Veel energie besparen door gebouwen te koppelen

Organisaties kunnen veel energie besparen door hun gebouwen met elkaar te verbinden. Tot die aanbeveling komen studenten van de Alkmaarse vestiging van Hogeschool Inholland, zo meldt Trouw. Uit hun onderzoek naar het koppelen van hun hogeschoolgebouw en het aanpalende Rabobank-kantoor blijkt dat het nuttig kan zijn om met kantoorgebouwen een warmtenet te vormen, ook als die kantoren hun warmte en koeling al uit onderaardse warmtebronnen halen.

De volgende stap is om zulke warmtenetten te maken met woonhuizen of bijvoorbeld seniorencomplexen en flatgebouwen. Diverse professionele bureau's zijn al met het idee van de Alkmaarse Inholland-studenten aan de slag gegaan.

Praktijkgericht onderzoek
Het onderzoek van de Alkmaarse studenten is een goed voorbeeld van praktijkgericht onderzoek door hogescholen. Het onderzoek draagt bij aan oplossingen voor urgente maatschappelijke problemen als klimaatverandering, vergrijzing en toenemende zorgvragen. Ook versterkt het praktijkgericht onderzoek een onderzoekende en kritische houding van de toekomstige beroepsprofessional en de kwaliteit van het hoger beroepsonderwijs als geheel.

De slag om de arbeidsmarkt in de regio een impuls geven

Publiek-private samenwerking versterken, bedrijven aan het roer van Centers of Expertises, een Regionaal Investeringsfonds zoals in het mbo voor het hbo zijn volgens Doekle Terpstra, voorzitter van UNETO VNI, onder andere nodig om de regionale aansluiting van hogescholen en de arbeidsmarkt een impuls te geven.

Studentenbonden lanceren meldpunt voor studiekeuzecheck

De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) lanceren vandaag een meldpunt voor alle aankomende studenten die een studiekeuzecheck doorlopen. De meldingen betreffen de het verloop van de check zelf en het advies dat daarop volgt.  Met dit meldpunt kan worden bijgedragen aan de verdere verbetering van de studiekeuzecheck.

Student? Vul ook de Nationale Studenten Enquête 2018 in!

De Nationale Studenten Enquête 2018 (NSE) is van start gegaan. Deze week worden 744.942 studenten uitgenodigd om hun mening te geven over hun opleiding. Aan de NSE 2018 doen 73 hogescholen en universiteiten mee.

Onderzoek is een belangrijk fundament

Standpunt

Innovaties en toepassing ontwikkelen in de beroepspraktijk van o.a. medische professionals, ICT-ers, kunstenaars en leraren is wat praktijkgericht onderzoek van hogescholen stimuleert. Dat doen ze onder begeleiding van lectoren en in samenwerking met bedrijven en organisaties. Tevens versterkt het praktijkgericht onderzoek een onderzoekende een kritische houding van studenten en versterkt het de onderwijskwaliteit. Hogescholen participeren in de Kenniscoalitie en bepleiten gezamenlijk voor majeure investeringen, zowel publiek als privaat, in de Nationale Wetenschapsagenda. Deze agenda stimuleert een impuls in de keten van kennis en wetenschap.