Actualiteit

Reactie Vereniging Hogescholen op advies van de Onderwijsraad “Ruim baan voor leraren”

De Onderwijsraad opent een zeer welkome dialoog

‘De Onderwijsraad opent met het advies “Ruim baan voor leraren” een zeer welkome dialoog die inzet op de kwalitatieve ontwikkeling van het leraarschap voor de lange termijn. Het is een belangrijk advies dat aanzet tot actie en al lopende discussies kan versnellen.’ Dat is de reactie van Nienke Meijer, portefeuillehouder Lerarenopleidingen in het bestuur van de Vereniging Hogescholen en tevens voorzitter van Fontys hogescholen.

De Onderwijsraad presenteerde gisteren, aan de Vaste Kamercommissie voor OCW in de Tweede kamer, een visionair advies waarin onder andere de strikte schotten tussen po en vo verdwijnen. Bovenop een brede pedagogisch en didactische basis voor alle studenten, komen specialisaties, bijvoorbeeld voor de bovenbouw van het po en onderbouw van het vo (10-14 jaar), alfa, bèta en gamma, en specialistische verdieping. Voor de lerarenopleidingen zouden de nog uit te werken voorstellen een grote verandering betekenen. De Vereniging Hogescholen vindt dat het rapport veel waardevolle aanknopingspunten biedt bij discussies die nu ook al gevoerd worden, bijvoorbeeld rondom het lerarentekort en bevoegdheden.

Bildung belangrijk in brede basis
Het advies van de Onderwijsraad is een mooie poging om de ontwikkelingen in de samenleving te verankeren in de lerarenopleidingen: de beweging om leerlingen en studenten breed op te leiden en daarnaast een specialisme mee te geven. Met de pedagogische en didactische kennis en kunde vinden hogescholen algemene vorming (Bildung) en basiskennis van relevante vak- en vormingsgebieden belangrijke aspecten in de brede basis waarin opleidingen voorzien. Een leraar neemt leerlingen kritisch mee in leren denken, in samen leren en samen leven, in burgerschap. Deze normatieve aspecten behoren tot de kern en de basis van het leraarschap. De hogescholen waarderen het pleidooi om te ontschotten: de kern van het vakmanschap is hetzelfde, ongeacht binnen welke context iemand leraar is.

Kwaliteit én diversiteit van de lerarenopleidingen
Het uitgangspunt van de Onderwijsraad dat bij de voorgestelde veranderingen de kwaliteit van leraren hoog blijft, wordt door de hogescholen onderschreven. Het is belangrijk dat in de dialoog wordt meegenomen hoe de kwaliteit én diversiteit die de lerarenopleidingen nu bieden, zowel op de pabo’s als de tweede en eerstegraads opleidingen, wordt benut en behouden. Tegelijk betekenen de voorstellen een verzwaring voor diverse opleidingstrajecten. De hogescholen zien dat als een verrijking en gaan graag hierover de dialoog verder aan.

Hogescholen denken graag mee
De hogescholen zijn blij met de brede aanvliegroute van het advies. Ook na de lerarenopleiding blijft het nodig om verder te professionaliseren en specialiseren. De hogescholen zouden graag zien dat visionaire denkers uit de opleidingen en het beroepenveld mee gaan denken met de vertaling van dit advies in een volgende stap.

 

Gerelateerd

Commissie positionering hbo geïnstalleerd 

Article

Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen. De komende decennia zijn honderdduizenden nieuwe hoogopgeleide professionals nodig. Dat vereist een sterker gepositioneerd hoger beroepsonderwijs. Want juist hogescholen zijn vanuit hun regionale spilfunctie essentieel voor de economische structuurversterking en de leefbaarheid van Nederland. Een nieuwe commissie gaat zich buigen over de vraag hoe die positie van het hbo kan worden versterkt. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De huidige samenleving heeft een stevig hoger beroepsonderwijs nodig. De verminderde instroom van vwo’ers is daarmee een van de aanleidingen om de positionering van het hbo breder onder de loep te nemen”.

Lees meer

Hogescholen en UWV Werkbedrijf pakken gezamenlijk tekorten in kraptesectoren aan

Article

De hogescholen en UWV Werkbedrijf slaan de handen ineen voor de aanpak van de personeelstekorten in de IT. Via het Make IT Work traject kunnen werkzoekenden een omscholingstraject van 11 maanden volgen waarbij ze vanaf de zesde maand aan de slag gaan bij een werkgever.  Zij kunnen dit doen zonder dat zij voor hun omscholing hoeven te betalen of hun uitkering verliezen. “Werkgevers in de IT- sector waar grote personeelstekorten zijn kunnen door deze samenwerking snel aan goed opgeleide en gemotiveerde collega’s komen. Mensen die het roer om willen gooien krijgen hiervoor ook de daadwerkelijk de kans”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “We hopen in de toekomst ook in andere omscholingstrajecten op deze wijze samen te werken met het UWV.”

Lees meer

Ook de komende jaren zetten hogescholen en universiteiten zich in voor aanpak lerarentekort

Article

Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma en Dijkgraaf gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs. In de werkagenda zetten de ministers van onderwijs, werkgevers, leraren(organisaties) en lerarenopleidingen hun agenda voor de komende jaren uiteen. Deze werkagenda bouwt voort op wat de partijen al onderling met elkaar hebben bereikt op het gebied van onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Met de werkagenda zetten partijen een extra stap om deze grote maatschappelijke problemen aan te pakken.  

Lees meer