Overheid op afstand - Dubbel-essay over sturing in hoger onderwijs

Het veertigjarig jubileum van de Vereniging Hogescholen is afgesloten met het dubbelessay ‘Overheid op afstand’ van Thom de Graaf en Karl Dittrich, dat op 7 december jl. is gepresenteerd op het #HBOdiscours over de toekomst van het hoger onderwijsstelsel. Dit essay richt zich op de vanzelfsprekende maar soms ook ongemakkelijke verhouding tussen het publiek bekostigde hoger onderwijs en de overheid.

Ontwikkeling en innovatie hoger onderwijs
Het initiatief tot het oprichten van veel hogere opleidingen in de afgelopen eeuwen kwam vaak van gewone burgers die de noodzaak zagen om jongeren op te leiden om hun eigen ondernemingen te versterken. Begin twintigste eeuw trok de overheid die verantwoordelijkheid naar zich toe, vanuit de idee dat het verbeteren van het onderwijs goed zou zijn voor de kwaliteit van de samenleving, het economisch klimaat en de internationale positie van ons land. Maar hogescholen en universiteiten kunnen alleen gedijen wanneer hen speelruimte wordt gegeven. Het steeds strakkere toezicht van de overheid, hoe goed bedoeld ook en ontstaan vanuit haar eigen verantwoordelijkheid, staat ontwikkeling en innovatie van hoger onderwijs in de weg. Thom de Graaf en Karl Dittrich laten beiden hun licht schijnen op de soms precaire verhouding met de overheid.

Essayreeks
In het kader van 40 jaar krachtenbundeling in het hbo verschenen eerder al het essay ‘Wegwijzers naar #hbo2025’. Ad de Graaf gaat in op de huidige discussie over de toekomst van het hoger onderwijs, nationale en internationale maatschappelijke en economische ontwikkelingen en de verhouding tot de kernwaarden van het onderwijs. Het tweede essay ‘Kwaliteit in de klas’ richtte zich op de oorspronkelijke ontstaans- en bestaansgronden van het hoger beroepsonderwijs en in hoeverre we nog een toegangspoort voor alle sociaal-economische groepen in de samenleving zijn. Het is geschreven door Ron Bormans, Maaike Bajwa, Erwin van Braam en Izaak Dekker, allen van Hogeschool Rotterdam.

Met de essayreeks wil de Vereniging Hogescholen bijdragen aan discussie en debat over de toekomst van het hoger onderwijs.