80% van de afgestudeerden heeft een baan op hbo-niveau, werkloosheid laag

Arbeidsmarktpositie hbo'er steeds beter

De werkloosheid onder afgestudeerde hbo’ers is voor het derde jaar op rij gedaald van 7,3% in 2013, 6,5% in 2014, en 5,5% in 2015 naar 4,6% in 2016. De daling geldt voor zowel voltijd, deeltijd als duaal afgestudeerden. De afgestudeerden vinden niet alleen eerder werk, maar ook meer afgestudeerden dan voorheen werken op hbo-niveau, circa anderhalf jaar na afstuderen; in 2014 was dit aandeel 74% (2015 77%) en in 2016 is dit aandeel toegenomen tot ruim 80%. Dit blijkt uit de nieuwe HBO-Monitor, het jaarlijkse onderzoek naar de arbeidsmarktpositie van afgestudeerde hbo-studenten. “Uit de cijfers blijkt duidelijk dat de kwaliteit van het hbo goed aansluit op de arbeidsmarkt“, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

De HBO-Monitor is een jaarlijks onderzoek dat wordt uitgevoerd door het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Maastricht University. Gedetailleerde informatie kunt u vinden op onze website via de kennisbank ‘Feiten en Cijfers’.  In de HBO-Monitor staan de arbeidsmarktresultaten van hbo-afgestudeerden in het studiejaar 2014/2015 centraal.

Succes op de arbeidsmarkt
De werkloosheid is onder hbo-afgestudeerden voor het derde opeenvolgende jaar gedaald, naar 4,6% in 2016. Dat is een daling van 2,7 procentpunt in 3 jaar tijd. Vooral de werkloosheid bij afgestudeerden van deeltijd en duale opleidingen is relatief laag. Deze is gedaald naar respectievelijk 2,7% en 1,1%. De werkloosheid is al jarenlang het laagst onder voltijd afgestudeerden uit de sector gezondheidszorg (3,0%). De werkloosheid ligt een fractie hoger onder voltijd afgestudeerden uit de sector onderwijs (3,1%) en de sector kunst (3,1%). Bij de laatste is dit een daling van maar liefst 3 procentpunt ten opzichte van vorig jaar.

Tevreden over aansluiting en niveau
De voltijd afgestudeerden werken niet alleen vaker, maar hun werk is ook van hoger niveau. In 2015 werkte minimaal 77% op minimaal hbo-niveau, in 2016 is dit aandeel toegenomen tot 80%. Het aandeel voltijd afgestudeerden met een baan binnen het eigen vakgebied is ook licht toegenomen van 75% in 2015 naar 77% in 2016. Afgestudeerden uit de sectoren onderwijs en gezondheidszorg vinden zelfs in negen van de tien gevallen een baan in de eigen of verwante richting. Over de aansluiting tussen opleiding en werk is 75% van de voltijd afgestudeerden positief (was 72% in 2015). Afgestudeerden uit de sector onderwijs zijn het meest positief over de aansluiting (87%).

Staat van het Onderwijs: kwaliteit hoger onderwijs op peil gebleven

De Inspectie van het Onderwijs publiceerde vandaag haar jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van het hoger onderwijs in coronatijd op peil is gebleven. De pandemie heeft bovendien weinig impact gehad op de studievoortgang van studenten. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het inspectierapport geeft aan dat hogescholen in crisistijd goed werk hebben geleverd, daar mogen we trots op zijn”.

Goede perspectieven voor hbo’ers op de arbeidsmarkt

Hbo-afgestudeerden doen het in de regel nog steeds goed op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit de jaarlijkse HBO-Monitor van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Maastricht University. Belangrijkste conclusie uit de monitor: hbo-opgeleiden van de lichting 2019/2020 hebben bijna allemaal werk; vier van de vijf werken op het hbo-niveau waarvoor ze zijn opgeleid en 60 procent heeft al een vaste baan. “Het is mooi om te zien dat mensen na het voltooien van een hbo-opleiding meestal goed hun weg vinden. Het toont ook aan dat Nederland zit te springen om de professionals die op onze hogescholen worden opgeleid”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Hogescholen schorten ook dit jaar bsa op voor eerstejaars studenten

Net als in de afgelopen twee jaar krijgen eerstejaars studenten in het hoger beroepsonderwijs een jaar extra tijd om hun verplichte studiepunten te behalen. “Het opschorten van het bindend studieadvies geeft onze studenten extra lucht. Dat is nodig omdat ze ook dit studiejaar weer veel hinder hebben ondervonden van de coronamaatregelen”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.