Workshops jaarcongres Vereniging Hogescholen 2017 op een rij

085 009 jaarcongres web tekst 03 02

Het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen, dat dit jaar plaatsvindt op 6 april in De Rijtuigenloods te Amersfoort, belooft een zeer gevarieerd en vol programma voor deelnemers, workshoporganisatoren en sprekers. Bijvoorbeeld: 38 workshops, verdeeld over 5 thema's, gepresenteerd door ruim 90 deskundigen werkend bij en met hogescholen. U kunt zich nu al oriënteren op de inhoud van de workshops en wie deze gaan verzorgen.

De dag staat deze keer helemaal in het teken van ‘onderwijs’. We richten ons op alle medewerkers van hogescholen: bestuurders, docenten, lectoren, middenmanagers, beleidsadviseurs, faculteitsdirecteuren, coördinatoren, studenten, kortom: op iedereen die binnen (en ook buiten) de hogescholen bij het hoger beroepsonderwijs betrokken is.

Thema's
De dag is georganiseerd rond de volgende thema's:

• Werken aan kwaliteit
  • Doelmatigheid, toegankelijkheid en kwaliteit
  • Hoger onderwijs tussen bestendiging en innovatie
  • De ideale docent, wie is dat?
  • Wat mogen we eigenlijk vragen en verwachten van de student?

Vreemde ogen dwingen
Daarnaast zal in een drietal samenhangende bijeenkomsten worden ingegaan op de opbrengsten van het project 'Vreemde ogen dwingen' tot nu toe. Ondermeer de stand van zaken rond BKE/SKE en het Protocol voor de beoordeling van eindwerkstukken komen daarbij aan de orde. Ook deze workshops vindt u terug in het overzicht.

Meer informatie en aanmelden

Drie projecten over kwaliteit toetsing op jaarcongres Vereniging Hogescholen 2017

Het thema van het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen is ‘De o van hbo’. Toetsing is onlosmakelijk verbonden is met onderwijs. Daarom is er op dit congres een aparte plek ingeruimd voor een aantal van de projecten over de kwaliteit van toetsing, die zijn ontwikkeld in het kader van ‘Vreemde ogen dwingen’.

Workshop over flexibiliseren onderwijs

Veel te weinig volwassenen nemen deel aan het bekostigde deeltijd hoger onderwijs, zo luidt de conclusie van de adviescommissie Rinnooy Kan in 2014. 'Als we zo doorgaan lukt het niet dat in 2020 de helft van de Nederlandse bevolking minimaal een hbo-niveau bereikt. Het is echter een hele klus om een passend aanbod te ontwikkelen voor volwassenen. Flexibilisering van het onderwijs is cruciaal," zegt consultant Tijs Pijls van CINOP.

Workshop over verminderen langstuderen bij Hogeschool Inholland

Hogeschool Inholland maakte drie jaar geleden de keuze om het langstuderen te verminderen. Om langstudeerders de aandacht, tijd en energie te geven die zij verdienen. “Een keuze die voor ons is ingegeven door de wil om de missie van Inholland in de praktijk te realiseren, namelijk een sleutel zijn voor studenten voor zijn of haar ontwikkeling als professional en als mens,” aldus Jacqueline Hoogenboom, programmamanager langstuderen bij Inholland. Zij verzorgt samen met Irene Witteman de workshop ‘Langstuderen: Op het juiste spoor’ tijdens het jaarcongres 'De o van hbo; leren door ontwikkelen', dat de Vereniging Hogescholen op 6 april organiseert in De Rijtuigenloods te Amersfoort.