Bestuurlijke afspraak Wetenschap en Technologie op Pabo

Ter bevordering van de aandacht voor Wetenschap en Technologie op de pabo hebben het ministerie van OCW en het bestuur van de Vereniging Hogescholen bestuurlijke afspraken gemaakt. Pabo’s krijgen een financiële impuls om wetenschap en technologie in het curriculum te integreren in vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek. Verder worden de middelen ingezet om Pabo-docenten te professionaliseren. De extra gelden zijn reeds ontvangen door de instellingen. Zij worden verzocht in het jaarverslag verantwoording af te leggen over de besteding ervan. Daarnaast is er een stuurgroep ingesteld en een projectleider – dhr. Lou Slangen - benoemd om alle pabo’s te helpen bij het oppakken van dit onderwerp.

Bestuurlijke afspraken VH en OCW over Wetenschap en Technologie op de pabo

Ook de komende jaren zetten hogescholen en universiteiten zich in voor aanpak lerarentekort

Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma en Dijkgraaf gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs. In de werkagenda zetten de ministers van onderwijs, werkgevers, leraren(organisaties) en lerarenopleidingen hun agenda voor de komende jaren uiteen. Deze werkagenda bouwt voort op wat de partijen al onderling met elkaar hebben bereikt op het gebied van onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Met de werkagenda zetten partijen een extra stap om deze grote maatschappelijke problemen aan te pakken.

Pabo toegankelijker door extra ruimte voor entreetoetsen

De Vereniging Hogescholen is tevreden over het feit dat mbo’ers en havisten meer tijd krijgen om te voldoen aan de vooropleidingseisen. Volgens voorzitter Maurice Limmen is de maatregel in lijn met het voornemen om meer pabo-studenten aan te trekken en te zorgen dat zij succesvol voor de klas verschijnen. “Op deze manier maken we de pabo toegankelijker, wat erg belangrijk is aangezien we door het lerarentekort staan te springen om leraren”.

Actieplan pabo 'Naar een toekomstbestendig en inclusiever toelatings- en toetsingsbeleid'

De leraar is van onschatbare waarde als het gaat over het onderwijs aan en de vorming van kinderen in het basisonderwijs. Die waarde zit onder andere in het bieden van gelijke kansen aan alle leerlingen, het afstemmen van onderwijs op maat van het kind en de voorbereiding van leerlingen op hun rol in de maatschappij en de samenleving.