Terugblik op inspirerende jubileumbijeenkomst #VH40jaar

Op donderdag 5 november jl. vond bij theater Diligentia de jubileumbijeenkomst van de Vereniging Hogescholen plaats ter gelegenheid van 40 jaar krachtenbundeling. De bijeenkomst was een mix van toptalent van hogescholen (muziek, dans, cabaret en hospitality) en sprekers (Minister President Mark Rutte, Minister Jet Bussemaker, oud student van de kunstacademie Daan Roosegaarde en voorzitter van de Vereniging Hogescholen Thom de Graaf). Onder de ruim 400 aanwezigen waren naast oud-voorzitters van de vereniging, oud-bewindslieden van OCW, bestuurders en beleidsmakers ook veel docenten en studenten vertegenwoordigd.

Krachtenbundeling
De bijeenkomst begon met een indrukwekkende vioolsolo van Karen Su van het Rotterdamse Conservatorium, later trad ze ook met haar zus  Kristie op. Een korte animatie toonde de geschiedenis van het hbo. Thom de Graaf heette iedereen welkom. In een vraaggesprek met moderator Eva Kuit benadrukte hij de krachtenbundeling van de 37 hogescholen: “Als publieke hogescholen hebben we een maatschappelijke opdracht. Gezamenlijk staan we voor kwaliteit van het hoger onderwijs en onderzoek, zorgen we voor hoogwaardige professionals waar de arbeidsmarkt om vraagt en stimuleren we innovaties in Nederland.”

40 studiebeurzen
In haar slottoespraak verraste minister Bussemaker de Vereniging Hogescholen door 40 studiebeurzen aan te bieden om vluchtelingen bij hogescholen te kunnen laten studeren. Minister Bussemaker onderstreepte in haar toespraak het belang van de maatschappelijke betrokkenheid van hogescholen. Ze legde daarbij de link met de huidige uitdaging om het groeiende aantal vluchtelingen een plek in de samenleving te geven. De minister sprak haar waardering uit voor alle initiatieven van hogescholen die daar een bijdrage aan leveren. Tot slot deed ze nog een appel op hogescholen om hoger onderwijs aan vluchtelingen niet los te zien van het onderwijs aan andere studenten. Ze benadrukte dat het leerzaam is voor studenten om deze werelden samen te brengen en dat dit kan bijdragen om polarisatie een halt toe te roepen.

Jublieumboek
Vlak voor de slottoespraak nam minister-president Rutte het eerste jubileumboek 'Dutch professionals, powered by hbo' in ontvangst. De minister-president maakte van deze gelegenheid gebruik om het belang van lectoraten die praktijkgericht onderzoek verrichten te onderstrepen. Volgens Rutte doet Nederland het ondanks relatief lage investeringen in Research & Development toch erg goed.

Ontdekken
Kunstenaar en innovator Daan Roosegaarde liet aan de hand van de door hem bedachte innovaties zien dat het verlangen om te ontdekken het belangrijkste is. Het onderwijs is een belangrijk middel om te ontdekken, en “dat ontdekken” is belangrijker dan het kiezen van een echt vak. Dit werd op humoristische wijze onderstreept door journalistiekstudent en cabaretier Roel Meijvis. Hij hield de zaal de vraag voor waarom in het onderwijs de vraag centraal staat wat we later willen worden.

Studenten
De middag werd op indrukwekkende wijze afgesloten door studenten van hogeschool Codarts die een korte voorstelling gaven waarbij dans en zang gecombineerd werden. Naast een heel koor van Codarts traden de volgende studenten op: Mizai Kobi (acrobate), Joia (zangeres), Bas van Holt (gitaar) en Keith Randolph (choreografie). De aansluitende borrel werd opgeluisterd door jazzmuzikanten Felician Erlenburg (saxofonist), Marijn van de Veen (bassist) en Louis Portal (drum) die aan de Haagse Hogeschool voor de Kunsten studeren. De ontvangst was mede met studenten van de Hotelschool Den Haag.

Ter gelegenheid van deze feestelijke bijeenkomst is ook dit korte filmpje samengesteld over de geschiedenis van het hbo: 'De opmars van de Dutch Professional, powered bij HBO'.