Doe mee aan de Nationale Studenten Enquête!

Studenten1

De Nationale Studenten Enquête (NSE) is gestart. De NSE is de grootste enquête onder hbo- en wo-studenten in Nederland. De NSE is voor hen dé kans om hun mening te geven over hun studie. De resultaten worden teruggekoppeld naar de onderwijsinstelling. De hogeschool of universiteit kan dus direct aan de slag met de oordelen. Daarnaast wordt de uitslag openbaar gemaakt op de onafhankelijke keuzewebsite www.studiekeuze123.nl. Daarmee helpen de studenten de aankomende studenten met hun keuze.

Win een prijs
Ben je student? Als jij uiterlijk 12 maart 2017 de Nationale Studenten Enquête invult, maak je kans op een mooie prijs.  De NSE verloot:

• 1x een reischeque (t.w.v. € 2.000,- te besteden bij KILROY)
  • 10 x € 400,- voor je kamerhuur, boeken, collegegeld, of….. wat jij wilt!
  • 265 x Bol.com bon (t.w.v. € 20,-).

Check je mail
Je hebt inmiddels mail ontvangen van de Nationale Studenten Enquête. Of je krijgt deze zeer binnenkort. In deze e-mail staat een link waarmee je direct kunt inloggen. Ben je de mail kwijt? Vul dan linksbovenaan deze pagina je e-mailadres in. Dan krijg je direct een nieuwe inlog toegestuurd. Vervolgens staat de enquête voor je klaar. Succes!

Hogescholen maken bewuste keuzes voor internationalisering

Internationalisering heeft waarde voor onderwijs, onderzoek en ondernemend Nederland. Dat beaamt ook de minister van OCW in haar brief naar de Tweede Kamer vandaag. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: ”We zijn blij dat er een evenwichtig pakket aan maatregelen wordt voorgesteld dat in lijn is met onze internationaliseringsagenda. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid een capaciteitsbeperking (numerus fixus) in te stellen bij anderstalige trajecten. Hogescholen kunnen de afweging voor een numerus fixus prima zelf maken, echter vooraf toestemming geven is onnodige bureaucratie.”

Transparante en goede studievoorlichting van cruciaal belang voor NSE 2020

OCW heeft een voorstel gedaan voor de uitvoering van de NSE 2020, na gesprekken met studentenbonden, VSNU, VH en enkele hoger onderwijsinstellingen. De hogescholen zijn voorstander van transparante en goede studievoorlichting en kwaliteitszorg. De hogescholen zien echter onvoldoende garanties voor een goede uitvoering van het voorstel van OCW in 2020. “De resultaten van de NSE worden gebruikt door aankomende studenten bij de bepaling van hun studiekeuze. Er mag geen enkele discussie zijn over de vergelijkbaarheid van de resultaten met andere jaren”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Voorlopige aanmeldcijfers mei 2019

Het totaal aantal voorlopige aanmeldingen voor hbo-opleidingen is ongeveer gelijk aan het aantal aanmeldingen van vorig jaar. Er is een forse toename in de aanmeldingen te zien voor associate degree opleidingen (+31,6%). Het aantal aanmeldingen voor bacheloropleidingen neemt 1% af.