Tevredenheid hbo-studenten onverminderd hoog

Voor het zevende opeenvolgende jaar is de tevredenheid van studenten over hun studie in het hoger beroepsonderwijs gestegen. Ruim driekwart van de voltijdstudenten (75,2%) geeft aan tevreden of zeer tevreden te zijn over de studie op de hogeschool. In de voorgaande jaren lag dat percentage op 66,6% (2012), 67,3% (2013), 69% (2014) en 72,4% (2015) en 74,9% (2016).  Dit blijkt uit de Nationale Studenten Enquête (NSE) 2017 die vandaag is verschenen. Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ‘Het is mooi dat de resultaten van de NSE van de afgelopen 6 jaar een continue verbetering laten zien. En er zijn een aantal onderdelen die ondanks een verbeterde score nog steeds een punt van kritiek zijn. Dat houdt de hogescholen scherp in de continue aandacht voor het verder verhogen van de kwaliteit.’

Studenten tevreden over voorbereiding op beroepsloopbaan
De NSE is een grootschalig landelijk onderzoek waarin jaarlijks studenten uit het hoger onderwijs hun mening geven over hun opleiding. Maar liefst 39,7% van de voltijdstudenten van hogescholen deed mee aan de enquête. Uit de NSE 2017 blijkt dat hbo-studenten vooral (zeer) tevreden zijn over de verworven algemene vaardigheden (70,5%); denk aan een kritische houding, probleemoplossend vermogen, samenwerken en communicatieve vaardigheden. Ook scoren de studenten hoog op de voorbereiding op de beroepsloopbaan en de stage-ervaring (respectievelijk 64,4% en 74,7%).

Aandacht voor stagebegeleiding
Kritiek is er ook. Deze richt zich vooral op ’informatie vanuit de opleiding’, stagebegeleiding vanuit de opleiding, studieroosters en de mate waarin opleidingen internationaal gericht zijn. Dit laatste punt wordt voor het eerst gemeten in de NSE. Over deze onderwerpen zijn hbo-studenten het minst vaak tevreden, al zijn ook op deze terreinen studenten positiever dan een jaar geleden.

Bekijk onze factsheet voor een uitgebreide analyse

Studenten NHL Hogeschool maken elektrische scooter uit restmateriaal

Twee weken fossielvrij reizen. Dat is de bedoeling van de Elfwegentocht die Friesland van 1 tot en met 14 juli in 2018 organiseert.  Zes studenten van NHL Hogeschool in Leeuwarden hebben nu al een elektrische scooter gebouwd om er komend jaar aan deel te nemen. Hij is van restmateriaal in acht weken gemaakt.

Nieuwe besturen ISO en LSVb voor collegejaar 2017-2018

De besturen van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) zijn op 24 juni jl. officieel gewisseld.

Kunst kijken

End of Food, Fix the fixation en Welcome to my playground zijn de namen van enkele kunstwerken van studenten van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten. Zij stellen hun eindejaarsopdrachten tentoon in een oude Elektriciteitsfabriek in Den Haag. Kunsthogescholen in het hele land tonen momenteel eindejaarsopdrachten en eindexamen werken. Zie hieronder waar je terecht kunt voor de tentoonstellingen en uitvoeringen van jong talent.