Thema naar overzicht

Praktijk en onderzoek

Hogescholen verrichten praktijkgericht onderzoek. Dit onderzoek is gericht op het verhogen van de kwaliteit van de hbo afgestudeerden, op het responsief houden van het onderwijs én op het innoveren van de beroepspraktijk.

Hogescholen hebben de maatschappelijke taak om studenten voor te bereiden op een hoogwaardige beroepsuitoefening. Praktijkgericht onderzoek draagt direct bij aan de professionele vorming van de afgestudeerden. Het onderzoek aan hogescholen wordt rechtstreeks gevoed door vragen uit de beroepspraktijk en uit het onderwijs; de unieke wisselwerking tussen onderwijs, onderzoek en de beroepspraktijk die daardoor ontstaat, is kenmerkend voor praktijkgericht onderzoek.

In 2015 werkten zo’n 600 lectoren, 3.500 docent-onderzoekers, 35.000 studenten en een groot aantal vertegenwoordigers van de beroepspraktijk aan uitdagende onderzoeksprojecten. Deze projecten worden deels gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek en vinden in toenemende mate plaats in de context van Centres of Expertise.

Sinds 2007 werken scholen gezamenlijk op brancheniveau aan de kwaliteitszorg van het praktijkgericht onderzoek. In 2009 werd het eerste Brancheprotocol Kwaliteitszorg Onderzoek (BKO) vastgesteld. In 2015 is een nieuw BKO voor de jaren 2016-2020 tot stand gekomen (lees meer).

Toekomst
Hogescholen zien het als hun opdracht om het komend decennium het gat tussen kennisontwikkeling en kennistoepassing verder te dichten en het kennisabsorptievermogen van Nederland te verhogen. In 2025 dient het praktijkgericht onderzoek daarom een centrale positie te hebben verworven in de kennisketen, zowel op nationaal als op Europees niveau. Samenwerking met bedrijven, beroepsbeoefenaren, overheden en andere kennisinstellingen ligt hieraan ten grondslag, met als uitgangspunt aan te sluiten bij concrete ‘real life’ situaties die zich voordoen in de beroepspraktijk (lees meer).

Gerelateerd nieuws

Hogescholen steunen March for Science, doe ook mee!

Hecht u waarde aan de wetenschap? En ziet u in hoe belangrijk onafhankelijk wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek is, voor alle aspecten van de samenleving? Roep uw lectoren, onderzoekers, docenten, medewerkers en studenten op: Loop mee met de March For Science! De March For Science vindt wereldwijd plaats op zaterdag 22 april 2017. Ook in Nederland zal er een March For Science gehouden worden, tussen 12.00 en 16.00 uur op het Museumplein in Amsterdam.

Investeer duurzaam in het hbo!

Dat is de oproep van Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, vandaag bij de opening van het 13e hbo-jaarcongres aan de formateur van een nieuw kabinet. “Start een krachtige dialoog met hoger onderwijsinstellingen, studenten, het beroepenveld, het bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen, over wat het hoger onderwijs in de toekomst wil”, aldus de Graaf, “want het hbo heeft laten zien dat we onze maatschappelijke opdracht goed kunnen vervullen, tot ieders tevredenheid, dus bouw voort op dat vertrouwen!”.

Oproep deelname aan startimpuls NWA

Vanuit de Vereniging Hogescholen houden wij lectoren en onderzoekers graag op de hoogte van de ontwikkelingen rondom de NWA, omdat hun onderzoeksgebied daarop mogelijk aansluit. De Vereniging vindt het belangrijk dat hogescholen zo goed mogelijk gepositioneerd zijn voor deelname aan de NWA.

Frank van der zwan vh 2015 3
Frank van der Zwan Domein Onderzoek