Thema... naar overzicht

Praktijk en onderzoek

Hogescholen verrichten praktijkgericht onderzoek. Dit onderzoek is gericht op het verhogen van de kwaliteit van de hbo afgestudeerden, op het responsief houden van het onderwijs én op het innoveren van de beroepspraktijk.

Hogescholen hebben de maatschappelijke taak om studenten voor te bereiden op een hoogwaardige beroepsuitoefening. Praktijkgericht onderzoek draagt direct bij aan de professionele vorming van de afgestudeerden. Het onderzoek aan hogescholen wordt rechtstreeks gevoed door vragen uit de beroepspraktijk en uit het onderwijs; de unieke wisselwerking tussen onderwijs, onderzoek en de beroepspraktijk die daardoor ontstaat, is kenmerkend voor praktijkgericht onderzoek. 

In 2015 werkten zo’n 600 lectoren, 3.500 docent-onderzoekers, 35.000 studenten en een groot aantal vertegenwoordigers van de beroepspraktijk aan uitdagende onderzoeksprojecten. Deze projecten worden deels gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek en vinden in toenemende mate plaats in de context van Centres of Expertise.

Sinds 2007 werken scholen gezamenlijk op brancheniveau aan de kwaliteitszorg van het praktijkgericht onderzoek. In 2009 werd het eerste Brancheprotocol Kwaliteitszorg Onderzoek (BKO) vastgesteld. In 2015 is een nieuw BKO voor de jaren 2016-2020 tot stand gekomen (lees meer).

Toekomst
Hogescholen zien het als hun opdracht om het komend decennium het gat tussen kennisontwikkeling en kennistoepassing verder te dichten en het kennisabsorptievermogen van Nederland te verhogen. In 2025 dient het praktijkgericht onderzoek daarom een centrale positie te hebben verworven in de kennisketen, zowel op nationaal als op Europees niveau. Samenwerking met bedrijven, beroepsbeoefenaren, overheden en andere kennisinstellingen ligt hieraan ten grondslag, met als uitgangspunt aan te sluiten bij concrete ‘real life’ situaties die zich voordoen in de beroepspraktijk (lees meer).


Gerelateerd nieuws...

Werkbezoek Kamerleden in teken van studiesucces en beroepspraktijk

Actualiteit...

​Wat moet er gebeuren om het studiesucces van mbo-studenten te vergroten die kiezen voor een vervolgstudie aan het hbo? Hoe is het gesteld met de aansluiting van het onderwijs op de beroepspraktijk en hoe ga je als hogeschool om met diversiteit? Over deze vragen gingen vijf woordvoerders Onderwijs uit de Tweede Kamer op 7 juni in gesprek met lectoren, docenten en studenten van De Haagse Hogeschool.

Lees meer...

Ondernemers innoveren samen met hogeschool

Actualiteit...

Wat kun je als bedrijf met big data, hoe zet je in op robotisering of wanneer maak je gebruik van 3D-printen? Het Fontys Centre of Expertise High Tech Systems and Materials (HTSM) van Fontys Hogescholen in Eindhoven is precies voor dit soort vragen opgericht. Bij dit onderdeel van de hogeschool werken studenten en docenten elke dag samen met ondernemers die willen innoveren.

Lees meer...

Hogescholen steunen March for Science, doe ook mee!

Actualiteit...

Hecht u waarde aan de wetenschap? En ziet u in hoe belangrijk onafhankelijk wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek is, voor alle aspecten van de samenleving? Roep uw lectoren, onderzoekers, docenten, medewerkers en studenten op: Loop mee met de March For Science! De March For Science vindt wereldwijd plaats op zaterdag 22 april 2017. Ook in Nederland zal er een March For Science gehouden worden, tussen 12.00 en 16.00 uur op het Museumplein in Amsterdam.

Lees meer...

Contactpersoon...

Frank van der zwan vh 2015 3
Frank van der Zwan Domein Onderzoek

Meer informatie...