Betekenis academische pabo's voor kwaliteit en innovatievermogen basisscholen onderzocht

Stella van der Wal-Maris, verbonden aan de Marnix Academie, is vandaag gepromoveerd bij de Technische Universiteit Eindhoven op een onderzoek naar het leren van academische pabo-studenten. Haar proefschrift is getiteld 'Meaning-oriented learning in Dutch academic primary teacher education'. Zij stelt daarin de vragen: in hoeverre gaan deze studenten op zoek naar diepgaand begrip, zijn zij gericht op het ontwikkelen van eigen kennis, en sturen zij zelf hun leren aan? Daarnaast heeft de promovenda het ontwikkelen van dergelijk betekenisgericht leren onderzocht.

Betekenisgericht leren is een voor studenten een vereiste om eenmaal in de beroepspraktijk als leerkracht te kunnen bijdragen aan een meer academisch werkklimaat in scholen. Daardoor kunnen zij invloed uitoefenen op de kwaliteit en het innovatief vermogen van deze scholen. Stella van der Wal-Maris noemt dit een belangrijke ontwikkeling. "Als de opleiding daarnaast een sterkere nadruk legt op groeien in zelfsturend leren, dan vormen de Nederlandse academische pabo's mogelijk een veelbelovende manier om invloed uit te oefenen op de kwaliteit en het innovatievermogen van basisscholen", aldus de promovenda.

Over de promovenda
Stella van der Wal-Maris is al vanaf 1991 verbonden aan de Marnix Academie. Eerst als docent rekenen/wiskunde & didactiek, later onder andere ook als vakgroepcoördinator, als lid van het lectoraat ‘Kantelende kennis’ en van het onderwijsinnovatieplatform en als programmaleider toetsing. Het promotieonderzoek combineerde zij met deelname aan de stuurgroep van het Centrum voor Praktijkonderzoek van de Marnix Academie en participeren in het kernteam van de academische opleidingsvariant.

Herijkt Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift voor zij-instromers mbo vastgesteld

De Vereniging Hogescholen en de MBO Raad hebben de herijkte versie van het Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift (PDG) formeel vastgesteld. Vakbekwame beroepsbeoefenaren kunnen zich door middel van een PDG-traject kwalificeren voor het beroep van docent in het mbo. Het PDG voorziet in hun bekwaamheid wat betreft de pedagogische en didactische kennis, inzicht en vaardigheden.

Een lerarenopleiding die beter past bij zij-instromers

Een flexibele lerarenopleiding waar de zij-instromers en hun ervaring centraal staan, dat spreken de Vereniging Hogescholen (VH), de Vereniging Nederlandse Universiteiten (VSNU) en minister Van Engelshoven (OCW) af in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Zo gaan lerarenopleidingen in het hbo en het wo meer kennis delen over het lesgeven aan volwassenen zodat zij-instromers onderwijs krijgen dat voor hen werkt. Zij-instromers krijgen zo een opleiding die rekening houdt met hun ervaring en die vrijstellingen geeft waar dat kan.

Studenten kunnen scholieren helpen achterstanden in te lopen

Studenten kunnen basisschoolleerlingen en middelbare scholieren gaan helpen bij het inlopen van achterstanden door de coronacrisis. Dat hebben onderwijsministers Arie Slob en Ingrid van Engelshoven afgesproken met de Vereniging Hogescholen (VH) en de Vereniging van Universiteiten (VSNU).

Onderzoek is een belangrijk fundament

Standpunt

Innovaties en toepassing ontwikkelen in de beroepspraktijk van o.a. medische professionals, ICT-ers, kunstenaars en leraren is wat praktijkgericht onderzoek van hogescholen stimuleert. Dat doen ze onder begeleiding van lectoren en in samenwerking met bedrijven en organisaties. Tevens versterkt het praktijkgericht onderzoek een onderzoekende een kritische houding van studenten en versterkt het de onderwijskwaliteit. Hogescholen participeren in de Kenniscoalitie en bepleiten gezamenlijk voor majeure investeringen, zowel publiek als privaat, in de Nationale Wetenschapsagenda. Deze agenda stimuleert een impuls in de keten van kennis en wetenschap.