Bijeenkomst

Seminar 'Verder bouwen aan open science'

Open access rechthoek

SURFmarket organiseert op 26 oktober 2017 het seminar ‘Verder bouwen aan open science’. Dit seminar is voor onderzoekers, beleidsmedewerkers, onderzoeksondersteuners en andere betrokkenen uit het hbo die zich willen verdiepen in de mogelijkheden van open praktijkgericht onderzoek.

Verder bouwen aan open science
Er is steeds meer aandacht voor open science in het hbo. Nederland heeft grote ambities op dit vlak, die onder andere in het Nationaal Plan Open Science staan. De maatschappelijke impact van praktijkgericht onderzoek wordt groter wanneer alle kennis zo open mogelijk gedeeld wordt. Maar wat is er voor nodig om dat voor elkaar te krijgen? Welke gevolgen heeft dit voor onderzoekers en onderzoeksondersteuning? Welke impact heeft dit op auteursrechten? Hoe zit het met gevoelige data en open science? Hoe ga je om met onderzoek dat met publiek en niet-publiek middelen zijn gefinancierd? Kunnen we impact en kwaliteit meten? Daarover gaan we met elkaar in gesprek, in discussie en aan de slag tijdens dit seminar.

Programma
’s Ochtends is er een plenair programma waarin onder andere Thom de Graaf (Vereniging Hogescholen), Paul Rullmann (SURF) en Eric van de Luytgaarden (Vereniging van Lectoren) hun bijdrage leveren. Ook wordt op deze ochtend de HBOAward 2017 uitgereikt aan één van de 8 winnaars van de maandelijkse HBOAwards! ’s Middags is er een interactief programma met verdiepende workshops, onder andere over FAIR data, het succesvol maken van beleid en zorgen voor impact met je onderzoek in het werkveld.

HBOAward: Wie is voor jou dé voorvechter van open access in het hbo?
Er wordt voor en achter de schermen heel veel gedaan om praktijkgericht onderzoek zo toegankelijk mogelijk te maken. Onderzoekers, onderzoeksondersteuners, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen spannen zich, soms al jaren, in om hieraan bij te dragen. In 2017 zijn van februari tot en met september maandelijkse HBOAwards uitgereikt, aan de meest inspirerende initiatieven die gericht zijn op het open access maken van de eindproducten van praktijkgericht onderzoek. Van al deze winnaars mag er 1 zich dé voorvechter van open access in het hbo 2017 noemen. Deze winnaar wordt bekend gemaakt en krijgt de award uitgereikt tijdens dit seminar. Stem vóór maandag 23 oktober op uw favoriet!

Genomineerd voor deze titel zijn:

Voor wie
Dit seminar is interessant voor onderzoekers (lectoren, docent-onderzoekers), onderzoeksondersteuners, bibliotheken, onderzoeksadviseurs en beleidsmakers.

Dit seminar wordt georganiseerd door
Vereniging Hogescholen, Vereniging van Lectoren, Regieorgaan SIA, HBO Kennisbank, NAI-hbo, Windesheim, Saxion en SURF.

U meldt zich aan via deze website. Aan de toegang zijn geen kosten verbonden.