Uitdagen leerlingen goed maar geen diploma op maat - Thom de Graaf op Radio 1

Als bijvoorbeeld havist een of meerdere vakken volgen op vwo-niveau. Staatssecretaris van Onderwijs, Sander Dekker stelde dit onlangs voor. NPO Radio 1 vroeg vandaag Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen, en Paul Baartman, leraar en adjunct-directeur van de Open school Gemeenschap Bijlmer, om een reactie.

Een goed plan of kleven er haken en ogen aan? De Graaf: 'Het plan van Dekker is eigenlijk het plan van de VO-raad. Ik vind het goed dat leerlingen op middelbare scholen worden uitgedaagd, en dat zij een of meerdere vakken op een hoger niveau kunnen volgen. Maar wat betekent dat voor diploma's en het vervolgonderwijs?' Hij wees erop dat het in de kern blijft zoals het nu is. 'Studenten moeten gewoon het havo- of vwo-diploma hebben, dat geeft hen het toegangsrecht tot een hogeschool of universiteit. Dat is voor het hoger onderwijs zeker belangrijk.'

Al eerder heeft de Vereniging Hogescholen erop gewezen dat de invoering van een diploma op maat het stellen van algemene regels tot toelating tot het hbo onmogelijk kan maken en leiden tot een toelatingsselectie. Dat doet afbreuk aan het civiel effect van het diploma algemeen voortgezet onderwijs (zie dit standpunt).

Beluister hier het volledige interview.