#hbodiscours 7 maart - Toekomstgericht opleiden

Blog: De samenwerking van lerarenopleidingen en scholen

Dit blog is geschreven door Bob Koster (Lector Meesterschap/Werkplekleren aan Fontys Lerarenopleiding Tilburg en lid van het Sectoraal Advies College HPO) in voorbereiding op het #hbodiscours Toekomstgericht opleiden van 7 maart 2018. Wilt u ook deelnemen aan het debat, meld u dan aan via het aanmeldformulier.

In de educatieve sector, dat wil zeggen de lerarenopleidingen, is sprake van het verschijnsel Opleidingsscholen, dit zijn samenwerkingsverbanden waarbinnen instituten voor de lerarenopleiding samen met schoolbesturen uit het primair, voorgezet en beroepsonderwijs afspraken maken over het samen opleiden van aanstaande leraren.

Regionaal samenwerken
Het concept opleidingsscholen is bij uitstek een vorm waarbinnen de samenwerking met het regionale werkveld gestalte krijgt. Opleidingen en het scholenveld maken daar plannen en voeren die uit ten aanzien van bijvoorbeeld de manieren waarop aanstaande leraren het beste opgeleid kunnen worden en hoe de praktijk en theorie component daarin een plek kunnen krijgen. Ook voeren werkveld en instituten daar intensieve gesprekken over het beroepsbeeld van de aankomende leraar, de ontwikkelingen die in het veld plaats vinden en de behoeften die er in het werkveld zijn aan leraren zowel als het gaat om de kwantiteit als om de kwaliteit.

Er is een interessante verschuiving gaande waarbij naast de meer bestuurlijke en organisatorische samenwerking binnen de opleidingsscholen ook meer en meer de inhoud van het programma samen ontwikkeld en besproken wordt, welke inhouden geschikt zijn op de werkplek en welke meer geschikt zijn om op het instituut aan de orde te stellen. Binnen de opleidingsscholen krijgt zo, op een gelijkwaardige manier, samen opleiden tussen instituut en werkplek vorm.

‘Onderzoek als manier om te professionaliseren’
Als het gaat om praktijkgericht onderzoek dan zien we dat het werkveld steeds meer ambitie heeft om congruentie te creëren tussen het onderzoekend leren dat bij het leren van leerlingen van belang wordt geacht, onderzoek door studenten van de lerarenopleiding waarbij het praktijkgericht onderzoek meer en meer een centraal onderdeel van het opleidingscurriculum aan het worden is, en onderzoek door leraren waarbij onderzoek gezien wordt als een manier voor leraren om te blijven ontwikkelen en kennis actueel te houden: ‘onderzoek als manier om te professionaliseren’. De verbindingen die men binnen scholen wil leggen tussen het doen van onderzoek door leerlingen en (aanstaande) leraren noopt tot intensieve samenwerking tussen werkveld in instituten. Daarbij is het de uitdaging om ook de onderzoek agenda’s van scholen en instituten meer op elkaar te betrekken.

Goede ontwikkelingen die bijdragen aan goed onderwijs en competente leraren!

Studenten kunnen scholieren helpen achterstanden in te lopen

Studenten kunnen basisschoolleerlingen en middelbare scholieren gaan helpen bij het inlopen van achterstanden door de coronacrisis. Dat hebben onderwijsministers Arie Slob en Ingrid van Engelshoven afgesproken met de Vereniging Hogescholen (VH) en de Vereniging van Universiteiten (VSNU).

Hogescholen ondertekenen intentieverklaring I-Partnerschap met Rijksoverheid

De Rijksoverheid, hogescholen en universiteiten gaan structureel samenwerken op het gebied van onderzoek en onderwijs om slimme oplossingen te vinden voor digitale vraagstukken. Staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Maurice Limmen (voorzitter VH) en Pieter Duisenberg (voorzitter VSNU) hebben vandaag voor dit I-Partnerschap via een drone een intentieverklaring ondertekend. Daarin staan concrete afspraken hoe de samenwerking vorm krijgt. ‘In het hbo worden studenten opgeleid voor een steeds sneller veranderende arbeidsmarkt. Digitalisering en IT hebben daar een wezenlijke invloed op. Met deze samenwerking kunnen we studenten nog beter voorbereiden op de toekomstige beroepspraktijk,' aldus Maurice Limmen.

Toelatingseisen pabo blijven van kracht

​​​​​​​In tegenstelling tot wat diverse media vorige week berichtten zijn de toelatingseisen voor de pabo niet versoepeld. ​​​​​​​