Tevredenheid hbo-studenten onverminderd hoog

Voor het zevende opeenvolgende jaar is de tevredenheid van studenten over hun studie in het hoger beroepsonderwijs gestegen. Ruim driekwart van de voltijdstudenten (75,2%) geeft aan tevreden of zeer tevreden te zijn over de studie op de hogeschool. In de voorgaande jaren lag dat percentage op 66,6% (2012), 67,3% (2013), 69% (2014) en 72,4% (2015) en 74,9% (2016).  Dit blijkt uit de Nationale Studenten Enquête (NSE) 2017 die vandaag is verschenen. Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ‘Het is mooi dat de resultaten van de NSE van de afgelopen 6 jaar een continue verbetering laten zien. En er zijn een aantal onderdelen die ondanks een verbeterde score nog steeds een punt van kritiek zijn. Dat houdt de hogescholen scherp in de continue aandacht voor het verder verhogen van de kwaliteit.’

Studenten tevreden over voorbereiding op beroepsloopbaan
De NSE is een grootschalig landelijk onderzoek waarin jaarlijks studenten uit het hoger onderwijs hun mening geven over hun opleiding. Maar liefst 39,7% van de voltijdstudenten van hogescholen deed mee aan de enquête. Uit de NSE 2017 blijkt dat hbo-studenten vooral (zeer) tevreden zijn over de verworven algemene vaardigheden (70,5%); denk aan een kritische houding, probleemoplossend vermogen, samenwerken en communicatieve vaardigheden. Ook scoren de studenten hoog op de voorbereiding op de beroepsloopbaan en de stage-ervaring (respectievelijk 64,4% en 74,7%).

Aandacht voor stagebegeleiding
Kritiek is er ook. Deze richt zich vooral op ’informatie vanuit de opleiding’, stagebegeleiding vanuit de opleiding, studieroosters en de mate waarin opleidingen internationaal gericht zijn. Dit laatste punt wordt voor het eerst gemeten in de NSE. Over deze onderwerpen zijn hbo-studenten het minst vaak tevreden, al zijn ook op deze terreinen studenten positiever dan een jaar geleden.

Bekijk onze factsheet voor een uitgebreide analyse

De Vereniging Hogescholen en StartupDelta bundelen krachten om ondernemerschap op hogescholen een boost te geven

​Tijdens de opening van het studiejaar op de hogeschool Saxion in Enschede hebben Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen en ZKH Prins Constantijn, speciaal gezant van StartupDelta een memorandum van overeenstemming ondertekend. Doel hiervan is om de al aanwezige aandacht voor ondernemerschap en ondernemerschapsonderwijs verder te stimuleren en uit te dragen. Belangrijke onderdelen van het memorandum zijn onder andere het stimuleren van een brede invoering van een topondernemersregeling om de combinatie studeren en ondernemen te vergemakkelijken, de invoering van een entrepreneurial master en de organisatie van Startup24 waardoor duizenden eerste- en tweedejaars studenten kennis kunnen maken met het ondernemerschap.

Minister keurt de fusie tussen NHL en Stenden goed

NHL Hogeschool en Stenden Hogeschool worden één nieuwe hogeschool. Minister Jet Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft groen licht gegeven voor de fusie. Het advies van de Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs (CDHO) is op alle punten positief. Dat betekent dat vanaf 1 september 2018 nieuwe studenten starten aan de nieuwe hogeschool: NHL Stenden Hogeschool. De bestuurlijke/juridische fusie vindt plaats op 1 januari 2018.

Nederlandse hogeschoolstudenten naar Universiade in Taipei

Op hoog niveau studeren én sporten combineren. En vervolgens internationaal de degens kruisen. 13.000 studenten uit het wereldwijde hoger onderwijs doen dat van 19 tot 30 augustus tijdens de 29ste Universiade in Taipei, de hoofdstad van Taiwan. Ook studenten van Nederlandse hogescholen nemen eraan deel, waaronder studenten van Fontys en de Hogeschool van Amsterdam (HvA).