Thema naar overzicht

Flexibel onderwijsaanbod

Studenten verschillen van elkaar, naar startbekwaamheden, naar ontwikkelingspotentieel, naar interesses en ambities. Door die verschillen te onderkennen en tot uitgangspunt voor het onderwijs te nemen kan het studiesucces worden bevorderd. Dat vraagt dus om maatwerk. Met de inzet van moderne ict, een flexibele organisatie en hoogwaardige docenten en ondersteunende staf kan dat worden gerealiseerd. Bijvoorbeeld in de vorm van onderwijs volgens concepten van blended learning.

Gerelateerd nieuws

Vereniging Hogescholen en minister OCW sluiten sectorakkoord hbo 2018

Vandaag is het sectorakkoord hbo 2018 door Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen en Ingrid van Engelshoven, minister van OCW getekend. In het akkoord zijn de kwaliteitsafspraken hoger onderwijs, de wijze van profilering van de hogescholen en de gedeelde prioriteiten voor de periode 2019 tot 2022 vastgelegd. De Graaf: “Wij zijn positief over de toevoeging van de studievoorschotmiddelen en de wijze waarop de kwaliteitsafspraken worden ingevuld: niet topdown maar binnen de hogescholen zelf. Hier spreekt vertrouwen in de hogescholen uit: besturen, docenten, onderzoekers en studenten zetten zich gezamenlijk in. Iedereen moet zich wel realiseren dat tegenover de extra studievoorschotmiddelen nog ombuigingen staan van zowel het vorige als het huidige kabinet.” De landelijke studentenorganisaties ISO en LSVb zijn mede-ondertekenaars van de afspraken in het akkoord over de inzet van de studievoorschotmiddelen de komende jaren.

Flexibel opleidingstraject inrichten voor deeltijdstudenten - Jaarcongres Vereniging Hogescholen

Op donderdag 19 april a.s. organiseert de Vereniging Hogescholen voor de veertiende keer haar jaarcongres met als thema: ‘Meer waarde met hbo’. Een van de onderdelen is de inspiratiemarkt. Hogescholen, bedrijven en andere partijen gaan er graag met u in gesprek. Bijvoorbeeld over de opzet en ontwikkeling door Hogeschool Utrecht van een flexibel opleidingstraject voor deeltijdstudenten.

Hbo deeltijdonderwijs in de lift, flexibiliteit loont

Om in te spelen op de veranderende vraag van werkgevers en professionals, bieden hogescholen naast het initieel onderwijs steeds meer flexibele deeltijdopleidingen aan. Het resultaat is dat de instroom van het deeltijdonderwijs dit studiejaar is gestegen met 8,5% naar in totaal 10.445 studenten, hierbij startten de meeste studenten (3.283) in de sector Onderwijs.