Doorstroomprogramma mbo-pabo gelanceerd bij Hogeschool Rotterdam

Vandaag is door minister Jet Bussemaker van OCW het mbo-pabo doorstroomprogramma gelanceerd. Studenten en studiekiezers kunnen tijdens deze bijeenkomst voor het eerst kennismaken met de nieuwe doorstroomprogramma’s. Vanaf september 2017 kunnen mbo-studenten starten met dit aanvullende onderwijsprogramma. Zo kunnen zij hun kansen voor het succesvol doorlopen van de pabo vergroten.

Er is dringend behoefte aan goede leraren! En er zijn veel studenten die ervan dromen om leraar te worden op een basisschool. Maar de toelatingstoets voor de pabo is voor velen een struikelblok. Om er voor te zorgen dat de droom van iedere student waar gemaakt kan worden en ze over een paar jaar voor de klas staan als leraar op een basisschool, hebben de ROC’s en pabo’s in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam een speciaal programma ontwikkeld: het mbo-pabo doorstroomprogramma. In een half jaar tijd leert de student alles wat hij moet weten en kunnen voor de toelatingstoets van de pabo. Als dat programma goed is doorlopen maakt de student een hele goede kans om de pabo succesvol te kunnen doorlopen.

‘Gelijke kansen in het onderwijs zijn belangrijk. Als blijkt dat de diversiteit op de pabo’s in de grote steden daalt, is dat iets wat je gezamenlijk moet aanpakken.’ Dat is het signaal dat de ROC’s en pabo’s uit Amsterdam, Den Haag en Rotterdam op dinsdagmiddag 7 maart gaven tijdens de lancering van mbo-pabo doorstroomprogramma’s.

Het schakeltraject zorgt voor een betere doorstroom van mbo-studenten naar de pabo. In het schakeltraject volgen mbo'ers aan het eind van hun opleiding een traject van een half jaar waarin zij worden voorbereid op studeren aan de pabo. Daarnaast krijgen zij een voorbereiding op de toelatingstoetsen van de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek. Ook zal er aandacht besteed worden aan rekenen, taal, algemene ontwikkeling en het beroep. Deelname aan het schakeltraject is niet verplicht, maar biedt mbo'ers, vaak met een andere opleiding dan onderwijsassistent, wel een kans om beter toegerust naar de pabo te gaan. Getalenteerde aspirant-leraren met een mbo-diploma laten zich vaak ten onrechte ontmoedigen om voor een opleiding met extra toelatingseisen te kiezen zoals de pabo.

De samenwerkingspartners hebben vandaag onder aanwezigheid van de minister van OCW, Jet Bussemaker, aan de studenten laten zien wat de doorstroomprogramma’s voor hun toekomst als leraar betekenen.

Herijkt Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift voor zij-instromers mbo vastgesteld

De Vereniging Hogescholen en de MBO Raad hebben de herijkte versie van het Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift (PDG) formeel vastgesteld. Vakbekwame beroepsbeoefenaren kunnen zich door middel van een PDG-traject kwalificeren voor het beroep van docent in het mbo. Het PDG voorziet in hun bekwaamheid wat betreft de pedagogische en didactische kennis, inzicht en vaardigheden.

Een lerarenopleiding die beter past bij zij-instromers

Een flexibele lerarenopleiding waar de zij-instromers en hun ervaring centraal staan, dat spreken de Vereniging Hogescholen (VH), de Vereniging Nederlandse Universiteiten (VSNU) en minister Van Engelshoven (OCW) af in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Zo gaan lerarenopleidingen in het hbo en het wo meer kennis delen over het lesgeven aan volwassenen zodat zij-instromers onderwijs krijgen dat voor hen werkt. Zij-instromers krijgen zo een opleiding die rekening houdt met hun ervaring en die vrijstellingen geeft waar dat kan.

Studenten kunnen scholieren helpen achterstanden in te lopen

Studenten kunnen basisschoolleerlingen en middelbare scholieren gaan helpen bij het inlopen van achterstanden door de coronacrisis. Dat hebben onderwijsministers Arie Slob en Ingrid van Engelshoven afgesproken met de Vereniging Hogescholen (VH) en de Vereniging van Universiteiten (VSNU).