Actualiteit

Reactie Vereniging Hogescholen op advies van de Onderwijsraad “Ruim baan voor leraren”

De Onderwijsraad opent een zeer welkome dialoog

Docent   web

‘De Onderwijsraad opent met het advies “Ruim baan voor leraren” een zeer welkome dialoog die inzet op de kwalitatieve ontwikkeling van het leraarschap voor de lange termijn. Het is een belangrijk advies dat aanzet tot actie en al lopende discussies kan versnellen.’ Dat is de reactie van Nienke Meijer, portefeuillehouder Lerarenopleidingen in het bestuur van de Vereniging Hogescholen en tevens voorzitter van Fontys hogescholen.

De Onderwijsraad presenteerde gisteren, aan de Vaste Kamercommissie voor OCW in de Tweede kamer, een visionair advies waarin onder andere de strikte schotten tussen po en vo verdwijnen. Bovenop een brede pedagogisch en didactische basis voor alle studenten, komen specialisaties, bijvoorbeeld voor de bovenbouw van het po en onderbouw van het vo (10-14 jaar), alfa, bèta en gamma, en specialistische verdieping. Voor de lerarenopleidingen zouden de nog uit te werken voorstellen een grote verandering betekenen. De Vereniging Hogescholen vindt dat het rapport veel waardevolle aanknopingspunten biedt bij discussies die nu ook al gevoerd worden, bijvoorbeeld rondom het lerarentekort en bevoegdheden.

Bildung belangrijk in brede basis
Het advies van de Onderwijsraad is een mooie poging om de ontwikkelingen in de samenleving te verankeren in de lerarenopleidingen: de beweging om leerlingen en studenten breed op te leiden en daarnaast een specialisme mee te geven. Met de pedagogische en didactische kennis en kunde vinden hogescholen algemene vorming (Bildung) en basiskennis van relevante vak- en vormingsgebieden belangrijke aspecten in de brede basis waarin opleidingen voorzien. Een leraar neemt leerlingen kritisch mee in leren denken, in samen leren en samen leven, in burgerschap. Deze normatieve aspecten behoren tot de kern en de basis van het leraarschap. De hogescholen waarderen het pleidooi om te ontschotten: de kern van het vakmanschap is hetzelfde, ongeacht binnen welke context iemand leraar is.

Kwaliteit én diversiteit van de lerarenopleidingen
Het uitgangspunt van de Onderwijsraad dat bij de voorgestelde veranderingen de kwaliteit van leraren hoog blijft, wordt door de hogescholen onderschreven. Het is belangrijk dat in de dialoog wordt meegenomen hoe de kwaliteit én diversiteit die de lerarenopleidingen nu bieden, zowel op de pabo’s als de tweede en eerstegraads opleidingen, wordt benut en behouden. Tegelijk betekenen de voorstellen een verzwaring voor diverse opleidingstrajecten. De hogescholen zien dat als een verrijking en gaan graag hierover de dialoog verder aan.

Hogescholen denken graag mee
De hogescholen zijn blij met de brede aanvliegroute van het advies. Ook na de lerarenopleiding blijft het nodig om verder te professionaliseren en specialiseren. De hogescholen zouden graag zien dat visionaire denkers uit de opleidingen en het beroepenveld mee gaan denken met de vertaling van dit advies in een volgende stap.

 

Gerelateerd

Meer dan 1000 zij-instromers volgen de pabo

Actualiteit

Uit een recent uitgevoerde inventarisatie door het kennisnetwerk zij-instroom van lobo blijkt dat meer dan 1000 'zij-instromers' de pabo volgen. Het betreft cursisten met een afgeronde hbo/wo opleiding die in principe in twee jaar de opleiding afronden.

Lees meer

Verbazing over adviesrapport AWTI

Actualiteit

De Vereniging Hogescholen heeft met verbazing kennis genomen van het advies ‘Het stelsel op scherp gezet’ van de Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie (AWTI) over de toekomst van het Nederlands stelsel van Hoger onderwijs. Het rapport stelt terecht dat het hoger onderwijs van hoge kwaliteit is en grijpt terug op bekende voorstellen om de kwaliteit verder te verbeteren. Daarbij wordt onvoldoende rekening gehouden met recente besluiten (sectorakkoorden), initiatieven die in de beginfase van uitvoering zijn (Wetenschapsagenda) en lopende gesprekken (zoals die tussen de VH en de VSNU). De aanbevelingen berusten vervolgens op centralistische planvorming, waarvan is aangetoond dat dit niet werkt.

Lees meer

Voorlopige aanmeldcijfers mei 2019

Actualiteit

Het totaal aantal voorlopige aanmeldingen voor hbo-opleidingen is ongeveer gelijk aan het aantal aanmeldingen van vorig jaar. Er is een forse toename in de aanmeldingen te zien voor associate degree opleidingen (+31,6%). Het aantal aanmeldingen voor bacheloropleidingen neemt 1% af.

Lees meer

Aantrekkelijke opleidingen voor een aantrekkelijk beroep: Leraren

Standpunt

Om het lerarentekort in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs te bestrijden zetten hogescholen in op aantrekkelijke opleidingen voor een beroep waarbij je een belangrijke bijdrage mag leveren aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren. De hbo-lerarenopleidingen ontwikkelen een groeiend aanbod van flexibele trajecten om nieuwe doelgroepen naar de opleiding te trekken. De eerste resultaten zijn positief.

Lees meer