Bedrijfsleven en hbo stellen samen advies op over techniekopleidingen

Om met het bedrijfsleven tot een advies te komen over de kaders en inhoud van de hbo-opleidingen Werktuigbouwkunde, Technische Bedrijfskunde en Elektrotechniek, is er op 23-1 jl. een werkveldconferentie georganiseerd door HBO-Engineering (het landelijk platform voor alle hbo-techniekopleidingen met de graad Bachelor of Engineering), Koninklijke Metaalunie en FME-CWM. De 90 deelnemers, waarvan 40 afkomstig uit het bedrijfsleven, bespraken er de landelijke competentieprofielen en de Body of Knowledge (BoKS) van de drie techniekopleidingen. Ron Bormans, bestuurslid van de Vereniging Hogescholen, was een van de gastsprekers. Hij hield een presentatie onder de titel 'De moderne HTS’.

Het hbo-techniek onderwijs heeft de competentieprofielen en de BoKS opgesteld in het kader van het terugbrengen van het aantal hbo-techniekopleidingen. Alle hogescholen werken namelijk samen in een landelijke herindeling van alle techniekopleidingen, die in september 2015 van kracht wordt. Dan worden op landelijk niveau opleidingen samengevoegd: er zijn nu nog 68 (soms vrij kleine) techniek opleidingen en daarna nog 34. Deze herindeling beoogt het beter inzichtelijk maken van het aanbod, het vergroten van de mogelijkheid om als student binnen de studie een eigen studieroute te kiezen, en het beter kunnen inspelen op de snelle veranderingen in het technische bedrijfsleven.

Betty Johanns (opleidingsmanager engineering en business bij Hogeschool Inholland Alkmaar/ Haarlem) en Albert Haan (hogeschooldocent at Hogeschool Windesheim) verzorgden tijdens deze werkveldconferentie een parallelsessie over de opleiding Werktuigbouwkunde. Gerard Lenssen (directeur Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek van Fontys Hogescholen) en Mark van Kempen (manager School of Business, Building & Technology van Saxion) organiseerden een parallelsessie over de opleiding Technische Bedrijfskunde. De opleiding Elektrotechniek kwam aan bod in de parallelsessie van Do Blankestijn (instituutsdirecteur Engineering van Hogeschool Utrecht) en Jolling Lodema (docent/teammanager bij hogeschool Windesheim).

Op deze website zijn de presentaties geplaatst van:

• Ron Bormans
  • Marijke Dashorst
  • Albert Haan
  • Thjeu Houben
  • Marc van Kempen
  • Jolling Lodema

5 onderwijsvernieuwers ontvangen de SURF Onderwijsaward 2019

Tijdens de SURF Onderwijsdagen zijn vijf onderwijsvernieuwers geëerd met een SURF Onderwijsaward: Henk Hagoort (Hogeschool Windesheim), Bert-Jan Klaren (Hanzehogeschool), Silvester Draaijer (VU Amsterdam), Marina Brinkman-Staneva (Breda University of Applied Sciences) en Fake Zijl (Hogeschool Windesheim).

Missiegedreven innovatiebeleid centraal tijdens bijeenkomst Regieorgaan SIA en Vereniging Hogescholen

“In het missiegedreven innovatiebeleid draait het om verbindingen maken en daar worden wij heel enthousiast van” vertelt Michaël van Straalen. De bestuursvoorzitter van Regieorgaan SIA opende op 7 oktober de jaarlijkse lunchbijeenkomst van Regieorgaan SIA en de Vereniging Hogescholen in Den Haag. Zo’n 75 belanghebbenden en geïnteresseerden in het praktijkgericht onderzoek van hogescholen schoven aan.

Goede regionale samenwerking mbo - hbo bepaalt succes Associate degree

De eerste landelijke Associate degree conferentie, die vandaag plaatsvindt, illustreert prachtige voorbeelden van regionale samenwerking die het succes van de Associate degree mede bepalen. Ton Heerts, voorzitter van de MBO-raad, en Jan Bogerd, portefeuillehouder Onderwijs van de Vereniging Hogescholen, bevestigden deze samenwerking met een gezamenlijk convenant. “Dit convenant is een stimulans voor verdere regionale samenwerking. Laten we vooral van elkaars expertise, kennis en ervaring gebruik maken”, aldus Jan Bogerd.