Tijdelijke vacature

Detachering - Adviseur public affairs Vereniging Hogescholen voor 5 maanden (0,8 -1,0 fte)

We zoeken een collega die ons van 15 augustus tot 31 december wil komen versterken als adviseur public affairs.

Mogen studenten in het ho nog in de spits reizen na corona en is het leenstelsel nog houdbaar? Maar ook de strategische agenda van de minister, de bekostiging van het hbo, het lerarentekort zijn grote vraagstukken op de politieke agenda van dit moment.

Wat ga je doen?

• Je initieert en onderhoudt pro-actief contact met politieke partijen en ondersteunt de voorzitter in zijn contacten.
  • Je ontwikkelt samen met de coördinator van de afdeling een strategische agenda voor de politieke lobby.
  • Je bouwt verder aan het netwerk van public affair collega’s binnen de vereniging en weet collega’s actief te betrekken bij de lobby.
  • Je geeft uitvoering aan de positionering en profilering van de organisatie zoals deze is vormgegeven in de strategische communicatie.
  • Je signaleert relevante (politieke) ontwikkelingen op (inter-)nationaal niveau die van invloed kunnen zijn op hogescholen en vertaalt deze naar lange termijnplannen en –acties in het kader van public affairs.
  • Je adviseert belanghebbenden over politiek-bestuurlijke, maatschappelijke ontwikkelingen. Je geeft hierbij aanzetten om strategieën, koersen en werkwijzen op het gebied van public affairs te vernieuwen, te veranderen of te handhaven.
  • Je werkt samen met belanghebbenden en partijen die invloed hebben op voor het hbo relevante besluitvorming. Dit zijn collega's van hogescholen, ministeries, brancheorganisaties - van bestuurders tot lectoren en van studenten tot topambtenaren.

Wat neem je mee?

• Je hebt een afgeronde wo of hbo opleiding.
  • Je hebt minimaal 3-5 jaar ervaring in lobbyactiviteiten en/of communicatie.
  • Je hebt ervaring met strategische beleidsontwikkeling en -advisering.
  • Je hebt kennis van actuele ontwikkelingen op het gebied van onderwijs, onderzoek en innovatie.
  • Je bent op de hoogte van de laatste politieke ontwikkelingen en doorziet het politieke proces.
  • Je bent goed in het bouwen van netwerken, verbinding creëren en enthousiasmeren van mensen.
  • Je bent een energieke, scherpe denker, omgevingsgericht en je beweegt je gemakkelijk in een omgeving met complexe politiek-bestuurlijk verhoudingen.
  • Je bent een enthousiaste en oplossingsgerichte teamspeler.

Vereniging Hogescholen
De Vereniging Hogescholen zet zich dagelijks in voor het beste onderwijs en onderzoek in het belang van 36 hogescholen en het realiseren van een bijdrage aan grote maatschappelijke vraagstukken. Samen beïnvloeden we de politieke besluitvorming en zijn we een belangrijke gesprekspartner voor maatschappelijke organisaties en overheden op alle aspecten die het hoger beroepsonderwijs en de hogescholen raken: van aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, bekostiging en verantwoording, tot arbeidsvoorwaarden, een leven lang ontwikkelen, praktijkgericht onderzoek en internationalisering.

Het team
In deze bijzondere tijden werken we uiteraard allemaal zoveel mogelijk vanuit huis. Als we weer vanuit kantoor werken zal dat gefaseerd worden opgebouwd. We werken vanuit een prachtig pand op loopafstand van Den Haag Centraal Station. Je maakt onderdeel uit van het team communicatie, lobby en evenementen dat verder bestaat uit een coördinator, een woordvoerder, een communicatiemedewerker en twee medewerkers van het evenementenbureau. Je werkt nauw samen met de woordvoerder en samen ondersteunen jullie de voorzitter op het gebied van de strategische communicatie en lobby.

Wat bieden wij jou?
Een dynamische baan, waarbij we met elkaar de belangen van 36 hogescholen behartigen, op basis van detachering van 15 augustus tot 31 december;

Interesse
Herken jij jezelf in bovenstaand profiel? Dan zijn wij benieuwd wie jij bent.
Stuur ons een korte motivatiebrief en een cv naar hr@vh.nl voor 22 juni.

Wil je inhoudelijk meer weten over deze functie dan kun je contact opnemen met Sandra Storm, lid managementteam, via telefoon  (070) 312 21 71 of via e-mail.

Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld en blijft onbeantwoord.

Vacature: Sectoraal Beleidsadviseur hbo (0,8 fte)

We zoeken een nieuwe collega die de uitdaging aan wil gaan in verdere verbetering van het aanbod en de positionering van bètatechnische opleidingen in het hoger beroepsonderwijs. Vraagstukken zoals aansluiting op de arbeidsmarkt, zijn de opleidingen toekomstbestendig? Sectorplannen opstellen hoe studenten op te leiden die kunnen bijdragen aan maatschappelijke opgaven als de energietransitie, klimaatverandering en cybersecurity. Diverse onderwijsvormen (Ad, bachelor, master). Dit zijn onderwerpen waar jij je beleids- en procesmatig mee bezig gaat houden voor de sector bètatechniek.

Detachering: Adviseur Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT (0,4 fte)

We zoeken een collega die ons vanaf 1 september 2020 tot aan 1 januari 2023 wil komen versterken als beleidsadviseur ‘Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT’. Hoe kunnen studenten slimmer en beter leren met technologie? Hoe flexibiliseren we het onderwijs? Hoe verbeteren we de aansluiting op de arbeidsmarkt? Dit zijn onderwerpen waar jij je mee bezig kunt gaan houden.

Vacature: Coördinator Communicatie en Public Affairs (1,0 fte)

We zoeken een collega met ruime ervaring op het gebied van communicatie en belangenbehartiging om verder te bouwen aan het profiel en de impact van onze Vereniging Hogescholen. Profilering en zichtbaarheid van de hbo-sector, coördineren van lobby-activiteiten en het coachen van een team van communicatie-professionals is waar jij dagelijks mee aan de slag gaat.