabo gelanceerd bij Hogeschool Rotterdam

Hogeschool 37

Vandaag is door minister Jet Bussemaker van OCW het mbo-pabo doorstroomprogramma gelanceerd. Studenten en studiekiezers kunnen tijdens deze bijeenkomst voor het eerst kennismaken met de nieuwe doorstroomprogramma’s. Vanaf september 2017 kunnen mbo-studenten starten met dit aanvullende onderwijsprogramma. Zo kunnen zij hun kansen voor het succesvol doorlopen van de pabo vergroten.

Er is dringend behoefte aan goede leraren! En er zijn veel studenten die ervan dromen om leraar te worden op een basisschool. Maar de toelatingstoets voor de pabo is voor velen een struikelblok. Om er voor te zorgen dat de droom van iedere student waar gemaakt kan worden en ze over een paar jaar voor de klas staan als leraar op een basisschool, hebben de ROC’s en pabo’s in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam een speciaal programma ontwikkeld: het mbo-pabo doorstroomprogramma. In een half jaar tijd leert de student alles wat hij moet weten en kunnen voor de toelatingstoets van de pabo. Als dat programma goed is doorlopen maakt de student een hele goede kans om de pabo succesvol te kunnen doorlopen.

‘Gelijke kansen in het onderwijs zijn belangrijk. Als blijkt dat de diversiteit op de pabo’s in de grote steden daalt, is dat iets wat je gezamenlijk moet aanpakken.’ Dat is het signaal dat de ROC’s en pabo’s uit Amsterdam, Den Haag en Rotterdam op dinsdagmiddag 7 maart gaven tijdens de lancering van mbo-pabo doorstroomprogramma’s.

Het schakeltraject zorgt voor een betere doorstroom van mbo-studenten naar de pabo. In het schakeltraject volgen mbo'ers aan het eind van hun opleiding een traject van een half jaar waarin zij worden voorbereid op studeren aan de pabo. Daarnaast krijgen zij een voorbereiding op de toelatingstoetsen van de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek. Ook zal er aandacht besteed worden aan rekenen, taal, algemene ontwikkeling en het beroep. Deelname aan het schakeltraject is niet verplicht, maar biedt mbo'ers, vaak met een andere opleiding dan onderwijsassistent, wel een kans om beter toegerust naar de pabo te gaan. Getalenteerde aspirant-leraren met een mbo-diploma laten zich vaak ten onrechte ontmoedigen om voor een opleiding met extra toelatingseisen te kiezen zoals de pabo.

De samenwerkingspartners hebben vandaag onder aanwezigheid van de minister van OCW, Jet Bussemaker, aan de studenten laten zien wat de doorstroomprogramma’s voor hun toekomst als leraar betekenen.

Onderwijssectoren vragen kabinet te investeren in minder uitval en behoud van startende leraren

De sectorraden PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, VH en VSNU streven ernaar 100 procent van de studenten aan een lerarenopleiding op te leiden volgens het concept 'Samen opleiden en professionaliseren' en binnen zogenaamde opleidingsscholen. Om dit te kunnen realiseren vragen de raden aan de Tweede Kamer een structurele investering van 44 miljoen euro per jaar. Met het programma "samen opleiden' wordt de uitval van startende leraren voorkomen en daarmee gewerkt aan het oplossen van het lerarentekort.

Covenant doorstroom mbo hbo mooie volgende stap in verbetering aansluiting

Vandaag hebben de voorzitter van de Vereniging Hogescholen, Maurice Limmen, en de voorzitter van de MBO-raad, Ton Heerts, in het bijzijn van minister van OCW Ingrid van Engelshoven hun handtekening gezet onder het convenant doorstroom mbo-hbo. In vele regionale samenwerkingsprojecten spannen hogescholen zich samen met het mbo en het vo in om de doorstroom verder te verbeteren. De Vereniging Hogescholen en de MBO Raad zetten een nieuwe stap in de verbetering van de aansluiting en doorstroom tussen mbo en hbo het ondertekenen van het convenant ‘doorstroom mbo-hbo’. De doorstroom van het mbo naar het hbo is nog steeds dé emancipatieroute voor eerste generatiestudenten naar het hbo.

Ministers Van Engelshoven en Slob feliciteren pabo-afgestudeerden met diploma

Op 11 juli jl. hebben de ministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob afstuderende pabo-studenten in het zonnetje gezet. Beide ministers waren bij een diploma-uitreiking aanwezig en spraken de aankomende docenten toe over het mooie vak dat ze hebben gekozen. Minister Van Engelshoven sprak de afgestudeerden toe bij Hogeschool Inholland. Minister Slob woonde de diploma-uitreiking bij aan De Haagse Hogeschool, waarbij hij ook vertelde over zijn eigen ervaringen als docent geschiedenis en maatschappijleer.