Standpunt naar overzicht

Student centraal

Nederland heeft goed opgeleide en veerkrachtige burgers nodig, mensen die niet alleen verantwoordelijkheid dragen in bedrijven en instellingen maar ook in de samenleving als geheel. Hbo-opgeleide professionals hebben in deze snel veranderende en onzekere wereld een belangrijke stabiliserende en opbouwende rol te spelen. Voor de cohesie in de samenleving en voor de economische kracht van Nederland is kwalitatief goed hoger beroepsonderwijs essentieel. Thom de Graaf: “Juist de hbo-opgeleiden zijn in staat niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk bruggen te bouwen in onze maatschappij.”

Regeringsbeleid voor toekomstbestendig hoger onderwijs
Voor hogescholen staan twee maatschappelijke opdrachten voorop: de vormende rol van het hbo (maximale talentontwikkeling van studenten) en onze emancipatiefunctie. Hogescholen zetten de komende jaren in op meer differentiatie en meer studiesucces. Om de opdracht en de ambities voor een toekomstbestendig hoger beroepsonderwijs waar te maken, is de Vereniging Hogescholen van mening dat de nieuwe regering zal moeten inzetten op de volgende vier punten:

Student centraal
Hogescholen zetten in op onderwijs- en docentkwaliteit en daarvoor investeren ze in: verbeteren van de aansluiting met vo en mbo, docenten professionalisering, begeleiding van studenten, ICT infrastructuur, internationalisering (international classroom, buitenlandstages etc) en Leven lang leren (onderwijs voor werkenden). Om hier lange termijn investeringen voor te kunnen doen, willen hogescholen dat de studievoorschotmiddelen voor het hoger onderwijs beschikbaar blijven.

Gerelateerd nieuws

Aantal hbo-opleidingen met Engels als voertaal blijft beperkt

Vandaag heeft de KNAW de door minister Bussemaker gevraagde verkenning naar taalbeleid in het hoger onderwijs gepubliceerd. De Vereniging Hogescholen spreekt haar waardering uit voor de in het rapport geformuleerde aandachtspunten om de keuze voor Engels als voertaal effectief te laten zijn. “Het advies van de KNAW om de keuze voor de onderwijstaal op opleidingsniveau te maken onderschrijven wij van harte “, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, “Het aantal opleidingen in het hbo dat alleen Engelstalig wordt aangeboden is beperkt, slechts 8% van het totale aanbod, en is gebaseerd op aard en inhoud van de opleiding. 4,5% wordt zowel in het Engels of in het Nederlands aangeboden.”

Havo en hbo slaan handen ineen voor betere aansluiting

Donderdagmiddag 8 juni vond een succesvolle bijeenkomst plaats over de aansluitingsvraagstukken van het havo op het hbo. De organisatie was in handen van de Vereniging Hogescholen en het Havo Platform. Waar de laatste jaren vooral veel aandacht is uitgegaan naar de aansluiting van het mbo op het hbo, werd tijdens de studiedag vastgesteld dat ook de aansluiting van het havo op het hbo niet zonder zorgen is. Het studiesucces van havisten laat een dalende tendens zien. Tijdens de studiedag is verkend welke ontwikkelingen in het havo en het hbo van invloed (kunnen) zijn op de kwaliteit van de aansluiting.

De ideale docent in beeld - Workshops jaarcongres Vereniging Hogescholen 2017

De ideale docent, wie is dat? In vijf workshops gaan presentatoren en deelnemers daarop samen antwoorden formuleren tijdens het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen op 6 april 2017 in de Rijtuigenloods te Amersfoort. Een interessant onderdeel, zeker voor de ruim 29.000 docenten die bij hogescholen werken. Talenten, profilering en rollen van de docent, professionalisering van het docententeam en ideeën van belanghebbenden over de ideale docent staan in de volgende vijf workshops centraal: