Vereniging Hogescholen
thema afbeelding Vereniging Hogescholen

Aanvraag Lerarenbeurs mogelijk van 2 april 2012 tot en met 1 juni 2012

2 april 2012

De nieuwe aanvraagronde voor de Lerarenbeurs voor het studiejaar 2012-2013 is van 2 april 2012 tot en met 1 juni 2012. Leraren in het (voortgezet) speciaal onderwijs hebben dit jaar voorrang. Vanaf dit jaar kan de Lerarenbeurs niet meer gebruikt worden voor korte opleidingen, maar alleen voor het volgen van een bachelor- of masteropleiding.

Voor de nieuwe aanvragen is 40 miljoen euro beschikbaar. Hiervan is in 2012 16 miljoen euro bij voorrang bestemd voor leraren in het (voortgezet) speciaal onderwijs die met ontslag bedreigd worden als gevolg van de bezuinigingen op Passend Onderwijs.

De Lerarenbeurs is een van de maatregelen uit het actieplan LeerKracht van Nederland en Leraar 2020. Elke leraar kan eenmaal in zijn onderwijsloopbaan gebruik maken van de Lerarenbeurs voor een bachelor- of masteropleiding naar keuze. De maximale vergoeding is 7000 euro per jaar. Leraren kunnen daardoor ook een tweede bachelor of masteropleiding volgen, waarvoor hogescholen en universiteiten door een wetswijziging het instellingscollegegeld kunnen vragen. Leraren kunnen maximaal drie jaar een Lerarenbeurs krijgen.

(Bron)