Standpunt naar overzicht

Student centraal

Nederland heeft goed opgeleide en veerkrachtige burgers nodig, mensen die niet alleen verantwoordelijkheid dragen in bedrijven en instellingen maar ook in de samenleving als geheel. Hbo-opgeleide professionals hebben in deze snel veranderende en onzekere wereld een belangrijke stabiliserende en opbouwende rol te spelen. Voor de cohesie in de samenleving en voor de economische kracht van Nederland is kwalitatief goed hoger beroepsonderwijs essentieel. Thom de Graaf: “Juist de hbo-opgeleiden zijn in staat niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk bruggen te bouwen in onze maatschappij.”

Regeringsbeleid voor toekomstbestendig hoger onderwijs
Voor hogescholen staan twee maatschappelijke opdrachten voorop: de vormende rol van het hbo (maximale talentontwikkeling van studenten) en onze emancipatiefunctie. Hogescholen zetten de komende jaren in op meer differentiatie en meer studiesucces. Om de opdracht en de ambities voor een toekomstbestendig hoger beroepsonderwijs waar te maken, is de Vereniging Hogescholen van mening dat de nieuwe regering zal moeten inzetten op de volgende vier punten:

Student centraal
Hogescholen zetten in op onderwijs- en docentkwaliteit en daarvoor investeren ze in: verbeteren van de aansluiting met vo en mbo, docenten professionalisering, begeleiding van studenten, ICT infrastructuur, internationalisering (international classroom, buitenlandstages etc) en Leven lang leren (onderwijs voor werkenden). Om hier lange termijn investeringen voor te kunnen doen, willen hogescholen dat de studievoorschotmiddelen voor het hoger onderwijs beschikbaar blijven.

Gerelateerd nieuws

Workshop over verminderen langstuderen bij Hogeschool Inholland

Hogeschool Inholland maakte drie jaar geleden de keuze om het langstuderen te verminderen. Om langstudeerders de aandacht, tijd en energie te geven die zij verdienen. “Een keuze die voor ons is ingegeven door de wil om de missie van Inholland in de praktijk te realiseren, namelijk een sleutel zijn voor studenten voor zijn of haar ontwikkeling als professional en als mens,” aldus Jacqueline Hoogenboom, programmamanager langstuderen bij Inholland. Zij verzorgt samen met Irene Witteman de workshop ‘Langstuderen: Op het juiste spoor’ tijdens het jaarcongres 'De o van hbo; leren door ontwikkelen', dat de Vereniging Hogescholen op 6 april organiseert in De Rijtuigenloods te Amersfoort.

Elke docent studentbegeleider bij hybride begeleiding

Hybride begeleiding verrijkt de begeleiding en coaching in het hoger onderwijs. Dat stelt Pieter de Wit, adviseur en projectleider Onderwijsontwikkeling/Blended Learning van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Dit type begeleiding is effectieve mix van (traditionele) face tot face en online begeleiding en wint aan terrein in het hoger onderwijs. Hij deed een workshopvoorstel voor het jaarcongres 'De o van hbo; leren door ontwikkelen', dat de Vereniging Hogescholen op 6 april organiseert in De Rijtuigenloods te Amersfoort.