Vereniging Hogescholen
thema afbeelding Vereniging Hogescholen

Jaarcongres HBO-raad 16 april 2012 'De rijke leeromgeving'

17 februari 2012

Op maandag 16 april 2012 organiseerde de HBO-raad in Spant! te Bussum het jaarcongres. Het hoofdthema van het jaarcongres was 'De rijke leeromgeving'.

Thema's
Dit thema raakt aan de kern van het onderwijs: leren. Wat leren is weten we allemaal. Maar het leren van nu is niet meer te vergelijken met het leren van vroeger. De student van nu haalt zijn kennis op uit diverse bronnen, niet alleen uit de studieboeken, maar ook uit de wereld om hem heen. Een rijke leeromgeving anno nu betekent: informatie en kennis aan studenten aanbieden op verschillende manieren, via internet, sociale media, PowerPointpresentaties, etc. Dat vergt ook een andere aanpak van de docent: hij moet daarin meegaan, studenten ook inspireren, en een bijdrage leveren aan die rijke leeromgeving: hoe organiseer je die inspirerende leeromgeving? Dat heeft weer zijn weerslag op zijn eigen werkomgeving: wat heb je nodig om bijvoorbeeld die inspirerende leeromgeving te kunnen creëren? Het gaat om vragen als:

• Wat maakt een leeromgeving een rijke leeromgeving?
  • Wat zijn de leerstijlen anno nu?
  • Wat betekent een kritische leeromgeving?
  • Hoe organiseer je het luisteren naar het beroepenveld?
  • Hoe zorg je voor een rijke leeromgeving die de nieuwsgierigheid en de onderzoekende houding van studenten beloont?
  • In hoeverre mogen of moeten studenten kritiek hebben op docenten?
  • In hoeverre mogen of moeten docenten kritiek hebben op elkaar?
  • Hoe kunnen docenten kennis én werkveldervaring uitwisselen?
  • Hoe kunnen onderwijs en (toegepast) onderzoek elkaar beïnvloeden en inspireren?

Workshops en hoorcolleges
Het congres bood deelnemers onder meer een reeks workshops en hoorcolleges over de volgende thema's en vraagstukken:

1. De inspirerende leeromgeving: “Bildung” (normen & waarden, ethiek, kwaliteit en inspiratie) in relatie tot de beroepspraktijk. (vraagstukken: voorbeeldgedrag van docenten; manier waarop van onderwijs/inspireren; kritisch nadenken, bagage meegeven; uitdagend; betere kennis van/ contact met het werkveld; luisteren naar beroepenveld: hoe organiseer je dat? …..)
  2. De kritische leeromgeving: hoe leren docenten van elkaar (de organisatie van kritische reflectie) (vraagstukken: hoe kunnen docenten van elkaar leren; omgang met de leiding; zorgvuldig beoordelen, vier ogen; zelfreflectie; omgaan met kritiek; …)
  3. De digitale leeromgeving: wat is het nieuwe “normaal” in het onderwijs (kennisoverdracht anno 2012 in relatie tot de rol van nieuwe/sociale media) (vraagstukken: hoe pas je de sociale media toe in je leeromgeving; …)
  4. De onderzoekende leeromgeving: hoe kunnen onderwijs en (toegepast) onderzoek elkaar beïnvloeden en inspireren. (vraagstukken: hoe organiseer je die onderlinge beïnvloeding: wat werkt wel, wat werkt niet? wat vraagt dit van de docent? wat vraagt dit van de student? en van de organisatie?)

Download hier het volledige programma van dit jaarcongres.

Twitter: #hbocongres

Fotoreportage

(Fotografie: Erik Kottier)

Voer http://m.twoppy.com/hbocongres in op een iPhone of Androïd-toestel en raadpleeg het congresprogramma.

jaarcongreshboraad2012 smartphone

Of scan de QR-code: