#hbodiscours 7 maart - Toekomstgericht opleiden

Blog: De samenwerking van lerarenopleidingen en scholen

Docent klas

Dit blog is geschreven door Bob Koster (Lector Meesterschap/Werkplekleren aan Fontys Lerarenopleiding Tilburg en lid van het Sectoraal Advies College HPO) in voorbereiding op het #hbodiscours Toekomstgericht opleiden van 7 maart 2018. Wilt u ook deelnemen aan het debat, meld u dan aan via het aanmeldformulier.

In de educatieve sector, dat wil zeggen de lerarenopleidingen, is sprake van het verschijnsel Opleidingsscholen, dit zijn samenwerkingsverbanden waarbinnen instituten voor de lerarenopleiding samen met schoolbesturen uit het primair, voorgezet en beroepsonderwijs afspraken maken over het samen opleiden van aanstaande leraren.

Regionaal samenwerken
Het concept opleidingsscholen is bij uitstek een vorm waarbinnen de samenwerking met het regionale werkveld gestalte krijgt. Opleidingen en het scholenveld maken daar plannen en voeren die uit ten aanzien van bijvoorbeeld de manieren waarop aanstaande leraren het beste opgeleid kunnen worden en hoe de praktijk en theorie component daarin een plek kunnen krijgen. Ook voeren werkveld en instituten daar intensieve gesprekken over het beroepsbeeld van de aankomende leraar, de ontwikkelingen die in het veld plaats vinden en de behoeften die er in het werkveld zijn aan leraren zowel als het gaat om de kwantiteit als om de kwaliteit.

Er is een interessante verschuiving gaande waarbij naast de meer bestuurlijke en organisatorische samenwerking binnen de opleidingsscholen ook meer en meer de inhoud van het programma samen ontwikkeld en besproken wordt, welke inhouden geschikt zijn op de werkplek en welke meer geschikt zijn om op het instituut aan de orde te stellen. Binnen de opleidingsscholen krijgt zo, op een gelijkwaardige manier, samen opleiden tussen instituut en werkplek vorm.

‘Onderzoek als manier om te professionaliseren’
Als het gaat om praktijkgericht onderzoek dan zien we dat het werkveld steeds meer ambitie heeft om congruentie te creëren tussen het onderzoekend leren dat bij het leren van leerlingen van belang wordt geacht, onderzoek door studenten van de lerarenopleiding waarbij het praktijkgericht onderzoek meer en meer een centraal onderdeel van het opleidingscurriculum aan het worden is, en onderzoek door leraren waarbij onderzoek gezien wordt als een manier voor leraren om te blijven ontwikkelen en kennis actueel te houden: ‘onderzoek als manier om te professionaliseren’. De verbindingen die men binnen scholen wil leggen tussen het doen van onderzoek door leerlingen en (aanstaande) leraren noopt tot intensieve samenwerking tussen werkveld in instituten. Daarbij is het de uitdaging om ook de onderzoek agenda’s van scholen en instituten meer op elkaar te betrekken.

Goede ontwikkelingen die bijdragen aan goed onderwijs en competente leraren!

ISO organiseert Docent van het Jaarverkiezing 2019

Na vier zeer succesvolle edities van de ‘Docent van het jaar verkiezing’ organiseert het Interstedelijk Studenten Overleg dit jaar wederom een verkiezing. Deze zal plaatsvinden op 13 april 2019 te Utrecht. Deze verkiezing organiseren we omdat we goede docenten als spil van het onderwijs zien en om hen de waardering te gunnen die hen toekomt. Daarom nodigen wij u ook van harte uit om dit jaar uit een docent voor de verkiezing aan te dragen!

Lerarenopleidingen lopen ver voorop met hun hoogwaardige landelijke leerwegonafhankelijke kennistoetsen

De Raad voor Kwaliteitsborging Landelijke Kennistoetsen heeft  de rapportage over het studiejaar 2017-2018 gepubliceerd. Deze bevat de resultaten van de zestien landelijke kennistoetsen, die de lerarenopleidingen gezamenlijk binnen het programma 10voordeleraar ontwikkelen en afnemen.

De Onderwijsraad opent een zeer welkome dialoog

‘De Onderwijsraad opent met het advies “Ruim baan voor leraren” een zeer welkome dialoog die inzet op de kwalitatieve ontwikkeling van het leraarschap voor de lange termijn. Het is een belangrijk advies dat aanzet tot actie en al lopende discussies kan versnellen.’ Dat is de reactie van Nienke Meijer, portefeuillehouder Lerarenopleidingen in het bestuur van de Vereniging Hogescholen en tevens voorzitter van Fontys hogescholen.

Aantrekkelijke opleidingen voor een aantrekkelijk beroep: Leraren

Standpunt

Om het lerarentekort in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs te bestrijden zetten hogescholen in op aantrekkelijke opleidingen voor een beroep waarbij je een belangrijke bijdrage mag leveren aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren. De hbo-lerarenopleidingen ontwikkelen een groeiend aanbod van flexibele trajecten om nieuwe doelgroepen naar de opleiding te trekken. De eerste resultaten zijn positief.