Opening studiejaar hogeschool Saxion

De Vereniging Hogescholen en StartupDelta bundelen krachten om ondernemerschap op hogescholen een boost te geven

Mou vereniging hogescholen en startupdelta hrzt

Tijdens de opening van het studiejaar op de hogeschool Saxion in Enschede hebben Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen en ZKH Prins Constantijn, speciaal gezant van StartupDelta een memorandum van overeenstemming ondertekend. Doel hiervan is om de al aanwezige aandacht voor ondernemerschap en ondernemerschapsonderwijs verder te stimuleren en uit te dragen. Belangrijke onderdelen van het memorandum zijn onder andere het stimuleren van een brede invoering van een topondernemersregeling om de combinatie studeren en ondernemen te vergemakkelijken, de invoering van een entrepreneurial master en de organisatie van Startup24 waardoor duizenden eerste- en tweedejaars studenten kennis kunnen maken met het ondernemerschap.

Daarnaast gaan de hogescholen meer samenwerken rondom ondernemerschapsonderwijs en het netwerk van student-ondernemers versterken. Hogescholen willen hun studenten en docenten faciliteren door incubatorprogramma’s te ontwikkelen en bestaande incubators breder toegankelijk te maken.

ZKH Prins Constantijn, speciaal gezant van StartUpDelta:
“Tijdens je studie moet je eigenlijk al met ondernemerschap in aanraking komen, zodat je kunt ervaren hoe het is om je eigen bedrijf te beginnen en nieuwe producten te ontwikkelen en in de markt te zetten. Een ondernemer als Jitse Groen en zijn Thuisbezorgd.nl is een fantastisch voorbeeld van een succesvolle student-ondernemer. Hij heeft veel werk verzet en daarvan kunnen volgende generaties profiteren. Hogescholen en universiteiten bieden echter nog te weinig ondersteuning en opleidingen. Ik ben daarom heel blij dat de Vereniging Hogescholen de handschoen oppakt om hogescholen te laten leren van elkaars goede voorbeelden en op die manier veel meer studenten te bereiken, vooral door middel van een 'top ondernemersregeling' naar het model van de 'top sporters regeling'."

Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen:
“Het HBO is een belangrijke route naar het ondernemerschap. Hogescholen doen gelukkig al veel in onderwijs, begeleiding, ondersteuning en onderzoek om studenten daar optimaal voor toe te rusten. Maar we kunnen de kennis nog beter delen en de aandacht versterken. Daarom ben ik blij met de samenwerking met StartUpDelta. Dat schept nog meer kansen voor jonge ondernemende mensen."

Saxion als voorbeeld
Tijdens de opening van het academisch jaar is op feestelijke wijze is de nieuwe incubatorruimte van Saxion in gebruik genomen. Het Centrum van Ondernemerschap van Saxion biedt 3.000 m2 ruimte en bijbehorende personele inspanning om vanuit de Stadscampus kansrijke student ondernemers te begeleiden. Voor de excellente studentondernemer gaat dit studiejaar de topondernemersregeling bij Saxion van start. Deze regeling biedt studenten de gelegenheid om studie en ondernemen te combineren. De student heeft de mogelijkheid om af te studeren op zijn eigen bedrijf, leerroutes zijn flexibel in te richten.

"Het ervaren van een cultural shock is een essentieel leermoment voor onze studenten"

Inclusief internationaliseren en internationale vaardigheden in het hoger onderwijs vergroot de taalvaardigheden van studenten, het zorgt dat ze in contact komen met andere culturen, stimuleert kritisch denken en biedt ze meerwaarde op de arbeidsmarkt, daarover sprak Susana Menéndez op de bijeenkomst Internationalisering in het hoger onderwijs. In haar pitch benadrukte het bestuurslid van de Haagse Hogeschool: “Voor studenten is een cultural shock door internationaal studeren een essentiële kennisverwerving.” Op de bijeenkomst in een drukbezocht Café Dudok was de Internationaliseringsagenda voor het hoger onderwijs het onderwerp van gesprek met studenten, bestuurders en politici.

Medezeggenschap positiever over rol maar nog altijd ruimte voor verbetering

Er is een stijgende lijn zichtbaar in de tevredenheid van medezeggenschappers. Ze zijn iets positiever gaan oordelen over de medezeggenschap op hun hogeschool of universiteit. Ze zijn bijvoorbeeld meer tevreden over de manier waarop de onderwijsinstelling hen faciliteert en de verhouding tussen raad en bestuur. Toch zijn er ook verbeterpunten; medezeggenschappers hebben behoefte aan meer tijd voor de uitvoering van hun taken en aan meer scholing.

Extra inzet op doorstroom vwo’ers naar hbo

‘We gaan extra inzetten op de doorstroom vanuit mbo en havo, maar ook uit het vwo. Dat is immers al jaren de bedoeling: meer vwo’ers die met een bachelor en wellicht een master in het hbo hun weg naar de professionele praktijk weten te vinden’, aldus Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen. Op het jaarcongres 'Meer waarde met hbo' in Congrescentrum 1931 in Den Bosch sprak hij zijn wens uit dat niet de grenzen van het ooit gekozen stelsel maatgevend zijn, maar de mogelijkheden en kansen van studenten. Ook reikte De Graaf het eerste exemplaar van de Atlas Onderzoek met Impact uit aan minister Van Engelshoven (OCW), waarin landelijke data van praktijkgericht onderzoek op hogescholen voor het eerst gebundeld zijn.