Actualiteit

Betekenis academische pabo's voor kwaliteit en innovatievermogen basisscholen onderzocht

Stella van der Wal-Maris, verbonden aan de Marnix Academie, is vandaag gepromoveerd bij de Technische Universiteit Eindhoven op een onderzoek naar het leren van academische pabo-studenten. Haar proefschrift is getiteld 'Meaning-oriented learning in Dutch academic primary teacher education'. Zij stelt daarin de vragen: in hoeverre gaan deze studenten op zoek naar diepgaand begrip, zijn zij gericht op het ontwikkelen van eigen kennis, en sturen zij zelf hun leren aan? Daarnaast heeft de promovenda het ontwikkelen van dergelijk betekenisgericht leren onderzocht.

Betekenisgericht leren is een voor studenten een vereiste om eenmaal in de beroepspraktijk als leerkracht te kunnen bijdragen aan een meer academisch werkklimaat in scholen. Daardoor kunnen zij invloed uitoefenen op de kwaliteit en het innovatief vermogen van deze scholen. Stella van der Wal-Maris noemt dit een belangrijke ontwikkeling. "Als de opleiding daarnaast een sterkere nadruk legt op groeien in zelfsturend leren, dan vormen de Nederlandse academische pabo's mogelijk een veelbelovende manier om invloed uit te oefenen op de kwaliteit en het innovatievermogen van basisscholen", aldus de promovenda.
 
Over de promovenda
Stella van der Wal-Maris is al vanaf 1991 verbonden aan de Marnix Academie. Eerst als docent rekenen/wiskunde & didactiek, later onder andere ook als vakgroepcoördinator, als lid van het lectoraat ‘Kantelende kennis’ en van het onderwijsinnovatieplatform en als programmaleider toetsing. Het promotieonderzoek combineerde zij met deelname aan de stuurgroep van het Centrum voor Praktijkonderzoek van de Marnix Academie en participeren in het kernteam van de academische opleidingsvariant.

Gerelateerd

Doe mee aan het onderzoek: Drijfveren van onderzoekers en docenten

Article

Het Rathenau Instituut Rathenau houdt een enquête over drijfveren van onderzoekers en docenten. Hiermee willen het instituut inzicht krijgen in uw ervaringen als docent en/of onderzoeker aan een universiteit, umc, #hogeschool of kennisinstituut. 

Lees meer

Hogescholen breiden pilots pabo-specialisaties verder uit

Article

Hogescholen onderzoeken in pilotprojecten hoe binnen de bestaande brede pabo-opleiding het lesgeven aan jonge en oudere kinderen als specialisatie kan worden ingebed. Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) worden de huidige pilotprojecten verlengd en uitgebreid, van zes naar acht pilots aan zeven hogescholen. Diepgaand specialiseren binnen de brede opleiding leraar basisonderwijs is effectiever dan het inrichten van een aparte lerarenopleiding voor jonge kinderen. Want: de leraren blijven breed inzetbaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Zo bieden we toekomstige leraren een nieuw carrièreperspectief: verdieping in hun vak, terwijl ze wel breed opgeleid de arbeidsmarkt op komen. Dat is belangrijk in de aanpak van het lerarentekort.”

Lees meer

Inspectie: uitval en studiewissel hbo-studenten daalt

Article

Benut de energie en de investeringen waarmee de gevolgen van corona worden hersteld. En herstel de onderliggende oorzaken van de teruglopende basisvaardigheden en kansenongelijkheid in het onderwijs. Die oproep doet de Inspectie van het Onderwijs in haar jaarlijkse rapport de Staat van het Onderwijs 2021. Voor het hoger beroepsonderwijs toont het rapport dat het aantal studenten fors is toegenomen, onder andere doordat het aantal gediplomeerden in het voortgezet onderwijs groter is en scholieren vaker direct, zonder tussenjaar, zijn doorgestroomd naar het hbo. De uitval onder studenten met een niet-westerse migratieachtergrond van de tweede generatie is sterker afgenomen dan de uitval onder andere groepen studenten. Beide groepen verschillen, anders dan in eerdere jaren, nog nauwelijks van elkaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De verschillen in studieprestaties van studenten zijn kleiner dan ooit, dat toont de emancipatoire kracht van het hbo.”

Lees meer

Onderzoek is een belangrijk fundament

Standpunt

Innovaties en toepassing ontwikkelen in de beroepspraktijk van o.a. medische professionals, ICT-ers, kunstenaars en leraren is wat praktijkgericht onderzoek van hogescholen stimuleert. Dat doen ze onder begeleiding van lectoren en in samenwerking met bedrijven en organisaties. Tevens versterkt het praktijkgericht onderzoek een onderzoekende een kritische houding van studenten en versterkt het de onderwijskwaliteit. Hogescholen participeren in de Kenniscoalitie en bepleiten gezamenlijk voor majeure investeringen, zowel publiek als privaat, in de Nationale Wetenschapsagenda. Deze agenda stimuleert een impuls in de keten van kennis en wetenschap.

Lees meer