Actualiteit

Reactie Vereniging Hogescholen op advies van de Onderwijsraad “Ruim baan voor leraren”

De Onderwijsraad opent een zeer welkome dialoog

Docent   web

‘De Onderwijsraad opent met het advies “Ruim baan voor leraren” een zeer welkome dialoog die inzet op de kwalitatieve ontwikkeling van het leraarschap voor de lange termijn. Het is een belangrijk advies dat aanzet tot actie en al lopende discussies kan versnellen.’ Dat is de reactie van Nienke Meijer, portefeuillehouder Lerarenopleidingen in het bestuur van de Vereniging Hogescholen en tevens voorzitter van Fontys hogescholen.

De Onderwijsraad presenteerde gisteren, aan de Vaste Kamercommissie voor OCW in de Tweede kamer, een visionair advies waarin onder andere de strikte schotten tussen po en vo verdwijnen. Bovenop een brede pedagogisch en didactische basis voor alle studenten, komen specialisaties, bijvoorbeeld voor de bovenbouw van het po en onderbouw van het vo (10-14 jaar), alfa, bèta en gamma, en specialistische verdieping. Voor de lerarenopleidingen zouden de nog uit te werken voorstellen een grote verandering betekenen. De Vereniging Hogescholen vindt dat het rapport veel waardevolle aanknopingspunten biedt bij discussies die nu ook al gevoerd worden, bijvoorbeeld rondom het lerarentekort en bevoegdheden.

Bildung belangrijk in brede basis
Het advies van de Onderwijsraad is een mooie poging om de ontwikkelingen in de samenleving te verankeren in de lerarenopleidingen: de beweging om leerlingen en studenten breed op te leiden en daarnaast een specialisme mee te geven. Met de pedagogische en didactische kennis en kunde vinden hogescholen algemene vorming (Bildung) en basiskennis van relevante vak- en vormingsgebieden belangrijke aspecten in de brede basis waarin opleidingen voorzien. Een leraar neemt leerlingen kritisch mee in leren denken, in samen leren en samen leven, in burgerschap. Deze normatieve aspecten behoren tot de kern en de basis van het leraarschap. De hogescholen waarderen het pleidooi om te ontschotten: de kern van het vakmanschap is hetzelfde, ongeacht binnen welke context iemand leraar is.

Kwaliteit én diversiteit van de lerarenopleidingen
Het uitgangspunt van de Onderwijsraad dat bij de voorgestelde veranderingen de kwaliteit van leraren hoog blijft, wordt door de hogescholen onderschreven. Het is belangrijk dat in de dialoog wordt meegenomen hoe de kwaliteit én diversiteit die de lerarenopleidingen nu bieden, zowel op de pabo’s als de tweede en eerstegraads opleidingen, wordt benut en behouden. Tegelijk betekenen de voorstellen een verzwaring voor diverse opleidingstrajecten. De hogescholen zien dat als een verrijking en gaan graag hierover de dialoog verder aan.

Hogescholen denken graag mee
De hogescholen zijn blij met de brede aanvliegroute van het advies. Ook na de lerarenopleiding blijft het nodig om verder te professionaliseren en specialiseren. De hogescholen zouden graag zien dat visionaire denkers uit de opleidingen en het beroepenveld mee gaan denken met de vertaling van dit advies in een volgende stap.

 

Gerelateerd

Lerarenopleidingen lopen ver voorop met hun hoogwaardige landelijke leerwegonafhankelijke kennistoetsen

Actualiteit

De Raad voor Kwaliteitsborging Landelijke Kennistoetsen heeft  de rapportage over het studiejaar 2017-2018 gepubliceerd. Deze bevat de resultaten van de zestien landelijke kennistoetsen, die de lerarenopleidingen gezamenlijk binnen het programma 10voordeleraar ontwikkelen en afnemen. 

Lees meer

Tevreden met pabo

Actualiteit

In de arbeidsmarktanalyse primair onderwijs is dit jaar voor het eerst specifieke aandacht voor de tevredenheid van de pabostudenten over hun opleiding. In 2018 is bijna 72 procent tevreden, vooral over de sfeer, de groepsgrootte en de voorbereiding op de beroepsloopbaan. Het minst tevreden zijn ze over de studielast (38 procent is tevreden) en de informatievoorziening. Het Arbeidsmarktplatform PO publiceerde gisteren de ‘Arbeidsmarktanalyse primair onderwijs 2018. De arbeidsmarkt in beeld’. Dit is een  jaarlijkse analyse met cijfers en belangrijke trends in het werken in het primair onderwijs. Daarin komt ook de invloed van demografische, economische, politieke en technologische ontwikkelingen aan bod.

Lees meer

Hogescholen werken aan evenwichtige balans kwaliteit en toegankelijkheid

Actualiteit

Hogescholen hebben de afgelopen jaren stevig ingezet op versterking van de kwaliteit en toegankelijkheid, waarbij het hoger beroepsonderwijs altijd een belangrijke maatschappelijke emancipatiefunctie heeft gehad. “Het is goed om te lezen dat de minister en de hogescholen gelijke doelstellingen nastreven. Maximale talentontwikkeling, ook van de verborgen talenten, is een vanzelfsprekende maatschappelijke opdracht voor hogescholen. Het behoud van de kwaliteitsstandaarden van onze opleidingen is daarbij altijd een belangrijk aandachtspunt. Dat vereist maatwerk per opleiding en geen generieke maatregelen", vindt Huib de Jong, waarnemend voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Lees meer

Aantrekkelijke opleidingen voor een aantrekkelijk beroep: Leraren

Standpunt

Om het lerarentekort in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs te bestrijden zetten hogescholen in op aantrekkelijke opleidingen voor een beroep waarbij je een belangrijke bijdrage mag leveren aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren. De hbo-lerarenopleidingen ontwikkelen een groeiend aanbod van flexibele trajecten om nieuwe doelgroepen naar de opleiding te trekken. De eerste resultaten zijn positief.

Lees meer