'Meer waarde met hbo'- 19 april in Congrescentrum 1931 Den Bosch

Opleiden van hbo-professionals voor toekomstige beroepen en markten

Op donderdag 19 april a.s. organiseert de Vereniging Hogescholen voor de veertiende keer haar jaarcongres met als thema: ‘Meer waarde met hbo’. Het congres vindt plaats in Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Op deze dag kunt u ervaren wat de meerwaarde van het hbo inhoudt, wisselt u in parallelsessies aan de hand van onderwerpen uit onderwijs en onderzoek daarover van gedachten, en bezoekt u de inspiratiemarkt om die meerwaarde te beleven.

In het plenaire deel geven we u graag 'Food for Thought'. De sprekers verbinden het onderwerp 'Meer waarde van het hbo' met het nadenken over de toekomst. Toekomstige beroepen, toekomstige markten, de verbinding van natuur en techniek, andere toepassingen van bestaande producten of bestaande onderwerpen.

Mens en robot
Spreker Koert van Mensvoort (Next Nature Network) zal ingaan op de relatie tussen mens, natuur en technologie. Deze drie vormen geen tegenstellingen maar vormen een hybride geheel, stelt hij. In een vraaggesprek met congresmoderator Sofie van den Enk licht Van Mensvoort het project HUBOT uitzendbureau toe. Dat verkent nieuwe beroepen waarin mens en robot samenwerken. Wat betekent dit voor de banen waarvoor hogescholen opleiden?

Design en voedsel
Voedsel is de grootste industrie op aarde. Marije Vogelzang is eet-ontwerper, hoofd van de Food-Non-Food-afdeling aan de Design Academy Eindhoven en initieerde het Dutch Institute Of Food&Design. Zij gaat in het plenaire deel van dit jaarcongres in op vragen als: Wat is het belang van design bij voedsel? Hoe vertaal je dat naar onderwijs en onderzoek? Wat betekent dit voor hbo-opleidingen?

Onderzoek in kaart
Ingrid van Engelshoven, minister van OCW, zal voorafgaand aan de presentaties door en de vraaggesprekken met Van Mensvoort en Vogelzang het eerste exemplaar van de atlas 'Onderzoek in kaart' in ontvangst nemen uit handen van Thom de Graaf. De atlas zal laten zien wat de omvang van het praktijkgericht onderzoek is, waar het op is gericht en hoe het is georganiseerd. Leidend bij de opzet van de atlas zijn de tien thema's uit de publicatie 'Onderzoek met impact', de strategische onderzoeksagenda van het hbo voor de periode 2016 – 2020.

Thom de Graaf zal in zijn toespraak onder meer het congresthema verder uitdiepen en het belang van de atlas 'Onderzoek in kaart' toelichten. Voorafgaand daaraan heet Jack Mikkers, burgemeester van Den Bosch, de congresdeelnemers welkom. Hij gaat in op de waarde van de regio op het gebied van innovatie en Agro & Food.

Parallelsessies en inspiratiemarkt
In de middag verzorgen hogescholen en bedrijven parallelsessies en een uitgebreide inspiratiemarkt