Betekenis academische pabo's voor kwaliteit en innovatievermogen basisscholen onderzocht

Stella van der Wal-Maris, verbonden aan de Marnix Academie, is vandaag gepromoveerd bij de Technische Universiteit Eindhoven op een onderzoek naar het leren van academische pabo-studenten. Haar proefschrift is getiteld 'Meaning-oriented learning in Dutch academic primary teacher education'. Zij stelt daarin de vragen: in hoeverre gaan deze studenten op zoek naar diepgaand begrip, zijn zij gericht op het ontwikkelen van eigen kennis, en sturen zij zelf hun leren aan? Daarnaast heeft de promovenda het ontwikkelen van dergelijk betekenisgericht leren onderzocht.

Betekenisgericht leren is een voor studenten een vereiste om eenmaal in de beroepspraktijk als leerkracht te kunnen bijdragen aan een meer academisch werkklimaat in scholen. Daardoor kunnen zij invloed uitoefenen op de kwaliteit en het innovatief vermogen van deze scholen. Stella van der Wal-Maris noemt dit een belangrijke ontwikkeling. "Als de opleiding daarnaast een sterkere nadruk legt op groeien in zelfsturend leren, dan vormen de Nederlandse academische pabo's mogelijk een veelbelovende manier om invloed uit te oefenen op de kwaliteit en het innovatievermogen van basisscholen", aldus de promovenda.

Over de promovenda
Stella van der Wal-Maris is al vanaf 1991 verbonden aan de Marnix Academie. Eerst als docent rekenen/wiskunde & didactiek, later onder andere ook als vakgroepcoördinator, als lid van het lectoraat ‘Kantelende kennis’ en van het onderwijsinnovatieplatform en als programmaleider toetsing. Het promotieonderzoek combineerde zij met deelname aan de stuurgroep van het Centrum voor Praktijkonderzoek van de Marnix Academie en participeren in het kernteam van de academische opleidingsvariant.

Commissie positionering hbo geïnstalleerd

Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen. De komende decennia zijn honderdduizenden nieuwe hoogopgeleide professionals nodig. Dat vereist een sterker gepositioneerd hoger beroepsonderwijs. Want juist hogescholen zijn vanuit hun regionale spilfunctie essentieel voor de economische structuurversterking en de leefbaarheid van Nederland. Een nieuwe commissie gaat zich buigen over de vraag hoe die positie van het hbo kan worden versterkt. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De huidige samenleving heeft een stevig hoger beroepsonderwijs nodig. De verminderde instroom van vwo’ers is daarmee een van de aanleidingen om de positionering van het hbo breder onder de loep te nemen”.

Ook de komende jaren zetten hogescholen en universiteiten zich in voor aanpak lerarentekort

Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma en Dijkgraaf gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs. In de werkagenda zetten de ministers van onderwijs, werkgevers, leraren(organisaties) en lerarenopleidingen hun agenda voor de komende jaren uiteen. Deze werkagenda bouwt voort op wat de partijen al onderling met elkaar hebben bereikt op het gebied van onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Met de werkagenda zetten partijen een extra stap om deze grote maatschappelijke problemen aan te pakken.

Ambitieuze plannen maar nog weinig houvast voor hbo

“De coalitiepartijen hebben ambitieuze plannen gepresenteerd die passen bij de uitdagingen waar we als Nederland voor staan.” Dat is de eerste reactie van Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen op het vandaag gepubliceerde coalitieakkoord. Limmen: “Maar voor het hbo biedt het coalitieakkoord nog weinig houvast. Er moet nog veel worden uitgewerkt en onderbouwd. Zo is  onduidelijk wat de precieze investeringsambities zijn op het gebied van praktijkgericht onderzoek in het hbo. Voor wat betreft om- en bijscholing lijken deze ambities in ieder geval beperkt. Hierover gaan we graag snel in gesprek met de nieuwe bewindspersonen.”