Actualiteit

Reactie Vereniging Hogescholen op advies van de Onderwijsraad “Ruim baan voor leraren”

De Onderwijsraad opent een zeer welkome dialoog

Docent   web

‘De Onderwijsraad opent met het advies “Ruim baan voor leraren” een zeer welkome dialoog die inzet op de kwalitatieve ontwikkeling van het leraarschap voor de lange termijn. Het is een belangrijk advies dat aanzet tot actie en al lopende discussies kan versnellen.’ Dat is de reactie van Nienke Meijer, portefeuillehouder Lerarenopleidingen in het bestuur van de Vereniging Hogescholen en tevens voorzitter van Fontys hogescholen.

De Onderwijsraad presenteerde gisteren, aan de Vaste Kamercommissie voor OCW in de Tweede kamer, een visionair advies waarin onder andere de strikte schotten tussen po en vo verdwijnen. Bovenop een brede pedagogisch en didactische basis voor alle studenten, komen specialisaties, bijvoorbeeld voor de bovenbouw van het po en onderbouw van het vo (10-14 jaar), alfa, bèta en gamma, en specialistische verdieping. Voor de lerarenopleidingen zouden de nog uit te werken voorstellen een grote verandering betekenen. De Vereniging Hogescholen vindt dat het rapport veel waardevolle aanknopingspunten biedt bij discussies die nu ook al gevoerd worden, bijvoorbeeld rondom het lerarentekort en bevoegdheden.

Bildung belangrijk in brede basis
Het advies van de Onderwijsraad is een mooie poging om de ontwikkelingen in de samenleving te verankeren in de lerarenopleidingen: de beweging om leerlingen en studenten breed op te leiden en daarnaast een specialisme mee te geven. Met de pedagogische en didactische kennis en kunde vinden hogescholen algemene vorming (Bildung) en basiskennis van relevante vak- en vormingsgebieden belangrijke aspecten in de brede basis waarin opleidingen voorzien. Een leraar neemt leerlingen kritisch mee in leren denken, in samen leren en samen leven, in burgerschap. Deze normatieve aspecten behoren tot de kern en de basis van het leraarschap. De hogescholen waarderen het pleidooi om te ontschotten: de kern van het vakmanschap is hetzelfde, ongeacht binnen welke context iemand leraar is.

Kwaliteit én diversiteit van de lerarenopleidingen
Het uitgangspunt van de Onderwijsraad dat bij de voorgestelde veranderingen de kwaliteit van leraren hoog blijft, wordt door de hogescholen onderschreven. Het is belangrijk dat in de dialoog wordt meegenomen hoe de kwaliteit én diversiteit die de lerarenopleidingen nu bieden, zowel op de pabo’s als de tweede en eerstegraads opleidingen, wordt benut en behouden. Tegelijk betekenen de voorstellen een verzwaring voor diverse opleidingstrajecten. De hogescholen zien dat als een verrijking en gaan graag hierover de dialoog verder aan.

Hogescholen denken graag mee
De hogescholen zijn blij met de brede aanvliegroute van het advies. Ook na de lerarenopleiding blijft het nodig om verder te professionaliseren en specialiseren. De hogescholen zouden graag zien dat visionaire denkers uit de opleidingen en het beroepenveld mee gaan denken met de vertaling van dit advies in een volgende stap.

 

Gerelateerd

Aantal inschrijvingen hbo stabiliseert

Actualiteit

Er hebben zich in het studiejaar 2019 - 2020 0,3% meer studenten aangemeld voor een hbo - bachelor of associate degree - opleiding dan een jaar geleden. Daarmee stabiliseert de groei van de inschrijvingen in het hbo ten opzichte van het aantal inschrijvingen van vorig jaar. Er is met name bij de Associate degree een stijging te zien van maar liefst 21,9%. “De grootste absolute stijging bij de bacheloropleidingen zien we bij de verpleegkunde-opleiding (12,3%). Dat is goed nieuws op termijn voor de ziekenhuizen en verpleeghuizen die zitten te springen om extra personeel”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Lees meer

Hogescholen zetten in op flexibel maatwerk voor lerarenopleiding

Actualiteit

De problematiek van het lerarentekort is zeer urgent, het beroep van leraar staat onder druk. Erkenning vanuit de samenleving, perspectief op de eigen toekomst en betere carrièremogelijkheden vormen een belangrijke basis om het beroep van leraar aantrekkelijker te maken. De Vereniging Hogescholen publiceert binnenkort de strategische agenda lerarenopleidingen waar deze uitgangspunten in centraal staan. De agenda omvat drie kernambities waar de komende jaren aan wordt gewerkt, om onder andere te zorgen voor voldoende leraren voor de klas. “Het toenemende lerarentekort is een grote maatschappelijke zorg; het is alle hens aan dek”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Lees meer

Gelijkwaardig maar verschillend: hogescholen en universiteiten werken samen aan de toekomst van het stelsel

Actualiteit

Vandaag hebben de universiteiten en de hogescholen een gezamenlijk position paper gepubliceerd. De universiteiten en hogescholen hebben in dit paper gezamenlijke ambities geformuleerd en prioriteiten benoemd voor de komende jaren. De focus ligt op meer differentiatie binnen het stelsel van hoger onderwijs, tussen instellingen, in onderwijsaanbod en in persoonlijke routes van de student. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ”We doen dit alles vanuit de basisgedachte dat hogescholen en universiteiten “gelijkwaardig, maar verschillend” zijn. We willen ervoor zorgen dat Nederlandse studenten sneller op de voor hen meest geschikte opleiding terecht komen.“ VSNU-voorzitter Pieter Duisenberg: “We willen samen stappen zetten om het stelsel van hoger onderwijs voor te bereiden op de toekomst. Met meer samenwerking kunnen we meer betekenen voor studenten en maatschappij.”

Lees meer

Aantrekkelijke opleidingen voor een aantrekkelijk beroep: Leraren

Standpunt

Om het lerarentekort in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs te bestrijden zetten hogescholen in op aantrekkelijke opleidingen voor een beroep waarbij je een belangrijke bijdrage mag leveren aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren. De hbo-lerarenopleidingen ontwikkelen een groeiend aanbod van flexibele trajecten om nieuwe doelgroepen naar de opleiding te trekken. De eerste resultaten zijn positief.

Lees meer