#hbodiscours 7 maart - Toekomstgericht opleiden

Blog: Een iconische B

Blog baumfalk

Dit blog is geschreven door Willem Baumfalk (decaan Faculteit Business & Economie, Hogeschool van Amsterdam en voorzitter SAC HEO) in voorbereiding op het #hbodiscours Toekomstgericht opleiden van 7 maart 2018. Wilt u ook deelnemen aan het debat, meld u dan aan via het aanmeldformulier.

En toen zat ik aan tafel met collega’s van de ING. Zij bouwen in Amsterdam Zuid-Oost hun nieuwe hoofdkantoor. Nou ja, ze zaten daar al geruime tijd, ooit gevestigd in het ‘Zandkasteel’ maar voor een belangrijk deel verhuisd naar ‘de Schoen’ op de Zuidas. Beiden iconische gebouwen. In 2012 kwam ING terug naar de oude locatie en nu bouwen ze daar opnieuw het hoofdkantoor. Vast weer iconisch. Vlak naast de plek aan de Bijlmerdreef waar het gebouw de komende twee jaar zal verrijzen, staat de faculteit Business en Economie van de Hogeschool van Amsterdam. Ook een mooi gebouw. Sommigen vinden ook dat gebouw iconisch van karakter. Ooit gebouwd als het hoofdkwartier van de toenmalige Hogeschool voor Economische Studies, de HES, werd het in 2004 onderdeel van de HvA. Twee organisaties, ING en HvA, hebben daar in de Amsterdamse Bijlmer hun gebouwen staan, een bank en een hogeschool. Wat hebben die twee nou met elkaar te maken?

Bij de ING is in de afgelopen jaren het inzicht ontstaan dat het zijn van de bank die men lang geweest is niet meer volstaat. De Bank heeft zich de laatste jaren ontwikkeld van bank tot een IT-bedrijf. Een IT-bedrijf met een bankvergunning, dat dan weer wel. In mijn gesprek met hen wordt duidelijk dat zij, om in de toekomst ook succesvol te zijn, zich in de markt anders moeten gaan positioneren. Het is zowaar, stelt een gesprekspartner, een existentiële vraag. Het gesprek gaat over Data en Data Sciences, over Fintech en nieuwe technologie, over wetenschap en kennis, over medewerkers die mee moeten in de ontwikkelingen van dit IT-bedrijf met bankvergunning. In de afgelopen jaren heb ik vanuit het gebouw van de HvA de kantooromgeving aan de overkant ook zien veranderen. Van de standaard kantoortuinen naar een hippe flexibele kantooromgeving met brown paperwalls en flappenborden.

Bij de HvA is de afgelopen jaren ook het inzicht ontstaan dat het klassieke opleiden voor de financiële sector niet meer volstaat. Ook de sectorale verkenning voor alle economische opleidingen in Nederland beschrijft de wendbare professional van de toekomst, een ander type professional die wendbaar moet zijn en innovatief, die in de Amsterdamse vergelijking aansluit bij de bank aan de overkant, de bank die geen bank meer is.

De ING wil graag ruimte bieden aan startups, de soms disruptieve innovatie naar binnenhalen. Wij willen studenten kansen bieden om te ondernemen. De bank verzorgt een gastcollege over blockchain technologie. Wij verzorgen bijscholing voor medewerkers van de ING. Zij zoeken een grote collegezaal voor een congres. Wij hebben die zaal en organiseren samen onderwijs. Economisch onderwijs in het hbo werkt samen met het bedrijfsleven. Daar staat die b in het hbo voor, een iconische B!

De Onderwijsraad opent een zeer welkome dialoog

‘De Onderwijsraad opent met het advies “Ruim baan voor leraren” een zeer welkome dialoog die inzet op de kwalitatieve ontwikkeling van het leraarschap voor de lange termijn. Het is een belangrijk advies dat aanzet tot actie en al lopende discussies kan versnellen.’ Dat is de reactie van Nienke Meijer, portefeuillehouder Lerarenopleidingen in het bestuur van de Vereniging Hogescholen en tevens voorzitter van Fontys hogescholen.

Bal op de stip voor kwaliteitsafspraken 1.0

Actualiteit Ron Minnée

Deze week wachten de minister van OCW twee belangrijke debatten met de Tweede Kamer over het hoger onderwijs. Waar internationalisering volop in het nieuws is, geldt dat veel minder voor het Sectorakkoord. Op zich zegt dat niet zoveel; ook voor het grootste sportevenement van het jaar – het WK- is de aandacht nu minder groot.

Gemeente, u heeft met het hbo goud in handen

Vorige week werden de stembussen weer tevoorschijn gehaald, ditmaal voor de gemeenteraadsverkiezingen. Inmiddels is het stof van de verkiezingsuitslagen neergedaald en wordt gestart met het vormen van nieuwe colleges. De onderhandelingen spitsen zich toe op gemeentelijke problematiek: krapte op de woningmarkt, krimp in de regio, zorg voor ouderen, duurzaam openbaar vervoer en radicalisering. Het is slechts een greep uit de maatschappelijke vraagstukken die gemeentes bezighoudt. Een onderwerp dat nauwelijks aandacht kreeg in de campagne is het hoger (beroeps) onderwijs. Dat wordt beschouwd als een landelijke politieke aangelegenheid. Een gemiste kans wat mij betreft. Want de gemeenten die hun hogescholen omarmen hebben een enorme voorsprong bij het oplossen van lokale en regionale uitdagingen.