80% van de afgestudeerden heeft een baan op hbo-niveau, werkloosheid laag

Arbeidsmarktpositie hbo'er steeds beter

Arbeidsmarkt hbo liggend   rechthoek

De werkloosheid onder afgestudeerde hbo’ers is voor het derde jaar op rij gedaald van 7,3% in 2013, 6,5% in 2014, en 5,5% in 2015 naar 4,6% in 2016. De daling geldt voor zowel voltijd, deeltijd als duaal afgestudeerden. De afgestudeerden vinden niet alleen eerder werk, maar ook meer afgestudeerden dan voorheen werken op hbo-niveau, circa anderhalf jaar na afstuderen; in 2014 was dit aandeel 74% (2015 77%) en in 2016 is dit aandeel toegenomen tot ruim 80%. Dit blijkt uit de nieuwe HBO-Monitor, het jaarlijkse onderzoek naar de arbeidsmarktpositie van afgestudeerde hbo-studenten. “Uit de cijfers blijkt duidelijk dat de kwaliteit van het hbo goed aansluit op de arbeidsmarkt“, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

De HBO-Monitor is een jaarlijks onderzoek dat wordt uitgevoerd door het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Maastricht University. Gedetailleerde informatie kunt u vinden op onze website via de kennisbank ‘Feiten en Cijfers’.  In de HBO-Monitor staan de arbeidsmarktresultaten van hbo-afgestudeerden in het studiejaar 2014/2015 centraal.

Succes op de arbeidsmarkt
De werkloosheid is onder hbo-afgestudeerden voor het derde opeenvolgende jaar gedaald, naar 4,6% in 2016. Dat is een daling van 2,7 procentpunt in 3 jaar tijd. Vooral de werkloosheid bij afgestudeerden van deeltijd en duale opleidingen is relatief laag. Deze is gedaald naar respectievelijk 2,7% en 1,1%. De werkloosheid is al jarenlang het laagst onder voltijd afgestudeerden uit de sector gezondheidszorg (3,0%). De werkloosheid ligt een fractie hoger onder voltijd afgestudeerden uit de sector onderwijs (3,1%) en de sector kunst (3,1%). Bij de laatste is dit een daling van maar liefst 3 procentpunt ten opzichte van vorig jaar.

Tevreden over aansluiting en niveau
De voltijd afgestudeerden werken niet alleen vaker, maar hun werk is ook van hoger niveau. In 2015 werkte minimaal 77% op minimaal hbo-niveau, in 2016 is dit aandeel toegenomen tot 80%. Het aandeel voltijd afgestudeerden met een baan binnen het eigen vakgebied is ook licht toegenomen van 75% in 2015 naar 77% in 2016. Afgestudeerden uit de sectoren onderwijs en gezondheidszorg vinden zelfs in negen van de tien gevallen een baan in de eigen of verwante richting. Over de aansluiting tussen opleiding en werk is 75% van de voltijd afgestudeerden positief (was 72% in 2015). Afgestudeerden uit de sector onderwijs zijn het meest positief over de aansluiting (87%).

Transparante en goede studievoorlichting van cruciaal belang voor NSE 2020

OCW heeft een voorstel gedaan voor de uitvoering van de NSE 2020, na gesprekken met studentenbonden, VSNU, VH en enkele hoger onderwijsinstellingen. De hogescholen zijn voorstander van transparante en goede studievoorlichting en kwaliteitszorg. De hogescholen zien echter onvoldoende garanties voor een goede uitvoering van het voorstel van OCW in 2020. “De resultaten van de NSE worden gebruikt door aankomende studenten bij de bepaling van hun studiekeuze. Er mag geen enkele discussie zijn over de vergelijkbaarheid van de resultaten met andere jaren”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Nieuwe besturen ISO en LSVb voor collegejaar 2019-2020

De besturen van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) zijn op 29 juni jl. officieel gewisseld.

Kerncijfers hbo overzichtelijk gepresenteerd in sectordashboard

De Vereniging Hogescholen introduceert vandaag het sectordashboard met een uitgebreide reeks kerncijfers over het hbo. De gebruiker kan daarmee op verscheidene niveaus helder vormgegeven rapportages maken. Bijvoorbeeld over het hbo of een hbo-sector. Ook is het mogelijk om een hogeschool te vergelijken met een of meerdere andere hogescholen. Daarnaast is er informatie beschikbaar per opleiding. Per detailniveau zijn de meest relevante kerncijfers uit verschillende bronnen op één pagina te raadplegen.