Actualiteit

SURF onderscheidt Henk Hagoort, Bert-Jan Klaren, Silvester Draaijer, Marina Brinkman en Fake Zijl met SURF Onderwijsawards

5 onderwijsvernieuwers ontvangen de SURF Onderwijsaward 2019

Tijdens de SURF Onderwijsdagen zijn vijf onderwijsvernieuwers geëerd met een SURF Onderwijsaward: Henk Hagoort (Hogeschool Windesheim), Bert-Jan Klaren (Hanzehogeschool), Silvester Draaijer (VU Amsterdam), Marina Brinkman-Staneva (Breda University of Applied Sciences) en Fake Zijl (Hogeschool Windesheim). De prijzen zijn uitgereikt door juryvoorzitter Christien Bok van SURF, die daarbij toelichtte welke bijdrage elk van de genomineerde levert aan het onderwijs. Henk Hagoort heeft de award niet persoonlijk in ontvangst kunnen nemen vanwege verblijf in het buitenland.

Henk Hagoort - categorie Bestuurders
Bestuurder Henk Hagoort van Hogeschool Windesheim draagt bij aan de flexibilisering van het hoger onderwijs door de inzet van ICT. Zijn onderwijsinstelling is daarin een koploper en een inspirerend voorbeeld voor instellingen die worstelen met flexibiliseringsvraagstukken. Door deelname aan experimenten van OCW toont zijn instelling het nut en de noodzaak van flexibilisering aan, én demonstreert het hoe dit praktisch te realiseren. Henk ziet de kansen die ICT kan bieden voor de student en geeft zijn instelling zowel ruimte als richting om die kansen te benutten. Daarbij is hij origineel, vernieuwend en zijn visie getuigt van lef.

Bert-Jan Klaren - categorie ICT-specialisten
Bert-Jan Klaren, ICT-specialist van Hanzehogeschool, zet met zijn team innovatieve experimenten op die concrete verandering teweegbrengen. Hij implementeerde onder andere eStudybooks. De inzet van digitale tools binnen het onderwijs heeft hij doen toenemen: deze worden al bij de ontwikkeling van curricula meegenomen. Hij zorgde ervoor dat het digitaliseren van het onderwijs in de jaarplannen is opgenomen, waardoor onderwijsinnovatie structureel en langdurig is opgepakt. Bert-Jan zorgt voor verbinding door overal studenten bij in te zetten. Hij doet dit met vasthoudendheid, gedrevenheid en enthousiasme en met permanente focus op resultaat en dat werkt aanstekelijk.

Silvester Draaijer – categorie Onderwijsadviseurs
Silvester Draaijer, senior beleidsadviseur ICT & Onderwijs van de Vrije Universiteit Amsterdam en andere instellingen, hanteert al jaren state of the art onderwijsinnovatie. Zo heeft hij als eerste een grote digitale toetszaal neergezet in Nederland en blijft hij digitaal toetsen doorontwikkelen. Hij is betrokken bij het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Ook in het buitenland is hij bekend en draait hij mee in een aantal Europese projecten. Silvester weet wat het onderwijs nodig heeft en is op de hoogte van technische ontwikkelingen, hij weet management en werkvloer bij elkaar te brengen en heeft een sterk netwerk.

Marina Brinkman-Staneva – categorie Docenten
Marina Brinkman-Staneva, docente aan de Breda University of Applied Sciences, heeft een digitale leeromgeving gecreëerd, volgens het principe van een learning community: studenten worden gestimuleerd om van elkaar te leren. Hierdoor blijven studenten die op (internationale) stage zijn, betrokken bij hun opleiding. De leeromgeving, E-BTcourse (Electronic Bachelor Thesis cursus), begeleidt studenten effectief bij het schrijven van hun scriptie, stelt digitaal materiaal beschikbaar en faciliteert online seminars. De kans op uitval of studievertraging is hierdoor aanzienlijk verkleind. Marina is exploratief, neemt initiatief en krijgt door haar grote inzet, enthousiasme en organisatievaardigheden veel gedaan.

Fake Zijl – categorie Studenten
Fake Zijl, student aan de Hogeschool Windesheim, bouwt aan een elektronisch patiëntendossier (EPD) ten behoeve van de HBO-opleiding Verpleegkunde. Door dit EPD, met een fictief patiëntendossier, kunnen studenten op een professionele en waarheidsgetrouwe manier werken aan opdrachten. Het integreert de verschillende vakken uit het curriculum, waardoor studenten sneller analytisch leren denken en klinisch redeneren. Bijkomend voordeel is de efficiëntieslag voor de docenten. Het onderwijs en de praktijk van verpleegkundestudenten weet Fake goed op elkaar aan te laten sluiten, mede doordat hij het EDP op locatie ontwikkelt.

Over de SURF Onderwijsawards
De SURF Onderwijsawards worden jaarlijks uitgereikt aan een onderwijsadviseur, ICT-specialist, docent, student en bestuurder. De genomineerden dragen volgens andere professionals uit het onderwijs het meest bij aan onderwijsvernieuwing met behulp van ICT en zijn een inspiratie voor anderen. De jury heeft uit alle inzendingen op basis van een aantal criteria in elk van de vijf categorieën een winnaar geselecteerd. De vakjury bestaat, naast juryvoorzitter Christien Bok van SURF, uit de winnaars van vorige jaar: Anja Oskamp (bestuurder Open Universiteit), Nico Juist (informatiemanager Hogeschool Leiden), Ashwin Brouwer (onderwijsadviseur Friesland College), Sharon Klinkenberg (docent Universiteit van Amsterdam) en Maksut Gavaz (student Erasmus Universiteit)..

Gerelateerd

Gezocht: Innovatiefste hbo-student van Nederland

Article

Een (start)kapitaal en een inspirerende reis naar het epicentrum van innovatie: Sillicon Valley (VS). Samen vormen zij de hoofdprijs van de verkiezing 'Innovatiefste Student van Nederland', georganiseerd door Innovate in samenwerking met de tijdschriften Quest en Quote. Studeer jij aan een hogeschool? En heb jij een idee waarmee je de wereld eerlijker, gezonder en/of duurzamer kan maken? Stuur jouw initiatief dan in vóór 14 juni via www.innovate.community .

Lees meer

Verduurzamingsstages hbo’ers in de chemie 

Article

Het Centre of Expertise Biobased Economy, een samenwerkingsverband tussen Avans Hogeschool en HZ University of Applied Sciences, zet zich samen met de Green Chemistry Campus in voor meer stageplaatsen voor studenten die graag hun kennis willen toepassen bij bedrijven. Bedrijven die in deze tijden hulp kunnen gebruiken. Dat doen het Centre of Expertise Biobased Economy en de Green Chemistry Campus bijvoorbeeld door de organisatie van Green Matchmaking, een online event dat op 13 april jl. plaatsvond en waar bedrijven en studenten elkaar troffen. Het doel: zo veel mogelijk matches voor stages vanaf september 2021 of februari 2022.

Lees meer

Inspectie: uitval en studiewissel hbo-studenten daalt

Article

Benut de energie en de investeringen waarmee de gevolgen van corona worden hersteld. En herstel de onderliggende oorzaken van de teruglopende basisvaardigheden en kansenongelijkheid in het onderwijs. Die oproep doet de Inspectie van het Onderwijs in haar jaarlijkse rapport de Staat van het Onderwijs 2021. Voor het hoger beroepsonderwijs toont het rapport dat het aantal studenten fors is toegenomen, onder andere doordat het aantal gediplomeerden in het voortgezet onderwijs groter is en scholieren vaker direct, zonder tussenjaar, zijn doorgestroomd naar het hbo. De uitval onder studenten met een niet-westerse migratieachtergrond van de tweede generatie is sterker afgenomen dan de uitval onder andere groepen studenten. Beide groepen verschillen, anders dan in eerdere jaren, nog nauwelijks van elkaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De verschillen in studieprestaties van studenten zijn kleiner dan ooit, dat toont de emancipatoire kracht van het hbo.”

Lees meer