Onderwijs en bedrijfsleven slaan handen ineen voor kansengelijkheid

Onderwijssectoren en bedrijfsleven hebben een initiatief genomen om bij te dragen aan kansengelijkheid voor alle kinderen, jongeren en jongvolwassenen. Dit schrijft de Vereniging Hogescholen in een gezamenlijke brief met de andere onderwijssectorraden, VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO-Nederland aan minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker. Volgens de ondertekenaars is onderwijs bij uitstek een geschikte manier om ongelijkheid tegen te gaan.

Recent onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau en de Onderwijsinspectie toont dat niet iedereen in de maatschappij in gelijke mate profiteert van de kansen die het onderwijs biedt. De vier onderwijssectoren en de werkgevers delen de zorgen van de minister en staatssecretaris over dit probleem. In de brief geven zij aan met welke maatregelen het onderwijs en bedrijfsleven een bijdrage aan een oplossing willen leveren, gericht op een consistent, meerjarig beleid op regionaal en lokaal niveau.

Vereniging Hogescholen pleit bij informateur voor goed en toegankelijk hoger beroepsonderwijs

De Vereniging Hogescholen heeft een brief geschreven aan informateur Ronald Plasterk om aandacht te vragen voor het hoger beroepsonderwijs in Nederland. De VH benadrukt dat goed en toegankelijk onderwijs essentieel is voor een gezonde maatschappij en economie.

Nationale Studenten Enquête: stabiel beeld tevredenheid hbo-studenten

Veruit de meeste hogeschoolstudenten zijn tevreden of zeer tevreden over hun opleiding. Dat blijk uit de Nationale Studenten Enquête (NSE), waarvan de resultaten vandaag door Studiekeuze123 zijn gepubliceerd.

Minister kondigt wijziging bsa aan

De Vereniging Hogescholen neemt kennis van het plan voor een wetsvoorstel tot aanpassing van het bindend studieadvies, zoals de minister dat vandaag heeft gepresenteerd aan de Tweede Kamer.