Professionals moeten de ruimte krijgen om zelf hun verantwoordelijkheid te nemen

Ruimte geven en verantwoordelijkheid nemen

Vandaag sprak Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, tijdens de opening van het studiejaar van de Politieacademie over het thema “ruimte geven, resultaat verwachten”. "Wie resultaten verwacht, moet niet opleggen maar stimuleren, faciliteren en vertrouwen schenken. Een les die iedere ouder leert maar in Den Haag vaak wordt vergeten", aldus de Graaf.

In zijn speech voedde de Graaf het discours rond toenemende processturing en protocoldruk bij de politie en het onderwijs, terwijl daartegenover de benodigde ruimte voor professionals om te handelen en vooral verantwoording af te leggen nodig is. Vanuit verschillende ervaringen uit het verleden (oa minister en burgemeester) en vanuit zijn huidige rol beschouwde de Graaf met een positief kritische blik de ontwikkeling bij de Nationale Politie en het hoger beroepsonderwijs.

Nauwere banden tussen hogescholen en de Politieacademie
De meerwaarde van het hbo is de afgelopen jaren sterk gestegen, in kwaliteit en in maatschappelijke erkenning. De lat is hoger gelegd, van studenten wordt meer gevraagd en van docenten ook. De ontwikkelingen gaan snel: meer brede bachelors, meer differentiatie met associate degrees, meer bekostigde masters, veel promovendi in de hogeschool, een forse impuls in onderzoek maar ook in excellentietrajecten, grote investeringen in digitalisering en internationalisering en dus in de hoogwaardige professionele toekomst van onze studenten.

Om die reden vindt de Graaf dat een nauwere verbinding tussen het reguliere hbo en het hogere politieonderwijs voor de hand ligt, met respect voor ieders eigenheid. Het bestuur van de Vereniging Hogescholen zal daarom de Algemene Vergadering van de Vereniging Hogescholen voorstellen om de Politieacademie, geassocieerd lid van de Vereniging Hogescholen te maken. De statuten zullen hiervoor gewijzigd moeten worden want de Politieacademie is geen gewone hogeschool, omdat er niet alleen hbo maar ook ander kwalificerend onderwijs aangeboden wordt. Bovendien is de Politieacademie onderdeel van een organisatie en valt zij niet onder de reguliere hogeronderwijs-wetgeving, al is in de Politiewet daar wel van afgekeken. Ondanks de verschillen die er zijn, zijn de overeenkomsten sterk. "Wij kunnen veel van elkaar leren en door samenwerking sterker worden, aldus de Graaf, "Ik denk aan aansluiting in onderzoek, aan uitwisseling bij relevante opleidingen, aan kennisdeling en participatie van de politie in belangrijke ontwikkelingen in het hoger onderwijs."

Ruimte geven, resultaat verwachten, dat zou wel eens een mooi motto kunnen zijn voor deze nieuwe samenwerking in het beroepsonderwijs. Daar zie ik naar uit!

Maak kennis met alle nominaties voor de RAAK-award

De RAAK-award biedt toonaangevend praktijkgericht onderzoek van hogescholen een podium. Tien projecten zijn genomineerd voor de prijs die op 30 november tijdens het SIA-congres 2017 wordt uitgereikt. Maak kennis met de projecten!

Symposium Hogescholen Leiden over perspectieven en uitdagingen diversiteit

Hogeschool Leiden organiseert op 12 december aanstaande het symposium 'Hoezo diversiteit?'. Tijdens het symposium ontrafelen sprekers de theorie en praktijk van diversiteit. Met bijdragen van lector Diversiteit Saniye Çelik, burgemeester van Leiden Henri Lenferink en Peter Slort, portefeuillehouder bij de Nationale Politie, Zij geven een inkijk in de verschillende perspectieven en uitdagingen van diversiteit.

Symposium 'Superdiversiteit, Beeldvorming en Studiesucces' - Hogeschool Inholland

Hogeschool Inholland Rotterdam organiseert op 9 november aanstaande het symposium 'Superdiversiteit, Beeldvorming en Studiesucces'. In steden als Amsterdam en Rotterdam gaat het inmiddels over superdiversiteit: iedereen behoort tot een minderheid. Dat is iets waar (aankomende) professionals mee om moeten leren gaan en hogescholen dus op in moeten spelen. Het gaat daarbij om gelijke kansen op studiesucces, contact leggen met medestudenten en het thuis voelen binnen de onderwijsomgeving.

Verantwoording is en blijft nodig

Standpunt

Inzet verkiezingen 2017 - Samen met interne (o.a. studenten, docenten) en externe stakeholders (beroepenveld, bedrijven en organisaties) maken hogescholen instellingsplannen waarbij ze afspraken maken waar ze de komende jaren aan gaan werken. Vanzelfsprekend leggen hogescholen hierover verantwoording af aan hun stakeholders en de maatschappij. De politiek kan uiteraard prioriteiten stellen zoals meer profilering, meer differentiatie, professionalisering van docenten en daar de hogescholen op aanspreken maar prestatieafspraken en bekostiging zijn onwenselijke want ze werken contraproductief.