Aanbod academische pabo-opleidingen groeit snel

Een groot aantal hogescholen is met haar pabo-opleidingen de samenwerking met universiteiten aangegaan. Het resultaat daarvan zijn de zogeheten academische pabo’s. Van de vijfentwintig hbo-instellingen met een pabo bieden er op dit moment maar liefst 21 (van de 25 instellingen met een pabo) een variant van de academische pabo aan.  Thomas More hogeschool in Rotterdam kondigde in september het academische pabo traject als 21e instelling aan.

Academische pabo’s hebben toekomst
Leerkrachten met wetenschappelijke kennis van de pedagogische en onderwijskundige omgeving van basisscholen hebben toegevoegde waarde. Voor de eigen professionaliteit en voor de schoolontwikkeling. Het gaat om de combinatie van praktijkvaardigheden, reflectie, beroepsidentiteit, analyserend vermogen, een onderzoekende houding en onderzoeksvaardigheden. Het samenspel van lerarenopleiding en universiteit biedt daartoe de beste basis. Lees meer

Kannibaliserend effect
De Vereniging Hogescholen is van mening dat aparte universitaire pabo’s een kannibaliserend effect hebben op het traject van de academische pabo. De universitaire pabo-opleiding leidt studenten in 3 jaar op tot meester of juf. Bij de academische pabo krijgen studenten na 4 jaar zowel een hbo- als universitair bachelorsdiploma en doen ze ook praktijkervaring op door stages en het afstuderen. De universitaire pabo-opleidingen die nu ontwikkeld worden remmen de academische pabo’s in hun ontwikkeling of verdringen ze. Ook op andere vormen van samenwerking tussen universiteiten en hogescholen kan dat een weerslag hebben. Bij deze universitaire variant gaat het om een opleiding waarbij geen gebruik wordt gemaakt van de decennialange kennis en expertise die is opgedaan door de pabo's, waar dit wel het geval is bij de academische pabo's (en de reguliere pabo-trajecten).

Studenten kunnen scholieren helpen achterstanden in te lopen

Studenten kunnen basisschoolleerlingen en middelbare scholieren gaan helpen bij het inlopen van achterstanden door de coronacrisis. Dat hebben onderwijsministers Arie Slob en Ingrid van Engelshoven afgesproken met de Vereniging Hogescholen (VH) en de Vereniging van Universiteiten (VSNU).

Toelatingseisen pabo blijven van kracht

​​​​​​​In tegenstelling tot wat diverse media vorige week berichtten zijn de toelatingseisen voor de pabo niet versoepeld. ​​​​​​​

Opnieuw meer studenten pabo en verpleegkunde

Het aantal studenten dat kiest voor een lerarenopleiding in het basisonderwijs is opnieuw toegenomen. In collegejaar 2019/2020 startten 452 studenten meer in bij de pabo dan het jaar ervoor, een toename van 9,5%. Opvallend is dat het aantal mannen harder stijgt dan het aantal vrouwen. Ook bij verpleegkunde is de toename fors met 8% meer instroom dan in 2018. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Geen leraar voor de klas, een tekort aan verpleegkundigen in ziekenhuizen, de krapte op de arbeidsmarkt raakt ons allemaal. Hogescholen voelen zich verantwoordelijk om ook bij te dragen aan een oplossing daarvoor. Ik ben blij dat we dat nu terugzien in de cijfers.”