Vereniging Hogescholen
thema afbeelding Vereniging Hogescholen

Hogescholen dragen bij aan topsectoren

2 april 2012

Op 2 april jl. heeft Thom de Graaf namens de vereniging van hogescholen het Nederlands kennis- & innovatiecontract ondertekend. Daarin spreken bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheid af hoe zij samenwerken aan het versterken van de Nederlandse concurrentiekracht en het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. Dat gebeurt met innovatiecontracten en human capital agenda’s, die zijn opgesteld door de diverse topsectoren.

Via de innovatiecontracten komt in 2012 ongeveer € 2,8 miljard beschikbaar voor onderzoek en ontwikkeling van vernieuwende producten en diensten in de topsectoren van economie en maatschappij. Het bedrijfsleven draagt hieraan €1,8 miljard bij, de overheid € 1 miljard via de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en de instituten voor toegepaste kennis (TNO, DLO, ECN, NLR, Marin en Deltares). Samen met de nieuwe belastingaftrek voor onderzoek en ontwikkeling(RDA), het innovatiefonds MKB+ en andere maatregelen loopt de bijdrage van de overheid op tot meer dan €2 miljard in 2015.

De brief hierover van Minister Verhagen en staatssecretaris Zijlstra aan de Tweede kamer besteedt ook aandacht besteed aan de rol van de hogescholen op dit gebied met onderzoek, onderwijs en innovatie. Zie:

(Zie ook: nieuwsbericht ministerie van Economie, Landbouw en Innovatie, 2 april 2012)