80% van de afgestudeerden heeft een baan op hbo-niveau, werkloosheid laag

Arbeidsmarktpositie hbo'er steeds beter

De werkloosheid onder afgestudeerde hbo’ers is voor het derde jaar op rij gedaald van 7,3% in 2013, 6,5% in 2014, en 5,5% in 2015 naar 4,6% in 2016. De daling geldt voor zowel voltijd, deeltijd als duaal afgestudeerden. De afgestudeerden vinden niet alleen eerder werk, maar ook meer afgestudeerden dan voorheen werken op hbo-niveau, circa anderhalf jaar na afstuderen; in 2014 was dit aandeel 74% (2015 77%) en in 2016 is dit aandeel toegenomen tot ruim 80%. Dit blijkt uit de nieuwe HBO-Monitor, het jaarlijkse onderzoek naar de arbeidsmarktpositie van afgestudeerde hbo-studenten. “Uit de cijfers blijkt duidelijk dat de kwaliteit van het hbo goed aansluit op de arbeidsmarkt“, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

De HBO-Monitor is een jaarlijks onderzoek dat wordt uitgevoerd door het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Maastricht University. Gedetailleerde informatie kunt u vinden op onze website via de kennisbank ‘Feiten en Cijfers’.  In de HBO-Monitor staan de arbeidsmarktresultaten van hbo-afgestudeerden in het studiejaar 2014/2015 centraal.

Succes op de arbeidsmarkt
De werkloosheid is onder hbo-afgestudeerden voor het derde opeenvolgende jaar gedaald, naar 4,6% in 2016. Dat is een daling van 2,7 procentpunt in 3 jaar tijd. Vooral de werkloosheid bij afgestudeerden van deeltijd en duale opleidingen is relatief laag. Deze is gedaald naar respectievelijk 2,7% en 1,1%. De werkloosheid is al jarenlang het laagst onder voltijd afgestudeerden uit de sector gezondheidszorg (3,0%). De werkloosheid ligt een fractie hoger onder voltijd afgestudeerden uit de sector onderwijs (3,1%) en de sector kunst (3,1%). Bij de laatste is dit een daling van maar liefst 3 procentpunt ten opzichte van vorig jaar.

Tevreden over aansluiting en niveau
De voltijd afgestudeerden werken niet alleen vaker, maar hun werk is ook van hoger niveau. In 2015 werkte minimaal 77% op minimaal hbo-niveau, in 2016 is dit aandeel toegenomen tot 80%. Het aandeel voltijd afgestudeerden met een baan binnen het eigen vakgebied is ook licht toegenomen van 75% in 2015 naar 77% in 2016. Afgestudeerden uit de sectoren onderwijs en gezondheidszorg vinden zelfs in negen van de tien gevallen een baan in de eigen of verwante richting. Over de aansluiting tussen opleiding en werk is 75% van de voltijd afgestudeerden positief (was 72% in 2015). Afgestudeerden uit de sector onderwijs zijn het meest positief over de aansluiting (87%).

Hbo versterkt onderzoeksamenwerking met Indonesië

Tijdens de tweede WINNER-conferentie (van 26 tot en met 28 oktober 2021), komen de vele facetten van onderwijs- en onderzoekssamenwerking tussen Nederland en Indonesië aan bod. Vooral op het gebied van toerisme, watermanagement en landbouw werkt het Nederlandse hbo samen met Indonesische partners. Of het om ‘living labs’ of ‘pressure cookers’ gaat, de lokale vraag ligt steeds aan de basis van praktijkgericht onderzoek.

Hogescholen verheugen zich op 'normale' start studiejaar

Hogescholen mogen het studiejaar op 30 augustus starten zonder dat er 1,5 meter afstand hoeft te worden gehouden. Dat betekent dat zo'n half miljoen hbo-studenten weer volledig fysiek onderwijs kunnen volgen. Dat heeft het kabinet vandaag besloten na overleg over de versoepeling van de coronamaatregelen. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen is verheugd met dat besluit: “We kijken er erg naar uit om onze studenten weer te verwelkomen op de campus. We kunnen starten met een ‘normaal’ studiejaar en dat is voor studenten van essentieel belang. Want leren doe je samen, met elkaar en van elkaar.” Ook voor docenten en medewerkers is het belangrijk dat ze nu eindelijk weten waar ze aan toe zijn en weer fysiek onderwijs kunnen geven. Limmen benadrukt dat er ook voorzichtigheid geboden is: “We blijven communiceren dat zelftesten en hygiëne-maatregelen belangrijk zijn voor de veiligheid van jezelf en anderen. En natuurlijk als je gaat studeren, laat je vaccineren.”

Hbo-studenten positief over opleiding

Tweederde van de studenten die studeren aan een hogeschool is tevreden of zeer tevreden over zijn of haar opleiding. Dat blijkt uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) die vandaag door Studiekeuze123 zijn gepubliceerd. Studenten in het hbo zijn vooral tevreden over de sfeer en over de inhoud van de opleiding. Ook over de verworven vaardigheden, de docenten en de mate waarin het onderwijs uitdagend is, zijn studenten goed te spreken. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het is mooi om te zien dat studenten, ondanks een zwaar coronajaar met veel online onderwijs, toch positief zijn over hun opleiding. Daar is door hogescholen heel hard aan gewerkt en daar mogen we best trots op zijn.”