Aantrekkingskracht hbo stijgt over hele linie: 5,2% meer studenten

Er hebben zich in het studiejaar 2017/18 landelijk 5,2 % meer studenten aangemeld voor een hbo-opleiding dan in het studiejaar ervoor. Daarmee zet de verbetering van vorig jaar zich door. Het aantal aanmeldingen voor de Associate degree is maar liefst met 34,9% gestegen en het aantal inschrijvingen voor deeltijd- en duale opleidingen is met respectievelijk 11,4% (deeltijd) en 17,0% (duaal) gestegen. Daarnaast stijgt ook het aantal internationale studenten. “Het herstel van de instroom zet dus door, daar zijn we blij mee”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, “De aantrekkingskracht van het hbo stijgt over de hele linie.”

Hij baseert zich op de voorlopige instroomgegevens voor het studiejaar 2017/18 die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. In de sectoren Agro & Food en Gezondheidszorg is de groei het hoogst, respectievelijk 8,1% en 8,2%. Met het oog op de groeiende lerarentekorten in het primair onderwijs is er veel aandacht voor het aantal aanmeldingen bij de pabo. Dit jaar zijn er 336 meer inschrijvingen bij de pabo’s dan vorig jaar, dat is een stijging van 5,9%.

Instroom Associate degree bijna 35% gestegen
Het aantal aanmeldingen voor de Associate degree (Ad) is maar liefst met 34,9% gestegen. Dit toont de groeiende bekendheid van en belangstelling voor dit soort programma’s. Het aantal inschrijvingen bij bacheloropleidingen ligt ruim 4% hoger dan vorig jaar. Afgelopen dinsdag nam de Eerste Kamer een wet aan waarmee de Ad vanaf 1 januari 2018 een volwaardige positie als hbo-opleiding krijgt met een zelfstandige arbeidsmarktkwalificatie. “Deze forse groei bevestigt dat de belangstelling voor de tweejarige Ad-opleiding onder werkenden en mbo-4 studenten toeneemt en daarmee voldoen we aan een belangrijke vraag op de arbeidsmarkt. Ook verwacht ik dat het deze studenten zal inspireren om door te stromen naar een bachelor”, aldus De Graaf.

Grootste stijging bij deeltijd en duaal
Het aantal inschrijvingen is daar met respectievelijk 11,4% (deeltijd) en 17,0% (duaal) gestegen. Opvallend is de stijging in het aantal aanmeldingen voor deeltijdopleidingen in de sector gedrag en maatschappij (34%). Bij de duale opleidingen is de stijging het grootst in de sector gezondheidszorg. Het aantal aanmeldingen voor voltijd-opleidingen is met 4,4% gestegen.

Aantal internationale studenten stijgt licht
Het aantal aanmeldingen van internationale studenten vertoont een lichte stijging (3%). Dit is het aantal inschrijvingen via Studielink van internationale studenten. Daarbij moet wel vermeld worden dat veel buitenlandse studenten zich nog rechtstreeks bij de instellingen aanmelden.

Achtergrond
De genoemde cijfers zijn gebaseerd op het aantal verzoeken tot inschrijving van studenten voor associate degree en hbo-bachelor opleidingen via Studielink. Voor alle hogescholen geldt dat studenten zich voor 1 mei moeten aanmelden en uiterlijk 1 oktober aan alle inschrijfvoorwaarden moeten voldoen. In de komende periode worden alle inschrijvingen administratief verwerkt, waarna definitieve instroomcijfers beschikbaar komen. Deze kunnen afwijken van de nu gepresenteerde cijfers. Op basis van die gegevens kunnen er gedetailleerder analyses worden gedaan.

(Informatie over vooropleiding is helaas nog niet beschikbaar.)

Om excellent hoger onderwijs te garanderen, zijn forse investeringen nodig

Hoger onderwijs is goed voor het hele land, stellen Alex Tess Rutten (studentenbond LSVb), Kees Gillesse (studentenbond ISO), Maurice Limmen (Vereniging Hogescholen) en Pieter Duisenberg (VSNU).  Samen schreven zij hier vandaag een opiniestuk in Trouw over.

5 onderwijsvernieuwers ontvangen de SURF Onderwijsaward 2019

Tijdens de SURF Onderwijsdagen zijn vijf onderwijsvernieuwers geëerd met een SURF Onderwijsaward: Henk Hagoort (Hogeschool Windesheim), Bert-Jan Klaren (Hanzehogeschool), Silvester Draaijer (VU Amsterdam), Marina Brinkman-Staneva (Breda University of Applied Sciences) en Fake Zijl (Hogeschool Windesheim).

Aantal inschrijvingen hbo stabiliseert

Er hebben zich in het studiejaar 2019 - 2020 0,3% meer studenten aangemeld voor een hbo - bachelor of associate degree - opleiding dan een jaar geleden. Daarmee stabiliseert de groei van de inschrijvingen in het hbo ten opzichte van het aantal inschrijvingen van vorig jaar. Er is met name bij de Associate degree een stijging te zien van maar liefst 21,9%. “De grootste absolute stijging bij de bacheloropleidingen zien we bij de verpleegkunde-opleiding (12,3%). Dat is goed nieuws op termijn voor de ziekenhuizen en verpleeghuizen die zitten te springen om extra personeel”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.