#hbodiscours 7 maart - Toekomstgericht opleiden

Blog: De samenwerking van lerarenopleidingen en scholen

Dit blog is geschreven door Bob Koster (Lector Meesterschap/Werkplekleren aan Fontys Lerarenopleiding Tilburg en lid van het Sectoraal Advies College HPO) in voorbereiding op het #hbodiscours Toekomstgericht opleiden van 7 maart 2018. Wilt u ook deelnemen aan het debat, meld u dan aan via het aanmeldformulier.

In de educatieve sector, dat wil zeggen de lerarenopleidingen, is sprake van het verschijnsel Opleidingsscholen, dit zijn samenwerkingsverbanden waarbinnen instituten voor de lerarenopleiding samen met schoolbesturen uit het primair, voorgezet en beroepsonderwijs afspraken maken over het samen opleiden van aanstaande leraren.

Regionaal samenwerken
Het concept opleidingsscholen is bij uitstek een vorm waarbinnen de samenwerking met het regionale werkveld gestalte krijgt. Opleidingen en het scholenveld maken daar plannen en voeren die uit ten aanzien van bijvoorbeeld de manieren waarop aanstaande leraren het beste opgeleid kunnen worden en hoe de praktijk en theorie component daarin een plek kunnen krijgen. Ook voeren werkveld en instituten daar intensieve gesprekken over het beroepsbeeld van de aankomende leraar, de ontwikkelingen die in het veld plaats vinden en de behoeften die er in het werkveld zijn aan leraren zowel als het gaat om de kwantiteit als om de kwaliteit.

Er is een interessante verschuiving gaande waarbij naast de meer bestuurlijke en organisatorische samenwerking binnen de opleidingsscholen ook meer en meer de inhoud van het programma samen ontwikkeld en besproken wordt, welke inhouden geschikt zijn op de werkplek en welke meer geschikt zijn om op het instituut aan de orde te stellen. Binnen de opleidingsscholen krijgt zo, op een gelijkwaardige manier, samen opleiden tussen instituut en werkplek vorm.

‘Onderzoek als manier om te professionaliseren’
Als het gaat om praktijkgericht onderzoek dan zien we dat het werkveld steeds meer ambitie heeft om congruentie te creëren tussen het onderzoekend leren dat bij het leren van leerlingen van belang wordt geacht, onderzoek door studenten van de lerarenopleiding waarbij het praktijkgericht onderzoek meer en meer een centraal onderdeel van het opleidingscurriculum aan het worden is, en onderzoek door leraren waarbij onderzoek gezien wordt als een manier voor leraren om te blijven ontwikkelen en kennis actueel te houden: ‘onderzoek als manier om te professionaliseren’. De verbindingen die men binnen scholen wil leggen tussen het doen van onderzoek door leerlingen en (aanstaande) leraren noopt tot intensieve samenwerking tussen werkveld in instituten. Daarbij is het de uitdaging om ook de onderzoek agenda’s van scholen en instituten meer op elkaar te betrekken.

Goede ontwikkelingen die bijdragen aan goed onderwijs en competente leraren!

Ook de komende jaren zetten hogescholen en universiteiten zich in voor aanpak lerarentekort

Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma en Dijkgraaf gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs. In de werkagenda zetten de ministers van onderwijs, werkgevers, leraren(organisaties) en lerarenopleidingen hun agenda voor de komende jaren uiteen. Deze werkagenda bouwt voort op wat de partijen al onderling met elkaar hebben bereikt op het gebied van onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Met de werkagenda zetten partijen een extra stap om deze grote maatschappelijke problemen aan te pakken.

Staat van het Onderwijs: kwaliteit hoger onderwijs op peil gebleven

De Inspectie van het Onderwijs publiceerde vandaag haar jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van het hoger onderwijs in coronatijd op peil is gebleven. De pandemie heeft bovendien weinig impact gehad op de studievoortgang van studenten. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het inspectierapport geeft aan dat hogescholen in crisistijd goed werk hebben geleverd, daar mogen we trots op zijn”.

Pabo toegankelijker door extra ruimte voor entreetoetsen

De Vereniging Hogescholen is tevreden over het feit dat mbo’ers en havisten meer tijd krijgen om te voldoen aan de vooropleidingseisen. Volgens voorzitter Maurice Limmen is de maatregel in lijn met het voornemen om meer pabo-studenten aan te trekken en te zorgen dat zij succesvol voor de klas verschijnen. “Op deze manier maken we de pabo toegankelijker, wat erg belangrijk is aangezien we door het lerarentekort staan te springen om leraren”.